Statistical Profile of the Graduates of the Pharmacy Career in the FES Zaragoza UNAM

Authors

  • Patricia Parra-Cervantes Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, UNAM
  • Ramón Soto-Vázquez Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, UNAM
  • Alma X. Herrera-Márquez Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, UNAM
  • Leticia Cecilia Juárez Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, UNAM
  • Isabel Garduño-Pozadas Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, UNAM
  • Paula Merino-Alejandro Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, UNAM
  • Casandra Melisa Vergara-Vergara Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, UNAM

DOI:

https://doi.org/10.30827/ars.v60i3.7949

Keywords:

graduated, professional profile, working market

Abstract

Objective: To determine the statistical profile of the population of graduates of the Biological Pharmaceutical Chemistry career for promotions 2005 to 2016.

Method: Graduates of the promotions 2005-2009 to 2012-2016 were evaluated. The total number of questionnaires analyzed was 289. The instrument used, has 93 questions of which 40 percent are open and 60 percent are closed questions was validated with a reliability level of Cronbach’s alpha of 0.7058. Non-parametric statistics and a graphic description of the results obtained were used.

Results: The statistical profile of the graduates and the traceability of the promotions were determined, in the labor market, it was also seen that approximately 53% of the graduates are working, and the remaining 47% are doing professional thesis, service social, postgraduate studies, etc ... It was possible to determine the salaries of the graduates of these generations, gender influence type of company or organization where they are doing professional activities, as well as the degree of concordance of the profile of students’ exit with respect to the profile required by the labor market.

Conclusions: The methodology allowed to obtain information about the performance of the graduates as well as to know elements that favor the decision making regarding the update or modification of the curriculum of the Biological Pharmaceutical Biology career and its programs, it is now known that the professional profile of the graduate is according to the needs of the various fields, where you can play your professional activities.

Downloads

Author Biography

Patricia Parra-Cervantes, Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, UNAM

Investigadora UNAM-FES Zaragoza

References

FARMA-IURIS, SL. El Farmacéutico en el mercado laboral español. APROAFA, 2009.Disponible en:http://www.aspime.es/informe_el_farmaceutico/INFORME.%20EL%20FARMAC%C3%89UTICO%20EN%20EL%20MERCADO%20LABORAL%20ESPA%C3%91OL%202008.pdf

Hinke N. La Farmacia en México a finales del siglo XIX. Entre Arte y Ciencia. [Revista en internet] 2001. [Consultado 20 de abril 2015]; 22:51-78. Disponible http://www.revistarelaciones.com/files/revistas/088/pdf/Nina_Hinke.pdf

FESZ. Descripción Sintética del Plan de Estudios. Licenciatura de Química Farmacéutico Biológica. [Consultado 20 abril 2015] Disponible en: https://www.dgae.unam.mx/planes/zaragoza/QFB-Zar.pdf

Universidad Nacional Autónoma de México. Oferta Académica. [página en internet]. México: UNAM; 2015c [actualizado 20 abril 2015; citado 20 abril 2015]. UNAM; [aprox. 3 pantallas]. Disponible en: http://oferta.unam.mx/carreras/59/quimica-farmaceutico-biologica

Jaramillo A, Giraldo A, Ortiz J. Estudios sobre egresados La experiencia de la Universidad EAFIT. Revista Universidad EAFIT [Revista en Internet] 2012 [Consultado 27 abril 2015]; 42 (141): 111-124. Disponible en: http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/818/728

Universidad Autónoma Metropolitana. Estudio de Seguimiento de Egresados Generaciones 1998 y 2003. Sistema de Información de Estudiantes, Egresados y Empleadores (SIEEE). 2008. [Consultado 27 abril 2015]. Disponible en: http://www.egresados.uam.mx/Est9803/est_9803.pdf

Cano C., Determinantes en la eficiencia en la producción de educación. Rev. Educ. Sup [revista en internet] 2008 [Consultado 27 abril 2015]; 37 (147): 177-30. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602008000300002&script=sci_arttext&tlng=pt

Aldana de Becerra G, Morales F, Aldana J, Sabogal F, Ospina A, Seguimiento a egresados. Su importancia para las instituciones de educación superior. Revista Teoría y Praxis Investigativa [Revista en Internet] 2008 [Consultado 28 abril 2015]; 3 (2). Disponible en: http://www.itzitacuaro.edu.mx/residencias/archivos/1993.pdf

Daberkow F, Programa de Trabajo de seguimiento de egresados 2012-2013. Universidad Veracruzana Facultad de Enfermería Región Veracruz. 2012. Disponible en: http://www.uv.mx/veracruz/enfermeria/files/2013/01/seguimiento-de-egresados.pdf

Guzmán A., Espinosa L, Proceso histórico del Plan de Estudio de la Carrera de Químico Farmacéutico Biólogo en la Facultad de Estudios Superiores Zaragoza. [Revista en Internet] 2006 [Consultado 4 de mayo 2015]; 37. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/579/57937105.pdf

DGCS. Boletín UNAM-DGCS-340 Programa Académico de la Carrera de QFB de la FES Zaragoza. Dirección General de Comunicación Social. Acredita COMAEF Universidad Nacional Autónoma de México. 2012. Disponible en: http://www.dgcs.unam.mx/boletin/bdboletin/Apellido N. Título del libro que ponemos como ejemplo. 1ª ed. Madrid: Alianza; 2019. 345 p.

Published

2019-09-20

How to Cite

1.
Parra-Cervantes P, Soto-Vázquez R, Herrera-Márquez AX, Juárez LC, Garduño-Pozadas I, Merino-Alejandro P, Vergara-Vergara CM. Statistical Profile of the Graduates of the Pharmacy Career in the FES Zaragoza UNAM. Ars Pharm [Internet]. 2019 Sep. 20 [cited 2025 Jun. 19];60(3):153-60. Available from: https://revistaseug.ugr.es/index.php/ars/article/view/7949

Issue

Section

Original Articles