Practical case to educate in critical thinking: the radio program "Debates From The Observatory" of the Universidad Europea

Authors

  • Antonio Jesús Pinto Tortosa Universidad Europea
  • Gerardo Vilches Fuentes Universidad Europea

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i17.15425

Keywords:

critical thinking, debate, information, International Relations, politics
Agencies: Editorial Universidad de Granada, Grupo de Investigación HUM-672 AREA (Análisis de la Realidad EducativA) de la Universidad de Granada

Abstract

In this article we present a classroom experience at the course History and Theory of International Relations, in the bachelor’s degree in International Relations, at the Universidad Europea. The activity consisted of creating and recording a radio program about debates on international politics. In order to encourage the students’ ability to document their work on trustworthy sources, we followed a three-fold methodology: firstly, quantitative analysis through an initial survey, and the students’ final grades; secondly, qualitative analysis with focus group discussions; finally, experiential learning, as we required the students to learn and apply concepts autonomously prior to the recordings. Considering the positive results, we need to repeat the experience in the future and to involve other groups, so the population and the conclusions are representative enough.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Jesús Pinto Tortosa, Universidad Europea

Licenciado en Historia Contemporánea por la Universidad de Málaga (2006) y Máster en Estudios Hispánicos por la Universidad de Cádiz (2007). En 2012 se doctoró en Historia Contemporánea por la Universidad Complutense y el CSIC. Desde 2014 trabaja como profesor adjunto del Departamento de Ciencias Jurídicas y Políticas de la Universidad Europea.

Gerardo Vilches Fuentes, Universidad Europea

Licenciado en Historia por la Universidad Complutense de Madrid (2003), Máster en Métodos y Técnicas de Investigación por la UNED (2012) y doctor en Historia Contemporánea por la UNED (2018). Es profesor adjunto del Departamento de Educación de la Universidad Europea desde 2015.

References

Blanco Portillo, M. & Blanco Peral, M. L. (2012). El pensamiento crítico. En A. Caruana Vañó (Coord.), Aplicaciones Educativas de la Psicología Positiva (pp. 332-339). Alicante: Generalitat Valenciana – Conselleria d’Educació.

Camps, V. (2016). Elogio de la duda. Barcelona: Arpa.

Equipo del Área de Ciencias de la Educación. Universidad de La Salle – Bogotá (2008). Pensamiento crítico y desarrollo humano. Revista de la Universidad de la Salle, 46, 49-57.

Flórez Flórez, R. (1982). Educación del pensamiento crítico. Revista Española de Pedagogía, 158, 89-100.

Hinojo Fernández, M. A. & Fernández, A. (2012). El aprendizaje semipresencial o virtual: Nueva metodología de aprendizaje en Educación Superior. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 159-167.

Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Madrid: De la Torre.

López Aymes, G. (2013). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación, 22, 41-60.

Memoria para la solicitud de verificación de títulos universitarios oficiales. Grado en Relaciones Internacionales (2009, modificada en 2019). Madrid: Universidad Europea.

Miguel Gil, J. (2016). Entre la Teoría Educativa y el Pensamiento crítico. En J. de Miguel Gil, P. Fernández de la Vega & M. Razquín López de Sabando (Coords.), Espíritu crítico y educación (pp. 9-32). Soria: Ceasga.

Nomen, J. (2019). La escuela, ¿un receptáculo del pensamiento crítico? Folia Humanística. Revista de Salud, ciencias sociales y humanidades, 11, 29-43.

Rojas Viteri, J. C, Pérez Narváez, H. O. & Álvarez Zurita, A .M. (2016). El pensamiento crítico en la Educación. Revista Publicando, 3(9), 110-118.

Santibáñez, R. (2011). Desarrollo de la competencia de pensamiento crítico. En Jornadas Interuniversitarias de innovación docente 2011. 16-17 de junio (pp. 205-214). Barcelona: Universitat Ramón Llul.

Published

2020-11-20

How to Cite

Pinto Tortosa, A. J., & Vilches Fuentes, G. (2020). Practical case to educate in critical thinking: the radio program "Debates From The Observatory" of the Universidad Europea. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (17), 377–393. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i17.15425

Issue

Section

Articles