A Catholic Editor for the Liberal School: Ángel Estrada (1877-1900)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i31.27356

Keywords:

textbooks, secularism, religious education, editorial history

Abstract

We have re-created the catalog of the publishing house founded by Ángel Estrada in 1877, which would focus on the school texts market, and we study the company trajectory up to 1900. Seen as another product in the series of goods destined for business offices and schools, the books are mainly merchandise. Choosing the school market meant a commercial strategy that address a growing need thanks to national policies of mass alphabetization and mandatory education. Nonetheless, specific analysis of the published authors and titles can show an ideological selection guided by Christian morality. Within the general framework of the political discussions about secularism in public education taking place at the time, this choice becomes a willful and strategic intervention in the public arena, even after the debate was considered finished.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ares, Fabio. “Fundición Nacional de Tipos para Imprenta”. Montserrat. Barrio fundacional de Buenos Aires, Lidia González y otros, Buenos Aires, Dirección General de Patrimonio e Instituto Histórico, 2012, 120-127.

Ares, Fabio. “Territorio tipográfico”. Montserrat. Barrio fundacional de Buenos Aires, Lidia González y otros, Buenos Aires, Dirección General de Patrimonio e Instituto Histórico, 2012, 113-119.

Brafman, Clara. “Les Manuels scolaires de lecture d'origine francaise en Argentine dans la deuxième moitié du XIXe siècle”. Histoire de l'éducation, nº 69, 1996, 63-80. DOI: https://doi.org/10.3406/hedu.1996.2808

Cabo, Josefina. “Sarmiento y Appleton: intercambios entre el escritor y el impresor”. Ponencia presentada en las XXXIV Jornadas de Investigación del Instituto de Literatura Hispanoamericana de la Facultad de Filosofía y Letras (UBA). Buenos Aires: mimeo, 2022.

Campobassi, José. Ley 1420. Buenos Aires, gure, 1956.

Costa, María Eugenia. “De la imprenta al lector. Reseña histórica de la edición de libros y publicaciones periódicas en Buenos Aires (1810-1900)”. Question/Cuestión, nº 23, 2009, s/p. Disponible en https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/822. Último acceso: julio de 2022

de Miguel, Adriana. “Escenas de la lectura escolar. La intervención normalista en la formación de la cultura letrada moderna”. Historia de la lectura en la Argentina. Del catecismo colonial a las netbooks estatales, Roberta Paula Spregelburd y Héctor Cucuzza (dir.). Buenos Aires, Editoras del Calderón, 2012, 133-170.

Escolano Benito, Agustín. “El libro escolar en la Restauración”. Historia ilustrada del libro español. 3.La edición moderna. Siglos XIX y XX, Hipólito Escolar Sobrino (dir.). Madrid, Fundación G. S. Ruipérez, 1996, 345-370.

Estrada, Ángel. “Necesidades y progreso. Sociedad Rural Argentina”. Anales de la Sociedad Rural Argentina 1, nº 1, 1866, 7-9.

Ferreyra, Andrés. Manual de instrucciones para usar los cuadros del método ecléctico de lectura y escritura titulado “El nene”. Buenos Aires: Compañía Sud-Americana de Billetes de Banco, 1890.

Ferreyra, Andrés. El nene. Buenos Aires, Ángel Estrada y Cía., 1895.

Ferreyra, Andrés y José María Aubín. El nene. Libro tercero. Buenos Aires, Ángel Estrada y Cía., 1898.

Garone Gravier, Marina y Fabio Ares. “Letras argentinas: una mirada a la industria tipográfica del siglo XIX a través de la Fundición Nacional de Tipos para Imprenta de la familia Estrada”. Letras Históricas, nº 9, 2012-2014, 115-146. DOI: https://doi.org/10.12957/arcosdesign.2013.9993

González, Lidia y Sandra Condoleo. “La Editorial Estrada”. Montserrat. Barrio fundacional de Buenos Aires, Lidia González y otros, Buenos Aires, Dirección General de Patrimonio e Instituto Histórico, 2012, 129-141.

Kosacoff, Bernardo. La industria argentina: un proceso de reestructuración desarticulada. Documentos de trabajo nº 53. Buenos Aires, Comisión Económica para América Latina y el Caribe, 1993.

Linares, María Cristina. “Nacimiento y trayectoria de una nueva generación de libros de lectura escolar: El nene (1895-1956)”. Historia de la lectura en la Argentina. Del catecismo colonial a las netbooks estatales, Héctor Rubén Cucuzza (dir.) y Roberta Paula Spregelburd (codir.), Buenos Aires, Editoras del Calderón, 2012, 215-255.

Montenegro, Ana María y Jorgelina Méndez. “Estado, política migratoria y escuela pública: mediaciones desde los libros de lectura (Argentina, Buenos Aires, 1853-1955)”. Revista Diálogo Educativo 17, nº 51, 2017, 17-39. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416x.17.051.ds01

Sambrizzi, Alejandro. Los ataques de 1884. Un corte visceral en la lucha entre católicos y liberales durante la primera presidencia de Julio Argentino Roca. Buenos Aires, Dunken, 2011.

Spregelburd, Roberta Paula. “¿Qué se puede leer en la escuela? El control estatal del texto escolar (1880-1916)”. Historia de la lectura en la Argentina. Del catecismo colonial a las netbooks estatales, de Héctor Cucuzza y Roberta Paula Spregelburd, Buenos Aires, Editoras del Calderón, 2012, 171-214.

Tosi, Carolina. “Semblanza de Ángel de Estrada (1840-1918)”. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. 2016. Disponible en https://www.cervantesvirtual.com/obra/angel-de-estrada-buenos-aires-1840---buenos-aires-1918-semblanza/. Último acceso: julio de 2022.

Varios Autores. Estrada. 125 aniversario. Buenos Aires, Ángel Estrada & Cía, 1994.

Zeballos, Estanislao. “Visita á la Fundición Nacional de Tipos”. Anales de la Sociedad Científica de Buenos Aires I, nº 3, 4 y 5, 1876, 142-157, 205-218, 280-287 respectivamente.

Zimmerman, Eduardo. Los liberales reformistas. La cuestión social en la Argentina 1890-1916. Buenos Aires, Sudamericana, 1994.

Published

2023-07-31

How to Cite

Martínez Gramuglia, P. (2023). A Catholic Editor for the Liberal School: Ángel Estrada (1877-1900). Revista Letral, (31), 99–123. https://doi.org/10.30827/rl.v0i31.27356

Issue

Section

Special Issue