THE RIGHT TO BE ME: PSYCHOSOCIAL IMPLICATIONS OF REVEALING PREFERENCES AND IDENTITIES

Authors

  • Olga Denisse Salas Martinez Autonomous University of Hidalgo State image/svg+xml
  • Fernando Arteaga Sánchez Autonomous University of Hidalgo State image/svg+xml
  • Elizabeth Apolinar García Martínez Autonomous University of Hidalgo State image/svg+xml
  • Brithany Gisela Vizcarra Domínguez Autonomous University of Hidalgo State image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.30827/modulema.v8i.29139

Keywords:

LGBTTIQ community, experiences, psychosocial repercussions, discrimination, self-perception

Abstract

The search for individual identity is a constant journey of transformation and self-care. The experiences along this path influence each individual’s perspective and shape their personality and way of expressing themselves. However, when people are marginalized by various social, family or occupational groups that repress attitudes, behaviors and patterns that do not conform to heteronormative social norms, this can generate psychosocial repercussions, misinformation, violence and discrimination. This article focuses on the experiences of students in Pachuca, Hidalgo, in publicly expressing their belonging to the LGBTQ+ community. Using a qualitative methodology that includes semi-structured interviews based on key axes, it explores the existence of emotional instability due to lack of family support networks, absence of accompaniment in the process, misinformation and lack of institutional visibility, among other aspects. In conclusion, the results of this research highlight the urgency of addressing the lack of family support, institutional disinterest, persistent social marginalization and emotional instability experienced by members of the LGBTQ+ community.

Downloads

References

Alcántara, E. (2013). Identidad sexual/rol de género. Debate Feminista, 47, 172-201. https://www.jstor.org/stable/43832471 DOI: https://doi.org/10.1016/S0188-9478(16)30073-1

Araiza, A. & Hernández-Tellez, J. (2022). Por una universidad libre de violencias sexuales y de género: Una propuesta piloto de protocolo universitario. Edähi Boletín Científico de Ciencias Sociales y Humanidades del ICSHu, 11(21), 40-52. https://doi.org/10.29057/icshu.v11i21.8902 DOI: https://doi.org/10.29057/icshu.v11i21.8902

Comisión Interamericana de Derechos Humanos (2019). Reglamento de la Comisión Interamericana de Derechos Humanos. Comisión Interamericana de Derechos Humanos. https://www.oas.org/es/CIDH/jsForm/?File=/es/cidh/mandato/basicos/reglamentocidh.asp

Facio, A. (2007). Los derechos reproductivos son derechos humanos. Instituto Interamericano de Derechos Humanos. https://www.corteidh.or.cr/tablas/24841.pdf

Garrido, I. (15 de junio de 2020). Historia de la liberación LGBT en México: los rostros que iniciaron la lucha por la diversidad. GQ. https://www.gq.com.mx/entretenimiento/articulo/historia-liberacion-lgbt-mexico-quienes-iniciaron-la-lucha-por-la-diversidad

Gómez García, A. (2020). Identidad Sexual, Discriminación y Consecuencias desde la Psicología Positiva en Lesbianas, Gais y Bisexuales. [Trabajo Fin de Máster, Universidad de Alcalá, España]. https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/42857/TFM_Gomez_Garcia_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Haas, A., Eliason, M., Mays, V., Mathy, R., Cochran, A., D Augelli, A.,…Clayton, P. (2011). Suicide and Suicide Risk in Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Populations: Review and Recommendations. Journal of Homosexuality, 58(1), 10-51. https://doi.org/10.1080/00918369.2011.534038 DOI: https://doi.org/10.1080/00918369.2011.534038

Hernández, E. (17 de mayo de 2021). Pachuca una ciudad un “poco más incluyente y respetuosa con la comunidad LGBT+”. Milenio. https://www.milenio.com/politica/comunidad/necesario-seguir-trabajando-inclusion-comunidad-lgbt-pachuca

Mejía Reyes, C., Blancas Martínez, E. N., & Sánchez Ruiz, A. (2019). Discrimination against homosexuals and lesbians in the state of Hidalgo, Mexico. Approaches to the profiling of agents of discrimination. Revista ABRA, 39(58), 31-63. https://doi.org/10.15359/abra.39-58.2 DOI: https://doi.org/10.15359/abra.39-58.2

Nebot García, J. (2022). Estrés de las minorías sexuales y su impacto en la salud mental de las personas LGB+. [Tesis de Doctorado, Universitat Jaume I, España]. http://hdl.handle.net/10803/675502

OMS/OPS (2000). Promoción de la salud sexual: Recomendaciones para la acción. Organización Mundial de la Salud (OMS), Guatemala. https://iris.paho.org/handle/10665.2/51672

Orcasita, L., Sevilla, T., Acevedo-Velasco, V., Montenegro, J., Tamayo, M. & Rueda-Toro, J., (2020). Apoyo social familiar para el bienestar de hijos gays e hijas lesbianas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), 1–23. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.18205 DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.18205

Rodríguez Menéndez, M. & Torío López, S. (2005). El discurso de género del profesorado de educación infantil: hablando acerca de la ética del cuidado. Revista Complutense de Educación, 16(3), 471-487 https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0505220471A

Rodríguez Otero, L. y Treviño-Martínez, L. (2016). Sexismo y actitudes hacia la homosexualidad, la bisexualidad y la transexualidad en estudiantes de Trabajo Social mexicanos. Revista de Investigaciones en Intervención social, 6(11), 3-30. http://revistaseug.ugr.es/index.php/tsg/article/view/5181/pdf DOI: https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v6i11.5181

Rojas, M., Astudillo, P. & Catalán, M. (2020). Diversidad sexual y educación en Chile: identidad sexual (LGBT+) e inclusión escolar en Chile. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374762.locale=es

Silvia Meza, J.N. & Valls Hernández, S.A. (2011). Transexualidad y matrimonio y adopción por parejas del mismo sexo. Porrúa.

Statista Research Departament (2023). LGBTQ+ worldwide - Statistics & facts. Statista. https://www.statista.com/topics/8579/lgbtq-worldwide/

Naciones Unidas, (2015). La Declaración Universal de Derechos Humanos. Naciones Unidas. Organización de Naciones Unidas. https://www.un.org/es/about-us/universaldeclaration-of-human-rights

Zambrano Guerrero, C., Hernández Pasichaná, P. y Guerrero Montero, A. (2019). Proceso de reconocimiento de la orientación sexual homosexual en estudiantes de una universidad pública. Psicogente, 22(41), 1-19. https://doi.org/10.17081/psico.22.41.3310 DOI: https://doi.org/10.17081/psico.22.41.3310

Published

2024-02-05

How to Cite

Salas Martinez, O. D., Arteaga Sánchez, F., García Martínez , E. A., & Vizcarra Domínguez , B. . G. (2024). THE RIGHT TO BE ME: PSYCHOSOCIAL IMPLICATIONS OF REVEALING PREFERENCES AND IDENTITIES. MODULEMA. Scientific Journal on Cultural Diversity, 8, 4–27. https://doi.org/10.30827/modulema.v8i.29139

Issue

Section

Articles