Música Viva: a comprehensive project from collective singing
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i9.6893Keywords:
choral singing, group singing, Primary Education, Music Teacher, mainstreamingAbstract
A large number of studies analyze the contributions of choral singing in elementary school. All agree on the benefits of choral singing at different levels, beyond music. This interdisciplinary and multidisciplinary impact influences attitudinal, educational, conceptual, cultural and psychosocial aspects. Therefore, artistic and musical experiences should be part of the daily life of our schools and become a transversal tool of cooperative work. Therefore, besides the support of the entire school community, it is necessary to have the figure of a skilled and competent teacher in the field. This teacher must know musical language and musical direction technique, but must also be able to view and take the magnitude and potential of his tool. For some years, in the area of Musical Education Teaching at the University of the Balearic Islands, we work for future teachers to acquire the necessary skills to assume the role of a catalyst and enhancer of collective singing skills. Through the project “Música Viva” our students, specialists and generalists, have the opportunity to experience, in university education, a choral experience that will serve them as a model for their teaching. In this article we make an approach and analysis of the project from a methodological, social and educational perspective.Downloads
References
Alvarado, Y.; Sánchez, A. (2012). Efectividad de la música clásica como recurso didáctico para el fomento de aprendizajes significativos en la asignatura matemática. Tesis doctoral (defendida febrero 2012). Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda (Venezuela).
Bibiloni, B. (1980). Cançoner de pedagogia musical. Barcelona: Obra infantil de «La Caixa» de Pensions.
Bibiloni, B. (1982). Cinc cançons mallorquines. Barcelona: Editorial MF.
Bibiloni, B. (1996). 20 cançons tradicionals per veu sblanques i piano. Barcelona: Amalgama Edicions.
Bibiloni, B. (1998). Cançons per a Instrumental Orff. Barcelona: Amalgama Edicions.
Cámara, A. (2003). El canto colectivo en la escuela: una vía para la socialización y el bienestar personal. Revista de Psicodidáctica, 15-16, 105-110.
Cristóbal, R.; Villanueva, J. (2015). La música, un instrumento en la enseñanza del español como lengua extranjera mediante la aplicación de las nuevas tecnologías. Porta Linguarum, Revista Internacional de las Lenguas Extranjeras, 23, 139-151.
Ferrer, R. (2009). El canto coral y las orquestas infantiles, una educación en valores. Revista Eufonía, 45, 30-38.
Flores, S. (2007). Principales acercamientos al uso de la música popular actual en la Educación Secundaria. Revista Electrónica LEEME, 19.
Fonseca, M. C.; Toscano-Fuentes, C. (2012). La música como herramienta facilitadora del aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Teoría de la Educación, Revista interuniversitaria, 24, 197-213.
Gackle, L.; Fung, C (2009). Bringing the East to West: a case study in teaching chinese choral music to a youth choir in the United States. Bulletin of the council for Researh in Music Education, 182, 65-77.
Gelabert, L.; Miranda, J. (2012). Baltasar Bibiloni, un pedagogo musical. Revista Música y Educación, 25(4) 36-49.
Gelabert, L. (2013). Ideario y aportaciones metodológicas de Baltasar Bibiloni a la enseñanza musical en las Islas Baleares. Foro de Educación, 12, 147-163.
Hegyi, E. (1999). Mètode Kodály de Solfeo I i II. Madrid: Ediciones Pirámide.
Pérez-Aldeguer, S. (2014). El canto coral: una mirada interdisciplinar desde la educación musical. Estudios Pedagógicos, 40, 389-404.
Touriñán, J.; Longueira, S. (2010). La música como ámbito de educación. Educación por la música y para la música. Teoría de la Educación, Revista interuniversitaria, 22, 151-181.