«Преступление и наказание» в творческой биографии Ф.М. Достоевского
Palabras clave:
confession, reality, psychology, plot, timeResumen
Crime and Punishment, that became the confession of Dostoevsky himself and that opens his “Pentateuch”, marks a cardinal transformation of the writer’s creative principles.For the first time, the artistic task was to show the path of a person (and not just any person, but a person who has committed a mortal sin) to salvation, and both protagonists, Raskolnikov and Sonya, arrive at salvation through each other. Thus, the novel implements a key principle of Dostoevsky’s poetics as formulated by S. Bocharov: for Dostoevsky, a person before God is always a person before another person. For the first time, the protagonist is an ideologue, and a discussion between him and God begins. Thus emerge two crucial structuring principles of Dostoevsky’s great novels: the epiphany (of Christ) and a dialog (of characters with God and of characters with each other on the Glad Tidings). The dialog is developing in time and stops at the moment of crucial transition of a person into another existential state. The artistic time changes; the novel has several types of time: “the gray time” of Raskolnikov’s dream of his childhood when his protest combined with compassion is born; the novel’s time of the Gospels and the Old Testament touching on the eternal; the past that determines the present, and the novel’s future that anticipates the empirical time. The novel itself emerges into the “greater time” and engages in a dialog with Hamlet, Macbeth, Le Père Goriot, and other masterpieces of world literature.
A system of doubles appears, but they are not a hero’s copies “with the opposite sign” (like Golyadkin Sr. and Golyadkin Jr.), they are alternative paths toward the light (or away from it). Major points of convergences (and divergences) with the genre of tragedy become apparent.
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Esta obra está bajo una licencia internacional de Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
© Univesidad de Granada. Los originales publicados en las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son propiedad de la Universidad de Granada, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
1. Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional" (CC BY-SA 4.0) ”. Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
2. Los autores pueden llegar a acuerdos contractuales por separado y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (entre otros, a colgarlo en un depósito institucional o publicándola en un libro) con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Los autores tienen permiso y se les anima a difundir su obra online (entre otros, en depósitos institucionales o en su propia página web) antes de y durante el proceso de envío, de manera que pueda llevar a intercambios productivos, así como a una temprana y mayor citación de la obra publicada (Véase The Effect of Open Access).