The smell of the soul. Aesthetic analysis of the film Perfume: the story of a murderer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.29834

Keywords:

aesthetics, beauty, senses, smell, perfume

Abstract

The film Perfume: The Story of a Murderer (2006), based on the novel of the same name by the writer Patrick Süskind, has as one of its fundamental theses, the contemplation and aesthetic experience of the protagonist Jean-Baptiste Grenouille when inhaling smells through his nose. The olfactory sense was considered primitive in ancient philosophy, but the film demonstrates that the sense of smell surpasses the sensible world to reach knowledge and intelligible beauty. From the aesthetic theory, the cinematographic proposal is analyzed. Scenes and dialogues where an olfactory aesthetic experience occurs are explained from Platonic ideas and aesthetic categories of modern and contemporary authors. The purpose of the essay is to vindicate the sense of smell as an aesthetic sense.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burke, E. (1807). Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y lo bello. Madrid: Oficina de la Real Universidad de Alcalá.

Classen, C. (1993). Fundamentos de una antropología de los sentidos. Revista Internacional de Ciencias Sociales. UNESCO. Disponible en: http://www.unesco.org/issj/rics153/classenspa.html [Consultada el 13-05-2020].

Corbin, A. (1987). El perfume o el miasma: el olfato y lo imaginario social: siglos XVIII y XIX. México: Fondo de Cultura Económica.

Eco, U. (2004). Historia de la Belleza. Barcelona: Editorial Lumen, S.A

Kant, I. (2013). Crítica del juicio. España: Editorial Austral.

Kant, I. (2003). Lo bello y lo sublime. En Biblioteca Virtual Universal. Disponible en: http://www.biblioteca.org.ar/libros/89507.pdf [Consultada el 02-02-2020].

Kukso, F. (2021). Odorama. Historia cultural del olor. Barcelona: Editorial Taurus.

Larrea Killinger, C.(1997). La cultura de los olores. Una aproximación a la antropología de los sentidos. Quito: Ediciones ABYA-YALA

Nietzsche, F. (2012). El nacimiento de la tragedia en el espíritu de la música. Madrid: Alianza Editorial.

Platón (1871). El Banquete. En Patricio de Azcárate (editor y traductor), Obras Completas de Platón. Tomo V. Madrid: Biblioteca Filosófica.

Platón (1871). Fedro. En Patricio de Azcárate (editor y traductor), Obras Completas de Platón. Tomo II. Madrid: Biblioteca Filosófica.

Platón (1871). Hipias Mayor. En Patricio de Azcárate (editor y traductor), Obras Completas de Platón. Tomo II. Madrid: Biblioteca Filosófica.

Plazaola, J. (2007). Introducción a la Estética. Historia, Teoría y Textos. Bilbao: Universidad de Deusto.

Süskind, P. (1997). El perfume: la historia de un asesino. Barcelona: Seix Barral.

Synnott, A. (2003). Sociología del olor. Revista Mexicana de Sociología, 431-465.

Trías, E. (2021). Lo bello y lo siniestro. Barcelona: Debolsillo.

Published

2024-07-28

How to Cite

Suárez del Villar, L. (2024). The smell of the soul. Aesthetic analysis of the film Perfume: the story of a murderer. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 55. https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.29834

Issue

Section

Articles