Lo fantástico en tensión con lo maravilloso en la obra romántica de Órest Sómov y Nikolái Gógol

Authors

  • Alfredo Hermosillo University of Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.30827/meslav.23.28820

Keywords:

Romanticism, Russian literature, tension, two worlds, marvelous, fantastic

Abstract

This paper’s objective is to analyze tension in the first stories of Russian romanticism, represented by the work of Órest Somov and the Gogol of the Ukrainian period, between the marvelous and the fantastic, still in the making. It starts from the assumption that, in this nascent prose, folkloric and religious motifs play a fundamental role and that the limits between the natural and supernatural worlds are still blurred; thus there is no frank confrontation, characteristic of the system of the fantastic.

Downloads

References

Afanas’ev, A. (1994). Pojeticheskie vozzrenija slavjan na prirodu. Indrik.

Bessiere, I. (1974). Le rècit fantastique. Larousse.

Botton, F. (2003). Los juegos fantásticos. UNAM.

Bravo. V. (1985). Los poderes de la ficción: para una interpretación de la literatura fantástica. Monte Ávila Editores.

Campra, R. (2008) Territorios de la ficción: Lo fantástico. Renacimiento.

Castex, P. (1999). Antología del cuento fantástico francés. Corregidor.

Fouqué, C. (2019). Drei Kunstmärchen. (4a ed.). Henricus.

Fouqué,F. (1997).Undine. (9a ed.). Hamburger.

Gógol, N. (1984).Acerca de las canciones de Ucrania. Literatura soviética, (no.4), 155.

Gógol, N. (2020) El carrito y otros cuentos ucranianos. Puertabierta.

Kropotkin, P. (2014). La literatura rusa: Los ideales y la realidad. La Linterna Sorda.

Monforte, R. (2020) Las rusalkas y su presencia en la obra de A. S. Pushkin. En Tras la huella del monstruo femenino, Hermosillo, A. y Rosenberg, A. (eds.). CULAGOS.

Morales, M. (2003). Lo fantástico y sus fronteras. En II Coloquio Internacional de Literatura Fantástica (ed.). BUAP.

Musäus, J. (2013). Volksmärchen der Deutschen. (3a ed.) Offenberg.

Nieto, O. (2015). Teoría general de lo fantástico. UACM.

Pushkin, A. S. (1947). Polnoe sobranie sochinenij v 16 t., t. 2. Izdatel’stvo AN SSSR.

Pushkin, A. S. (1948). Polnoe sobranie sochinenij v 16 t., t. 3. AN SSSR.

Pushkin, A.S. (2007). Izbrannoe. Jeksmo.

Roas, D. (2001). Teorías de lo fantástico. Arco / Libros.

Scott, W. (2021). Acerca de lo sobrenatural en composiciones de ficción, y particularmente en las obras de Ernest Theodore William Hoffmann. UBA.

Sómov, Ó. (2015). La rusalka. En Cuentos fantásticos rusos del siglo XIX (Ariel, A. ed.). Losada.

Somov, O. (2002). Raskaski. Jeksmo.

Somov O. (1823). O romanticheskoj pojezii. Syn” Otechestvo, 71, 8-10.

Tieck, L. (2003).Volksmärchen. (4a ed.).Nicolai.

Todorov, T. (2005). Introducción a la literatura fantástica. Ediciones Coyoacán.

Warner, E. (2005). Mitos rusos. Akal.

Zhukovskij, V. (2009). Rusalka. (7 izd.). Folio.

Афанасьев, A. (1994). Поэтические воззрения славян на природу. Индрик.

Жуковский, В. (2009). Русалка. (7 изд.). Фолио.

Пушкин, А. С. (1947). Полное собрание сочинений в 16 т., т. 2. Издательство АН СССР.

Пушкин, А. С. (1948). Полное собрание сочинений в 16 т., т. 3. АН СССР.

Пушкин, А.С. (2007). Избранное. Эксмо.Сомов, O. (2002). Раскаски. Эксмо.

Сомов О. (1823). О романтической поэзии. Сынъ Отечество, 71, 8-10.

Published

2024-12-31

How to Cite

Hermosillo, A. (2024). Lo fantástico en tensión con lo maravilloso en la obra romántica de Órest Sómov y Nikolái Gógol. Mundo Eslavo, (23), 134–147. https://doi.org/10.30827/meslav.23.28820