Becquer and Heartbreak. Again about Julia’s Album
DOI:
https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0015Keywords:
Albums, Drawing, Iconographies, Woman,, Albums, Drawing, Iconographies, WomanAbstract
Approach to Gustavo Adolfo Bécquer from his role as cartoonist, analyzing the concept of “heartbreak” from iconographies collected in the albums dedicated to Julia Espín. The developed hypothesis values its inclusion in the keys of the modernity of the time from the literary and artistic facets. An itinerary is established towards the demystification of Bécquer as a paradigm of love poet through the reading of said iconographies associated with some of his literary texts.
Downloads
References
BALBIN, Rafael de. “La publicación de las Rimas IX y LIX”. Revista de Literatura (Madrid), VII (1955), págs. 19-29.
BALZER, Berit. “La recepción de Heinrich Heine en Gustavo Adolfo Bécquer: Piedra de toque para el desfase romántico en España”. En: RAPOSO FERNÁNDEZ, Berta, CALAÑAS CONTINENTE, José Antonio, Grupo Oswald (Eds.). Paisajes románticos: Alemania y España. Madrid: Universidad Complutense, 2004, págs. 191-205.
BÉCQUER, Gustavo Adolfo. “Introducción sinfónica”. En: PALOMO, Pilar (Ed.). El Libro de los Gorriones. Gustavo Adolfo. Bécquer. Madrid: Cupsa Ed, 1977.
BELTRÁN DE LIS, Fernando. Reglas de Urbanidad para señoritas, Valencia: Imp. D. Julián Mariana, 1859.
BROWN, Rica. “The Becquer legend”. Bulletin of Hispanic Studies (Liverpool), CVIII (1941), págs. 4-18. DOI: https://doi.org/10.3828/bhs.18.69.4
BROWN, Rica. Bécquer. Barcelona: Ed. Aedos, 1963.
CAMPILLO, Narciso. “Gustavo Adolfo Bécquer”. Ilustración de Madrid. 23 de diciembre 1870.
CUEVAS, Cristóbal (Ed.). Bécquer. Origen y estética de la modernidad. Actas del VII Congreso de Literatura Española Contemporánea, Málaga: Universidad, 9, 10, 11 y 12 de noviembre de 1993.
DÍAZ TABOADA, Juan María. “El germanismo y la renovación de la lírica española en el siglo XIX (1840-1870)”. Revista de Filología Española (Madrid) 5/II (1961), págs. 21-55.
DIJKSTRA, Bran. Ídolos de perversidad. Madrid: Círculo de Lectores, 1994.
ESTRUCH TOBELLA, Joan. Bécquer. Vida y época, Madrid: Cátedra, 2020.
HENARES, Ignacio. “Stendhal y la crítica de arte”. Estudios románticos al Prof. Andrés Soria Ortega. Vol. II. Granada: Universidad de Granada, 1985, págs. 275-286.
HENDRIX, William. “Las rimas de Bécquer y la influencia de Byron”. Boletín de la Academia de la Historia (Madrid), XCVIII (1931), págs. 850-894.
LÓPEZ ESTRADA, Francisco. “Las cartas literarias a una mujer, confesión pública de una fe poética”. En: CUEVAS, Cristóbal (Ed.). Bécquer. Origen… Op. cit., págs. 63-90.
MONTESINOS, Rafael. Bécquer, biografía e imagen. Sevilla: Fundación José Manuel Lara, 2005.
NOMBELA, Julio. Bécquer. Madrid: Ed. Monosabio, 2010.
PAGEARD, Robert. “Espíritu y tareas de la investigación becqueriana”. En: RUBIO JIMENEZ, Jesús (Coord.). Actas del Congreso Los Bécquer y el Moncayo, celebrado en Tarazona y Veruela, septiembre 1990. Zaragoza: Institución "Fernando el Católico", Centro de Estudios Turiasonenses, 1990, pág. 219.
PAGEARD, Robert. “Gustavo Adolfo Bécquer et le Romantisme français”. Revista de Filología Española (Madrid), 1-4 (1969), págs. 477-524. DOI: https://doi.org/10.3989/rfe.1969.v52.i1/4.814
PAGEARD, Robert. Bécquer Leyenda y realidad. Madrid: Espasa Calpe, 1990.
PRAZ, Mario. La muerte, la carne y el diablo en la literatura romántica. Buenos Aires: Monte Ávila editores, 1970.
REYERO, Carlos. “Amor. sexo y lujuria. Imágenes del deseo en el romanticismo español”. Cuadernos de la Ilustración al Romanticismo (Cádiz), 15 (2007), pág. 148.
RODRÍGUEZ CORREA, Ramón. “Prólogo”. En: Obras de Gustavo Adolfo Bécquer. Madrid: Imprenta de T. Fortanet, 1871, 2 T., págs. VII-XXXV. Consultado en: https://cvc.cervantes.es/obref/rimas/apendices/prologo.htm. [Fecha de acceso: 12/05/2020].
RUBIO JIMÉNEZ, Jesús. “Gustavo Adolfo Bécquer y Julia Espín: los álbumes de Julia”. El Gnomo: Boletín de estudios becquerianos (Zaragoza), 6 (1997), págs. 133-174.
RUBIO JIMÉNEZ, Jesús. Pintura y literatura en Gustavo Adolfo Bécquer. Sevilla: Fundación José Manuel Lara, 2006, págs. 320-321.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
(c) Quiroga. Los originales publicados en la edición electrónica de esta Revista son propiedad de la misma, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución "CREATIVE COMMONS RECONOCIMIENTO-NO COMERCIAL 4.0 ESPAÑA" (CC-by-nc). Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.