Experiences of the modern short film in dialogue with Picasso´s Guernica

Authors

  • Ana Laura Lunisch Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Keywords:

Guernica, Historical Memory, Intermediality, Modern Cinema, Radicality

Abstract

The paper analyzes the intermediate relations developed between Pablo Picasso’s Guernica and two modern short films: Guernica (Robert Hessens and Alan Resnais, 1950, France) and Guernica (Alfredo Mina, 1971, Argentina). It focuses on the expressive-semantic radicality of the films and emphasizes the productive reception of the painting, recognizing its iconic, patrimonial and memorialistic value.

Downloads

Author Biography

Ana Laura Lunisch, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires. Profesora Titular de la carrera de Artes, UBA. Investigadora Independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Directora el Centro de Investigación y Nuevos Estudios sobre Cine (CIyNE), UBA. Sus líneas de trabajo abarca el estudio del cine argentino y latinoamericano desde los enfoques históricos y teóricos, las relaciones intermediales del cine con otras manifestaciones artísticas y la preservación del patrimonio audiovisual.

Published

2019-12-24

How to Cite

Lunisch, Ana Laura. 2019. “Experiences of the Modern Short Film in Dialogue With Picasso´s Guernica”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 16 (December):52-61. https://revistaseug.ugr.es/index.php/quiroga/article/view/16072.

Issue

Section

Dossier “Archivos y Creación Artística, Memoria e Identidad”