Genesis of the Phenomenon of Platitude and its Conceptualization in Russian Literature
Ключевые слова:
platitude, profanity, vulgarity, Russian literature, aestheticsАннотация
For the present, insufficient attention is paid to the phenomenon of platitude in the studies of the philosophical and aesthetic type, while the recourse to it seems relevant because this phenomenon manifests itself not only in many aspects of daily life, but is also reflected in the contemporary cultural context and in works of art, especially in literature. To clarify the aesthetic meaning of the notion “platitude”, we should refer to the etymology and semantics of the word. In all the aspects, platitude is such a phenomenon that “kills” the idea of dignity and brings spiritual and ethical values of a person to vulgarization, to the level of philistine understanding, where the narrow-minded understanding of the “meaning of life” turns into a life moral principle. Thus, platitude can be considered in the context of aesthetics as an integral element of society and of an individual`s spiritual existence.The purpose of this article is clarification of the aesthetic meaning of such a notion as “platitude”, its understanding in different historical periods and its conceptualization, primarily in the Russian literature of the XIX century.
We find it interesting to consider the aesthetics of platitude in the light of the works by the classics of the Russian literature – N.V. Gogol and A. P. Chekhov, who laid the basics of the platitude image in the Russian literature. If in the first half of the nineteenth century platitude was understood only as externally ugly and ridiculous attempt to look greater and more significant, then nowadays platitude is just falseness and parody, claiming to be the truth. This understanding of platitude relevant for our time can be traced in the works of the Russian writers.
Скачивания
Загрузки
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Лицензия
Esta obra está bajo una licencia internacional de Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
© Univesidad de Granada. Los originales publicados en las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son propiedad de la Universidad de Granada, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
1. Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional" (CC BY-SA 4.0) ”. Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
2. Los autores pueden llegar a acuerdos contractuales por separado y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (entre otros, a colgarlo en un depósito institucional o publicándola en un libro) con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Los autores tienen permiso y se les anima a difundir su obra online (entre otros, en depósitos institucionales o en su propia página web) antes de y durante el proceso de envío, de manera que pueda llevar a intercambios productivos, así como a una temprana y mayor citación de la obra publicada (Véase The Effect of Open Access).