Methodology for constructing an analytical teaching program in the context of the New Mexican School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.22.2024.29377

Abstract

This manuscript reflects on the encounter with the New Mexican School (NEM), a new educational model in Mexico that has been the subject of discussion, dialogue, and debate in various educational spaces and scenarios since 2022. The arrival of NEM has challenged teachers' practices in constructing analytical and teaching programs. The main objective is to propose a methodology for constructing such programs, both methodologically and practically. The methodology used involved a documentary review exercise, which included a hermeneutic and phenomenological analysis of the different training spaces available to teaching staff.

Downloads

Author Biography

Víctor Ramírez López, Escuela Normal de Licenciatura en Educación Primaria “Fray Matías de Córdova”

Director Técnico en el nivel de educación primaria adscrito a la Secretaría de Educación Pública.

Docente-asesor en la Escuela Normal de Licenciatura en Educación Primaria “Fray Matías de Córdova”. Tapachula, Chiapas, México.

References

Alvarado, L.; García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma sociocrítico. Su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens, Revista Universitaria de Investigación, 9(2), 187-202. https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16195

Bunge, M. A. (2007). La caza de la realidad. Barcelona (España): Gedisa. https://cursosfilos.files.wordpress.com/2019/04/bunge-a-la-caza-de-la-realidad.pdf

Córdoba, M. E.; Vélez-De La Calle, C. (2016). La alteridad desde la perspectiva de la transmodernidad de Enrique Dussel. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1001-1015. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77346456009

Germana, C. (2010). Una epistemología otra: el proyecto de Aníbal Quijano. Nómadas, 31, 211-221.

http://www.scielo.org.co/pdf/noma/n32/n32a14.pdf

Gramsci, A. (1975), Cartas desde la cárcel. Caracas (Venezuela): Fundación Editorial El perro y la rana.

https://www.marxists.org/espanol/gramsci/cartas-de-la-carcel/cartas-de-la-carcel-gramsci.pdf

MEJOREDU (2024). Blog entre docentes. México DF (México): Gobierno de México. https://www.mejoredu.gob.mx/entre-docentes/el-cambio-para-la-mejora-educativa/la-autonomia-profesional-en-tiempos-de-cambio-curricular.

Morin, E. (2005) Introducción al pensamiento complejo. Barcelona (España): Gedisa.

https://redpaemigra.weebly.com/uploads/4/9/3/9/49391489/morin_introduccion_al_pensamiento_complej.pdf

Paz, A. P. (2011). El proyecto des-colonial en Enrique Dussel y Walter Mignolo: hacia una epistemología otra de las Ciencias Sociales en América Latina. Cultura y representaciones sociales, 5(10), 57-81. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100003&lng=es&tlng=es

Santos, B. (2010) Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo (Uruguay): Ediciones Trilce.

https://www.boaventuradesousasantos.pt/media/Descolonizar%20el%20saber_final%20-%20C%C3%B3pia.pdf

SEP (2023a). Lineamientos para la organización y funcionamiento de los Consejos Técnicos Escolares de Educación Básica. México DF (México): Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación https://www.gob.mx/mejoredu/documentos/lineamientos-para-la-organizacion-y-funcionamiento-del-consejo-tecnico-de-educacion-2023

SEP (2023b). El libro sin recetas. México DF (México): Secretaría de Educación Pública y Comisión Nacional de Libro e Texto Gratuitos. https://docentesaldia.com/wp-content/uploads/2023/07/UN-LIBRO-SIN-RECETAS-PARA-LA-MAESTRA-Y-EL-MAESTRO.-FASE-5.pdf

SEP (2023c). La Nueva Escuela Mexicana y los Libros de Texto Gratuitos. México DF (México): Subsecretaría de Educación Básica. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2023/08/La-Nueva-Escuela-Mexicana-y-los-Libros-de-Texto-Gratuitos.pdf

SEP (2022a) Avance del contenido para el libro del docente. El diseño creativo. México DF (México): Secretaría de Educación Pública. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2023/02/El-diseno-creativo.-Avance-del-contenido-del-Libro-del-docente.-Primer-grado.pdf

SEP (2022b) Plan de estudios para la educación preescolar, primaria y secundaria. México DF (México): Secretaría de Educación Pública.

https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2023/09/Plan_de_Estudios_para_la_Educacion_Preescolar_Primaria_y_Secundaria.pdf

SEP. (2022c) Avance del contenido del programa sintético de la fase 3. México DF (México): Subsecretaría de Educación Básica. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2022/12/Avance-Programa-Sintetico-Fase-3.pdf

SEP (2019). Orientaciones para elaborar el Programa Escolar de Mejora Continua. México DF (México): Subsecretaría de Educación Básica. https://educacionbasica.sep.gob.mx/multimedia/RSC/BASICA/Documento/201908/201908-RSC-jMPl5xCRGJ-OrientacionesPEMCOK.pdf

Published

2024-04-17

How to Cite

Ramírez López, V. (2024). Methodology for constructing an analytical teaching program in the context of the New Mexican School. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (22), 293–313. https://doi.org/10.30827/dreh.22.2024.29377

Issue

Section

Articles