Lola Torres, past, present, and futures of her Songbook: an analysis of a woman’s educational heritage

Authors

  • Azahara Arévalo Galán Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.vi20.21760

Keywords:

composer; ethnomusicology; Mª Dolores Torres; musical folklore; song book; songwriter; teaching; women in music

Abstract

This study highlights the musicological and pedagogical work of María Dolores Torres de Gálvez. The work is methodologically within the framework of a bibliographic and historical study. It provides an approach to the life of this ethnomusicologist from Jaén, by means of a documentary review of the dissemination that her work has projected on the international scientific community. This contribution also includes an overview of the denomination of the term musical folklore, its historical evolution, and its valuation as a national and regional source, taking as an example the heritage of Lola Torres songbook. The results of this work show a reflection on the current practice of this songbook, its teaching, and the main scientific sources on the didactics of musical folklore and its possible musical dissemination in the future. Lola Torres becomes a symbol of a woman, still alive within the practice of her songbook, her legacy, being a sample of Andalusian folklore, musical heritage, and a resource of incalculable educational value.

Downloads

Author Biography

Azahara Arévalo Galán, Universidad de Córdoba

Doctora en Música por el programa de Lenguas y Culturas de la Universidad de Córdoba. Está Acreditada por ANECA como Ayudante Doctor. Profesora del Departamento de Educación de la Universidad de Córdoba y funcionaria en activo del cuerpo de Maestros en Educación Musical de la Junta de Andalucía, con amplia experiencia en Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Es Diplomada en Educación Musical y Graduada en Educación Primaria. Licenciada en Historia y Ciencias de la Música. Título de Profesora Superior de Piano. Cursó Másteres y Doctorado en la especialidad de Educación Musical y Patrimonio Musical. Sus investigaciones se centran en el estudio de la prensa histórica y la música, la música popular, robótica musical, metodologías activas de inclusión educativa y tertulias dialógicas musicales.

References

Arévalo, A. (2020). El cancionero popular de Jaén: Percepciones sobre su práctica coral. e-CO: Revista digital de educación y formación del profesorado, 17, 220-234.

Arévalo, A. (2009). Importancia del folclore musical como práctica educativa. Revista electrónica de LEEME, 23, 1-14.

Ayala, I. M.; Latorre, P. Á.; Sánchez, V.; Herrador, J. Á. (2008). Actividades lúdico-tradicionales en la loma de Úbeda. Jaén: Universidad de Jaén.

Beltrán, J. Mª.; Díaz, J.; Pelegrín, A.; Zamora, A. (2002). Folclore musical infantil. Madrid: Akal.

Bernabé, M. M. (2014). Improvisación musical y educación intercultural. Música y Educación, 97(1), 34-44.

Casado, M. P. (2014). Cancionero de Jaén. Boletín de Literatura Oral, 4, 77-90.

Carrera, G. (2003). El patrimonio inmaterial o intangible. Granada: Junta de Andalucía.

Cerrillo, P. C.; Sánchez, C. (2012). De la oralidad a la escritura: Un camino de ida y vuelta en el Cancionero Popular Infantil. Olivar: revista de literatura y cultura españolas, 18, 317-342. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4605546&orden=1&info=link

Chao-Fernández, R.; Gisbert- Caudeli, V.; Chao-Fernández, A. (2020). Contribución a la conservación del patrimonio musical en Educación Primaria: estudio de caso en Galicia en 2003 y 2019. Revista Electrónica de LEEME, 45, 111-125.

de las Heras, R. (2020). Monográfico: El patrimonio musical en el aula: danza, folclore y flamenco. Revista Electrónica de LEEME, 45, 88-89.

Díaz, D. (2020). Canciones de ida y vuelta. La trashumancia de la música tradicional. El Hinojal. Revista de Estudios del MUVI, 14, 8-45.

Díaz-Olaya, A. (2012). Intervención en el aula a través de la danza folclórica. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27, 101-108.

Fernández, A. (1981). España en el paisaje universal del nacionalismo. Revista de folclore, 8, 22- 26.

Fontal, O. (2016). El patrimonio a través de la educación artística en la etapa de primaria. Arte, Individuo y Sociedad, 28(1), 105-120.

García, F. J.; Arrebola, H.; Sánchez, V.; Ayala, I. (2017). El estudio de las músicas tradicionales en Andalucía: de la colección al análisis transcultural. Boletín de Literatura Oral, 1, 727-749.

Galey, M. I. (2011). El cancionero popular de Jaén de Lola Torres: estudio musicológico. (Tesis Doctoral). Sevilla: Universidad de Sevilla.

García-Gil, D.; Pérez-Colodrero, C.; Bernabé Villodre, M. M. (2018). ¿Qué canciones infantiles se trabajan en el aula universitaria? Guías docentes y realidades educativas desde una visión comparada. DEDICA Revista de Educação e Humanidades, 14, 37-55.

Jiménez, P. (2011). La música en Jaén 1900-1960. Boletín del Instituto de Estudios Giennenses, 204, 251-294.

Jurado, R. (2002). Técnicas de investigación documental: manual para la elaboración de tesis, monografías ensayos e informes académicos: APA, MLA y ML. México (DC): Thomson.

López, E.; Martínez, C. (2001). Literatura de tradición oral: Una experiencia didáctica de recogida de leyendas en la provincia de Jaén. El Toro de Caña. Revista de Cultura Tradicional de la Provincia de Jaén, 7, 373-386.

Lorente, E. (2013). Música y textos de la tradición oral en tres cancioneros españoles de postguerra. Análisis desde el género y la literatura comparada. (Tesis Doctoral). Jaén: Universidad de Jaén.

Mañero, D. (2011). Romancero y cancionero de Jaén (2008-2009). Boletín de Literatura Oral, 1(3), 76-89.

Martínez- Rodríguez, M. (2021). El patrimonio a través de la Educación Musical. Revista Electrónica Complutense De Investigación En Educación Musical - RECIEM, 18, 27-37.

Moreno, L. (2016). Romancero de Córdoba: Transcripción y estudio musical de los romances recogidos en la provincia de Córdoba. (Tesis Doctoral). Córdoba: Universidad de Córdoba.

Navas, M.; Yves, P. (2012). Romancero y cancionero de Jaén (2009-2010). Boletín de Literatura Oral, 2, 129-151.

Nieto, J. (2002). Andaraje. Cancionero anónimo y popular de Jaén. Jaén: Consejería de Cultura Junta de Andalucía y Diputación Provincial de Jaén.

Pascual, P. (2006). Didáctica de la música para educación infantil. Madrid: Pearson

Ossa, M. A. (2018). Federico García Lorca, la investigación musical y las Canciones Populares Españolas. Quadrivium. Revista digital de Musicología, 9, 1-14.

Parejo, J. L.; de la Cortón-Heras, M.O. Giráldez-Hayes, A. (2021). La dinamización musical del patio escolar: Resultados de un proyecto de aprendizaje-servicio. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 18, 181-194.

Ramos-Ahijado, S.; Botella-Nicolás, A. M. (2016). La integración del videojuego educativo con el folclore. Una propuesta de aplicación en educación primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 115-121.

Ramos-Ahijado, S.; Botella-Nicolás, A. M.; Fernández-Gil, Z. (2016). El folklore de Arenas de San Pedro y su repercusión en la Educación Musical. Propuestas educativas con el audiovisual. Revista de folklore, 412, 22-40. https://core.ac.uk/download/pdf/84749443.pdf

Rey, E. (2001). Los libros de la música tradicional. Madrid: AEDOM (Asociación Española de Documentación Musical).

Reyes, J. (1986). Melenchones y otras canciones populares (Recuerdo a Lola Torres). Boletín del instituto de Estudios Jiennenses. 126, 15-20.

Roldán-Herencia, G.; Ferreira, M. C. (2013). Periphery, music, and education: A survey of students' perception of peripheral music and its implications in the school curriculum. International Journal of Pedagogy and Curriculum, 19(3), 157-163.

Sánchez, C. (2013). Poesía, infancia y educación: el Cancionero Popular Infantil en la Escuela 2.0. Poesía, infancia y educación. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha

Santamaría-Lucarelli, C. (2004). Jaén de antaño: una visión retrospectiva de la ciudad, sus personajes y costumbres. Jaén: Gráficas La Paz.

Sarfson, S. (2020). An integrative view of the arts in the teaching of artistic and musical heritage (teacher training). ArtsEduca, 25, 131-138.

Sicilia de Miguel, P.; Navasal, J. C. (2008). Melenchones y otras canciones de corro en la provincia de Jaén. El Toro de Caña. Revista Tradicional de la Provincia de Jaén, 11, 745-771.

Torres, C. (2012). Cancionero y Tradiciones de la Provincia de Jaén. Jaén: Diputación Provincial de Jaén.

Torres, M. D. (1972). Cancionero popular de Jaén. Jaén: Instituto de Estudios Giennenses.

Urbano, M. (2003). Una colección de melenchones giennense: la de Carmen Santa María. El Toro de Caña. Revista Tradicional de la Provincia de Jaén, 10, pp. 47-76.

Urea, M. (2017). La literatura de tradición oral en la provincia de Jaén. Boletín de Literatura Oral, 1, 709-726.

Valverde, H. X. V.; Godal, P. (2018). Música tradicional en el aula: aportaciones para un aprendizaje significativo en la escuela. Revista Electrónica de LEEME, 41, 16-34.

Viñao, A. (2012). La historia material e inmaterial de la escuela: memoria, patrimonio y educación. Educação, 35(1), 7-17. https://www.redalyc.org/pdf/848/84823352002.pdf

Published

2022-07-07

How to Cite

Arévalo Galán, A. (2022). Lola Torres, past, present, and futures of her Songbook: an analysis of a woman’s educational heritage. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (20), 97–113. https://doi.org/10.30827/dreh.vi20.21760

Issue

Section

Articles