Ginés de la Lanza and Hernando de Llanos’s trail in Murcia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i21.0015

Keywords:

Lanza, Llanos, Murcia, Painting, Renaissance

Abstract

Ginés de la Lanza is the last proponent of the pictorial line initiated by Hernando de Llanos in Murcia. The transmission of the models among painters belonging to the first half of the XVI century in the district of the old Diocese of Cartagena fostered the creation of a characteristic style that held the artistic hegemony for over fifty years. The study of this character and his inventory of goods allows us to understand the working method and the circulation of the typologies among this group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo López Marcos, Universidad de Murcia

Doctor en Historia del Arte por la Universidad de Murcia en la actualidad centra sus investigaciones en la pintura renacentista del Levante español y en la recepción de las influencias italianas en esos territorios. Su formación en Italia ha conllevado estrechas colaboraciones con la Dirección Cultural del Ayuntamiento de Florencia y el Archivo-Biblioteca de la Galería de los Uffizi. Además es colaborador habitual y asesor de pintura de la colección del Museo de Arte Sacro de Orihuela.

References

BELDA NAVARRO, Cristóbal y HERNÁNDEZ ALBADALEJO, Elías. El arte en la Región de Murcia: de la Reconquista a la Ilustración. Murcia: Editora regional de Murcia, 2006.

HERNÁNDEZ GUARDIOLA, Lorenzo. “La estela de Hernando de Llanos en Tierras de Murcia. La vida del pintor Juan de Vitoria y su obra en la antigua diócesis de Cartagena”. En: RUIZ, Nacho (Coord.). Signum: la gloria del Renacimiento en el Reino de Murcia. Murcia: Tipografía San Francisco, 2017, págs. 215-236.

LÓPEZ JIMÉNEZ, José Crisanto. “Correspondencia pictórica Valenciano-Murciana. Siglo XVI y XVII”. Archivo Valenciano de Arte (Valencia), 37 (1966), págs. 2-18.

LÓPEZ JIMÉNEZ, José Crisanto. “Pinturas del siglo XVI al XVII y unas esculturas medievales en la diócesis de Orihuela y Cartagena”. Archivo Valenciano de Arte (Valencia), 45 (1974), págs. 22-34.

LÓPEZ JIMÉNEZ, José Crisanto. “Descubrimiento de ser de Juan de Vitoria el pintor del Retablo Mayor de la ermita gótico mudéjar de Santiago”. Revista Murcia (Murcia), 4 (1975), págs. 72-78.

LÓPEZ MARCOS, Pablo. La pintura renacentista en la antigua Diócesis de Cartagena. Tesis doctoral. Murcia: Universidad de Murcia, 2021.

LISÓN HERNÁNDEZ, Luís. “La iglesia parroquial de Campos. Desde el catastro de Ensenada a la Desamortización (1750-1850)”. En: MONTES BERNÁRDEZ, Ricardo (Coord.). Historia de Campos del Rio. Vol. III. Murcia: Ayuntamiento de Campos del Rio, 2005, págs. 15-60.

MUÑOZ BARBERÁN, Manuel. Memoria de Murcia, (anales de la ciudad de 1504 a 1629). Murcia: Real Academia Alfonso X el Sabio, 2010.

Published

2022-10-30

How to Cite

López Marcos, Pablo. 2022. “Ginés De La Lanza and Hernando De Llanos’s Trail in Murcia”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 21 (October):196-207. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i21.0015.