The Saint Michael’s Hidden Damnatio at the MNAD of Buenos Aires

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i21.0014

Keywords:

Damnatio, National Museum of Decorative Arts of Buenos Aires, Restoration, Saint Michael, Spanish Renaissance Painting

Abstract

This paper aims to open the discussion about a hidden damnatio in a Pedro García de Benabarre’s painting that belongs to the MNAD of Buenos Aires and is part of the Spanish Renaissance art heritage of Argentina. I will examine the implications of some scratches trying to annul the devil’s powers and the modern decision to “disguise” these interventions in pursuit of certain restoration criteria and museumification mechanisms. 

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Author Biography

Nadia Mariana Consiglieri, Universidad de Buenos Aires – CONICET

Nadia Mariana Consiglieri es Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires y Docteure de l’Université de Recherche Paris Sciences et Lettres. Es autora del libro: El dragón de lo imaginado a lo real. Su simbolismo y operatividad visual en la miniatura cristiana de la Plena Edad Media hispánica, Buenos Aires, Editorial Miño y Dávila, 2020 y Becaria Posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). 

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Published

2022-10-30

How to Cite

Consiglieri, Nadia Mariana. 2022. “The Saint Michael’s Hidden Damnatio at the MNAD of Buenos Aires”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 21 (October):184-95. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i21.0014.