Experiences of the modern short film in dialogue with Picasso´s Guernica

Authors

  • Ana Laura Lunisch Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Keywords:

Guernica, Historical Memory, Intermediality, Modern Cinema, Radicality

Abstract

The paper analyzes the intermediate relations developed between Pablo Picasso’s Guernica and two modern short films: Guernica (Robert Hessens and Alan Resnais, 1950, France) and Guernica (Alfredo Mina, 1971, Argentina). It focuses on the expressive-semantic radicality of the films and emphasizes the productive reception of the painting, recognizing its iconic, patrimonial and memorialistic value.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Laura Lunisch, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires. Profesora Titular de la carrera de Artes, UBA. Investigadora Independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Directora el Centro de Investigación y Nuevos Estudios sobre Cine (CIyNE), UBA. Sus líneas de trabajo abarca el estudio del cine argentino y latinoamericano desde los enfoques históricos y teóricos, las relaciones intermediales del cine con otras manifestaciones artísticas y la preservación del patrimonio audiovisual.

Published

2019-12-24

How to Cite

Lunisch, Ana Laura. 2019. “Experiences of the Modern Short Film in Dialogue With Picasso´s Guernica”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 16 (December):52-61. https://revistaseug.ugr.es/index.php/quiroga/article/view/16072.

Issue

Section

Dossier “Archivos y Creación Artística, Memoria e Identidad”