Spaces in printing: symbolic graphic practices in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.23.2025.34460

Abstract

The proposal originated from an experience in the field of Visual and Plastic Education, in a university setting, with future teachers, where a collective analysis and reflection was carried out on the design and function of toilet spaces in a school context. This practice was transferred to the Rural School Group (CRA) in Beniatjar, in the Valencian Community. It is part of an integrative line of work that addresses the reinterpretation of school spaces from a critical and creative perspective, using stamping as a methodological and expressive tool. In this new context, and maintaining the initial methodological approach, an intervention is proposed for the soccer field—the functional and symbolic space of the school playground—through the creation of a stamped labyrinth. This action questions and expands the possibilities of use of the space, promoting a more inclusive and diverse appropriation of the school environment. This encourages a critical view of educational spaces, highlighting the centrality of the classroom as the only place of learning, and emphasizes the educational, social, and imaginary dimensions of shared spaces. The proposal is thus part of a pedagogy of place, understanding the school environment as a complex system of creative possibilities, relationships, and meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Belén Díez Atienza, Universidad de Zaragoza

Doctora en Ciencia y Restauración del Patrimonio Histórico-Artístico por la Universitat Politècnica de València.

Licenciada en Bellas Artes.

Profesora Ayudante Doctora en Didáctica de la Expresión Plástica de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de Teruel.

Investigadora del Instituto de Patrimonio y Humanidades de la Universidad de Zaragoza, en el Área de Patrimonio Material e Inmaterial.

Víctor Murillo Ligorred , Universidad de Zaragoza

Doctor en Filosofía por la Universidad de Zaragoza.

Licenciado en Bellas Artes por la Universidad de Salamanca.

Profesor Permanente Laboral en Didáctica de la Expresión Plástica de la Facultad de Educación de Zaragoza.

Investigador efectivo del Grupo de Investigación Filosofía de la Imagen. Investigación en Estética y Teoría del Arte.

Nora Ramos Vallecillo, Universidad de Zaragoza

Doctora en Educación por la Universidad de Zaragoza.

Licenciada en Bellas Artes por la Universidad Pública del País Vasco.  Profesora Permanente Laboral en Didáctica de la Expresión Plástica de la Facultad de Educación de Zaragoza.

Investigadora efectiva del Grupo de Investigación S50_23R: ARGOS. Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales.

References

Barquín, A. (2015). El váter de la escuela. Una reflexión sobre género, arquitectura y educación. Athenea Digital, 15(1), 303-315. https://atheneadigital.net/article/view/v15-n1-barquin

Barnes, M. (2022). Naturaleza y aprendizaje en la educación Waldorf. Steiner Books.

Bom, P.; Huber, M. (2009). La educación preescolar según Rudolf Steiner: Desarrollo y cuidado del niño en el primer septenio. Editorial Rudolf Steiner.

Carlgren, F. (1989). Una educación hacia la libertad: la pedagogía de Rudolf Steiner: informes del Movimiento Internacional de las Escuelas Waldorf. Editorial Rudolf Steiner.

Clouder, C.; Rawson, M. (1998). Educación Waldorf. Editorial Rudolf Steiner.

El Salto País Valencia, (8 marzo, 2024). Repensar la pista de fútbol para que el patio escolar sea más igualitario. El Salto Diario. https://www.elsaltodiario.com/educacion-infantil/repensar-pista-futbol-patio-escolar-sea-igualitario

González, B. (25 octubre, 2021). El método educativo Waldorf salva a un municipio de la Comunitat. Las Provincias. https://www.lasprovincias.es/comunitat/metodo-educativo-waldorf-20211025001108-ntvo.html

Hoyuelos, A. (2004). Reggio Emilia y la pedagogía de Loris Malaguzzi. Revista Novedades Educativas, 54(11), s.p.

Malaguzzi, L. (2011). Educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.

Medina-Nicolalde, M.; Tapia-Calvopiña, M. (2017). El aprendizaje basado en problemas, una estrategia para el trabajo interdisciplinario en el aula. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 14(46), 142-153.

Moreno, M. M. (2010). Pedagogía Waldorf. Arteterapia: Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 5, 203-209.

Preciado, B. (2006). Basura y género. Mear/cagar. Masculino/femenino. [PDF]. Programa de Derecho a la Salud. http://programadederechoalasalud.cide.edu/ADSyR/wpcontent/uploads/2012/01/02.-Preciado.pdf

Murillo-Ligorred, V. (2018). Dibujo infantil: etapas, retos y evolución. La implicación de los maestros en el aula. En V. Murillo-Ligorred; J. C. Resano; N. Ramos-Vallecillo, Educación artística hoy: el reto en la sociedad de la imagen, pp. 101-122. Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Ramos-Vallecillo, N.; Murillo-Ligorred, V. (2024). Imagen, materia y objeto: una experiencia pedagógica en torno al dispositivo-artístico-didáctico para la construcción de espacios de aprendizaje en el grado de primaria. REXE: Rev. estud. exp. educ. 23(51), 372-390.

Steiner, R. (2021). Outline of occult science. Spirit seeker books.

Subirats, M. (2013). Forjar un hombre, moldear una mujer. Aresta Mujeres.

Subirats M.; Brullet, C. (1988). Rosa y azul. La transmisión de los géneros en la escuela mixta. Ministerio de Cultura e Instituto de la Mujer.

Published

2025-09-17

How to Cite

Fayos Bosch, L., Díez Atienza, B., Murillo Ligorred , V., & Ramos Vallecillo, N. (2025). Spaces in printing: symbolic graphic practices in the school environment. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (23), 357–376. https://doi.org/10.30827/dreh.23.2025.34460

Issue

Section

Articles