Technological scenarios with mobile devices for educationaal action. Trends and links with the image

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Authors

  • David Mascarell Palau Universidad de Valencia
  • José Salvador Blasco Magraner Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.vi19.21704

Keywords:

connectivism; constructivist pedagogy; digital images; mobile devices; mobile learning

Abstract

We present an approach to educational scenarios with ICT today, specifically portable technologies and complementary collaborative pedagogical models, typical of constructivism. The learning capacity they bring, at any time and in any place, reflects a tangible reality in our mobile society. We refer to PLE Personal Learning Environments, BYOD Bring Your Own Device, Gamification, Flipped Classroom and Augmented Reality and Virtual Reality. A literature review of pedagogical proposals is carried out, through some of the main actors who address them in Spain. In each section we describe the defining characteristics, focusing on the strengths and weaknesses of their educational practice. A proposal for reflection and an invitation to implement mobile technology in 21st century classrooms, where images are the protagonists.

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Author Biographies

David Mascarell Palau, Universidad de Valencia

Profesor PDI asociado, acreditado a la figura de contratado doctor del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universidad de Valencia. Doctor en Didácticas de las Artes Visuales por la Universidad de Valencia, Licenciado en Bellas Artes con premio mejor expediente académico de promoción, 2009. Graduado en Artes Aplicadas, especialidad gráfica publicitaria. Máster en Investigación en Didácticas específicas y Máster Universitario del Profesorado de Educación Secundaria. Miembro del grupo de Investigación en Pedagogías Culturales, Creari (GIUV2013-103). Especializado en tecnologías educativas basadas en las imágenes mediante dispositivos móviles. En 2019 fue invitado por la Oslo Metropolitan University (Noruega) como profesor visitante.

José Salvador Blasco Magraner, Universidad de Valencia

Doctor en Ciencias Sociales y Humanas y Licenciado en Historia y Ciencias de la Música por la Universidad Católica de Valencia. Recibió el Premio Extraordinario de Doctorado por la tesis titulada: “Vicente Peydró Díez, vida y obra”. Licenciado en Dirección de orquesta por la Associated Board of the Royal Schools of Music de Londres y Diplomado en Didáctica de la Lengua Inglesa por la Universidad de Valencia. Editor de la editorial “Latina” en la colección de Cuadernos de Bellas Artes. Actualmente, Profesor Ayudante Doctor de la Universidad de Valencia, en el departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal.

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Published

2021-09-06

How to Cite

Mascarell Palau, D., & Blasco Magraner, J. S. (2021). Technological scenarios with mobile devices for educationaal action. Trends and links with the image : . DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (19), 289–310. https://doi.org/10.30827/dreh.vi19.21704

Issue

Section

Articles