Assessment of the learning activities in the learning rhythm in the music classroom: A quasi-experimental study

Authors

  • Roberto Cremades Andreu Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i8.6910

Keywords:

Music education, primary education, rhythm, educational intervention, quasi-experimental study

Abstract

The purpose of this study is to evaluate the rhythmic activities performed in the music classroom, follow the content that reflects the primary education curriculum, through the implementation of an educational intervention program in which learning is valued rhythmic contents. To this end, it is used a research design one experimental group with an evaluation before and after to the training program develop. In this research participated 30 students (14 men and 16 women) of a primary classroom of a school in Madrid. The results obtained shows that the training program facilitates the learning of rhythmic contents, and it is reveal as an alternative for to improve the rhythmic activities taking place in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, O.; de Mena, A. (1992). Educación Musical. Manual para el profesorado. Málaga: Aljibe.

Arguedas, C. (2004). La expresión corporal y la transversalidad como un eje metodológico construido a partir de la expresión artística. Revista Educación 28, 1 (2004) 123-131.

Bartal, L. (2003). Body as an Instrument for Artistic Exploration and Change: An Invitation to Experience. Lifelong Learning in Europe, 8, 2 (2003) 38-43.

Bennett, R. (1998). Investigando los estilos musicales. Madrid: Akal.

Castilho, C. (2004). Crecer en grupo a través de la expresión corporal. Escuela Abierta, 7, (2004) 201-224.

Conde, J. L.; Martín, C.; Viciana, V. (1997). Las canciones motrices. Metodología para el desarrollo de las habilidades motrices en educación infantil y primaria a través de la música. Barcelona: INDE.

Decreto 22/2007, de 10 de mayo, del Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el currículo de la Educación Primaria (BOUC nº 126, de 29/05/2007).

Frega, A. L. (1996). Música para maestros. Barcelona: Graó.

Hamilton, H. J. (2005). Echos from a Teaching Adventure in China. Teaching Music, 13, 2 (2005), 24.

Hemsy de Gainza, V. (2003). La educación musical entre dos siglos: del modelo metodológico a los nuevos paradigmas. Buenos Aires: Universidad de San Andrés.

León, O. G.; Montero, I. (2000). Métodos de investigación en Psicología y Educación (3ª Ed.). Madrid: McGraw-Hill.

Ördög, L. (2000). La educación musical según el sistema Kodály. Valencia: Rivera Editores.

Palacios, F. (1995). Música de verano. Eufonía, 1 (1995) 117-129.

Pascual, P. (2002). Didáctica de la Música. Madrid: Pearson.

Prescott, J. O. (2005). Music in the Classroom: A User's Guide for Every Teacher. Instructor, 114, 5 (2005) 29-30.

Romero, F. J. (2001). Propuestas didácticas en base a los sistemas Bodypercussion y Ta Ke Na. Música y educación, 47 (2001) 37-50.

Romero, F. J. (2004). "Body Music-Body Percussion" Propuestas didácticas sobre psicomotricidad rítmica. Música y educación, 60 (2004) 53-80.

Romero, F. J. (2006). Body music! Body Percusión! Didáctica de la percusión corporal. Música y educación, 68 (2006) 49-88.

Romero, F. J. (2011). Didáctica de la percusión corporal. Fundamentación teórico-práctica (8ª Ed.). Barcelona: Body music Body percussion Press.

Romero, F. J. (2013). Criterios de evaluación en la didáctica de la percusión corporal - Método BaPNE. Educatio Siglo XXI, 31, 1 (2013) 235-254.

Sanjosé Huguet, V. (1997). Didáctica de la expresión musical para maestros: según el cuestionario establecido para la titulación de maestro especialista en educación musical. Valencia: Piles

Torres, J. (1992). Fundamentos de Educación Física para la Educación Primaria. Granada: Rosillo.

Zamacois, J. (1978). Teoria de la música I. Valencia: Labor.

Zimmermann, J. (1999). Die Welt derKörperpercussion. Salzburg, Austria: Fidula – Verlag.

Published

2015-07-01

How to Cite

Cremades Andreu, R. (2015). Assessment of the learning activities in the learning rhythm in the music classroom: A quasi-experimental study. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (8), 65–76. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i8.6910

Issue

Section

Articles