The Virgin of Guadalupe of Extremadura: Andean Iconography. I.

Authors

  • Rafael López Guzmán Universidad de Granada Departamento de Hª del Arte Facultad de Filosofía y Letras.
  • Pilar Mogollón Cano-Cortés Universidad de Extremadura. Departamento de Arte y Ciencias del Territorio. Facultad de Filosofía y Letras. Cáceres.

Keywords:

America, Diego de Ocaña, Extremadura, Our Lady of Guadalupe, Painting

Abstract

The devotion to Our Lady of Guadalupe of Caceres (Spain) started in medieval times; its iconography, particularly sculpture, will evolve throughout the centuries. During the 16th century, the devotion and iconography of the Virgin of Guadalupe traveled to America through engravings; the travel and work of fray Diego de Ocaña, who wrote his memories of the journey, helped to diffuse this devotion in South America, where quickly became indisputably popular. His journey will be the subject of the second part of this article. One of the most notable American images is the one created by Diego de Ocaña in Sucre (Bolivia), which continues to be the patron of the city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael López Guzmán, Universidad de Granada Departamento de Hª del Arte Facultad de Filosofía y Letras.

Catedrático de Historia del Arte de la Universidad de Granada. Es especialista en relaciones culturales entre España y América, habiendo coordinado importantes proyectos de investigación a un lado y otro del Atlántico. Es correspondiente de las Academias de Bellas Artes de San Fernando y de la Historia de Cartagena de Indias. En 2014 se le concedió el premio andaluz de investigación “Plácido Fernández Viagas” en reconocimiento a su trayectoria investigadora.

Pilar Mogollón Cano-Cortés, Universidad de Extremadura. Departamento de Arte y Ciencias del Territorio. Facultad de Filosofía y Letras. Cáceres.

Profesora Titular de Historia del Arte de la Universidad de Extremadura. Especializada en el patrimonio medieval y moderno, y en las relaciones culturales del Islam y el arte cristiano occidental. Ha desarrollado proyectos de investigación sobre la restauración monumental, siendo la coordinadora del Grupo de Investigación ‘Unidad de Conservación del Patrimonio Histórico-Artístico’. Es correspondiente de las Academias de Bellas Artes de San Fernando y de la Purísima Concepción de Valladolid.

Published

2017-12-26

How to Cite

López Guzmán, Rafael, and Pilar Mogollón Cano-Cortés. 2017. “ I”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 12 (December):46-57. https://revistaseug.ugr.es/index.php/quiroga/article/view/16270.

Issue

Section

Articles