Alter the steps of Pablo de Rojas and Bernabé de Gaviria. Pervivence, serialization and mutability of a Marian model

Authors

  • Francisco Jesús Flores Matute Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v51i0.16011

Keywords:

Renaissance, Mannerism, sacred sculpture, Virgin and Child, Rojas, Pablo de, Gaviria, Bernabé de

Abstract

Through numerous towns in Granada, Malaga and Cordoba a series of Marian images are found, whose iconography corresponds to that of the Mother holding Jesus Child, being heirs of conceptual medieval iconographies such as the Hodegetria or the Eleusa, and whose author follows being anonymous, having not repaired the historiography sufficiently in them or having attributed them to other authors who could be wrong. So, this study aims to shed some light on all these numerous sculptural carvings, attributable to the workshop of Pablo de Rojas or his disciple, Bernabé de Gaviria.

Downloads

References

Aroca Lara, A. (1995), Presencia de la estética granadina en la imaginería de Rute. En I Encuentro de Académicos e Investigadores sobre Rute. Rute: Fundación Hnos. Pino Morales.

Camacho Martínez, R. (2006). Guía artística de Málaga y su provincia (II). Sevilla: Fundación José Manuel Lara.

Camacho Martínez, R. y Miró Domínguez, A. (1985). Importaciones italianas en España en el s. XVI: el sepulcro de D. Luis de Torres, arzobispo de Salerno, en la catedral de Málaga. Boletín de Arte, nº 6, pp. 93-112.

Escalante Jiménez, J. (1999). Escultores y pintores del círculo antequerano del s. XVI. Boletín de Arte, nº 20, pp. 107-140.

Gallego Burín, A. (1937). Pablo de Rojas, el Maestro de Martínez Montañés. Boletín de la Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría (Homenaje a Martínez Montañés), nº 4, pp.20-21 y 24-25.

García Jiménez, B. (1987). Historia de Rute en la Edad Moderna. Córdoba: Diputación Provincial.

Gila Medina, L. (2010). Bernabé de Gaviria: continuación y ruptura de los ideales de Rojas. En L. Gila Medina (coord.). La escultura del primer naturalismo en Andalucía e Hispanoamérica (1580-1625) (pp. 175-206). Madrid: Arco Libros.

Gila Medina, L. (2007). Los comienzos, -bautismo y entorno familiar-, y los últimos momentos, -testamento y sepelio- del escultor Bernabé de Gaviria. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, nº 38, pp- 305-3011.

Hernández Díaz, J. (1990). Estudio de la escultura decorativa y procesional en el barroco andaluz. Esquema y síntesis. Temas de Estética y Arte, nº 4, pp. 65-144.

León Coloma, M. A. (2010). Bernabé de Gaviria. Una nueva propuesta de autoría para el Cristo de la Buena Muerte del Sagrario de Granada. En Actas del Simposium 3/6-IX-2010 (San Lorenzo del Escorial, 2010). Los crucificados, religiosidad, cofradías y arte (pp. 613-624). San Lorenzo del Escorial: Real Centro Universitario Escorial-María Cristina.

López-Guadalupe Muñoz, J. J. (2006). Mito e iconografía de la Virgen del Rosario en la Granada Moderna. Cuadernos de Arte, nº 37, pp. 161-178.

López-Guadalupe Muñoz, J. J. (2010). Pablo de Rojas, encrucijada de las escuelas andaluzas. En L. Gila Medina (coord.). La escultura del primer naturalismo en Andalucía e Hispanoamérica (1580-1625) (pp. 138-174). Madrid: Arco Libros.

López Guzmán, R. y Hernández Ríos, M. L. (2006). Guía artística de Granada y su provincia (II). Sevilla: Fundación José Manuel Lara.

Peinado Guzmán, J. A. (2015a). El crucificado en la Alpujarra granadina. Nuevas piezas relacionadas con la obra de Pablo de Rojas y Alonso de Mena. De Arte, nº 14, pp. 64-77.

Peinado Guzmán, J. A. (2014). La iconografía de la Santa Ana Triple. Su casuística en el arzobispado de Granada. Revista del Centro de Estudios Históricos de Granada y su Reino, nº 26, pp. 201-222.

Peinado Guzmán, J. A. (2015b). La iconografía inmaculista de Pablo de Rojas y su escuela en Granada. Norba. Revista de Arte, nº 35, pp. 47-66.

Rodríguez Marín, F. J. (1996). El desaparecido convento franciscano de San Luis el Real y la recristianización de la Málaga musulmana. Baetica. Estudios de Arte, Geografía e Historia, nº 18, pp. 17-36.

Rodríguez Marín, F. J. (2008). Nuevos usos para la arquitectura conventual: El Monasterio-asilo de los Ángeles. Péndulo. Revista de ingeniería y humanidades, nº 19, pp. 148-163.

Sánchez López, J. A. (1997). Francisco de Asís, centro de un microcosmos seráfico. Iconografía de la antigua iglesia del Convento de los Ángeles de Málaga. Actas de El Franciscanismo en Andalucía: “San Francisco en la Cultura y en la Historia del Arte Andaluz”. III Curso de Verano, pp. 237-270.

Sánchez López, J. A. (1998). Lo fingido verdadero: la decoración mural del antiguo convento de los Ángeles y el ilusionismo arquitectónico y figurativo. Boletín de Arte, nº 19, pp. 303-324.

Sánchez López, J. A. (2000). Un mecenazgo renacentista frustrado. La capilla de San Francisco de la Catedral de Málaga. Actas de El Franciscanismo en Andalucía: San Francisco en la Historia, Arte y Cultura Española e Iberoamericana. VI Curso de Verano, pp. 145-178.

Sánchez López, J. A. (2010). Pablo de Rojas y la escultura del s. XVI en Málaga. La difusión de una maniera. En L. Gila Medina (coord.). La escultura del primer naturalismo en Andalucía e Hispanoamérica (1580-1625) (pp. 412-454). Madrid: Arco Libros.

Sánchez-Mesa Martín, D. (1991). El arte del Barroco: escultura, pinturas, artes decorativas. En E. Pareja López (ed.). Historia del Arte en Andalucía (vol. VII), Sevilla: Ed. Gever.

Villar Movellán, A., Dabrio González, M. T., Raya Raya, M. A. (2006) Guía artística de Córdoba y su provincia (II). Sevilla: Fundación José Manuel Lara.

Webgrafía

Manuel Arjona, J. (2013). La escultura de la Virgen de Gracia: http://www.be-in.es/la-escultura-de-la-virgen-de-gracia/ (Consultado el: 28-1-2019).

-https://www.benameji.es/turismo/historia (consultado el 5-2-2019).

Nuestra Señora de la Candelaria. Archidona (Málaga), Archicofradía de la Soledad. http://soledadarchidona.com/imagineria/candelaria/ (Consultado el 30-1-2019).

Published

2020-10-23

How to Cite

Flores Matute, F. J. (2020). Alter the steps of Pablo de Rojas and Bernabé de Gaviria. Pervivence, serialization and mutability of a Marian model. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 51, 59–80. https://doi.org/10.30827/caug.v51i0.16011

Issue

Section

Articles
Crossref
0
Scopus
0