Knowledge Integration Activities in the Pharmacy Degree. Application in the Toxicology Subject

Authors

  • Miguel Rodamilans Pérez Universidad de Barcelona
  • Jesús Gómez Catalán Universidad de Barcelona
  • Marta Barenys Espadaler Universidad de Barcelona
  • Joan María Llobet Mallafré Universidad de Barcelona
  • David Pubill Sánchez Universidad de Barcelona
  • Josefina Quirante Serrano Universidad de Barcelona

Keywords:

integration, knowledge, subjects, pharmaceutical sciences

Abstract

Aim. During the last years the professors of the Department of Pharmacology, Toxicology and Therapeutic Chemistry have initiated a set of teaching actions with the aim of promoting the improvement of knowledge integration capacities corresponding to the subjects taught to students of Pharmacy degree; as well as a multidisciplinary and retroactive continuous evaluation model allowing to objectify its achievement.

Methods. In order to develop these integration actions and their subsequent evaluation, several subjects of the Department have been coordinated and the knowledge necessary for understanding the contents of following courses have been analyzed. Within the subject of Toxicology, we have developed a set of actions based on the design, application and, in some cases, evaluation of a variety of activities.

Results. In order to assess the success of these actions, we have compared the results obtained in a test of integration questions at the beginning of the course with the results of another test at the end of the course. The results obtained in the four items compared show a significant improvement in one question, a maintenance of results in another, and a non-significant relative improvement in the other two.

Conclusions. We can conclude that the actions developed have partially achieved the proposed objectives. We consider that this tool can be very useful to promote greater coordination among teachers in the design of joint and transversal teaching materials and in integrated evaluation models.

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Author Biographies

Miguel Rodamilans Pérez, Universidad de Barcelona

Profesor emérito

Departamento de Farmacología, Toxicología y Química Terapéutica
Facultad de Farmacia y Ciencias de la Alimentación.
Universidad de Barcelona
Avda. Joan XXIII 27-31
08028 Barcelona
España

Jesús Gómez Catalán, Universidad de Barcelona

Profesor titular

Departamento de Farmacología, Toxicología y Química Terapéutica
Facultad de Farmacia y Ciencias de la Alimentación.
Universidad de Barcelona
Avda. Joan XXIII 27-31
08028 Barcelona
España

Marta Barenys Espadaler, Universidad de Barcelona

Profesora lectora

Departamento de Farmacología, Toxicología y Química Terapéutica
Facultad de Farmacia y Ciencias de la Alimentación.
Universidad de Barcelona
Avda. Joan XXIII 27-31
08028 Barcelona
España

Joan María Llobet Mallafré, Universidad de Barcelona

Catedrático

Departamento de Farmacología, Toxicología y Química Terapéutica
Facultad de Farmacia y Ciencias de la Alimentación.
Universidad de Barcelona
Avda. Joan XXIII 27-31
08028 Barcelona
España

David Pubill Sánchez, Universidad de Barcelona

Profesor titular

Departamento de Farmacología, Toxicología y Química Terapéutica
Facultad de Farmacia y Ciencias de la Alimentación.
Universidad de Barcelona
Avda. Joan XXIII 27-31
08028 Barcelona
España

Josefina Quirante Serrano, Universidad de Barcelona

Profesor titular

Departamento de Farmacología, Toxicología y Química Terapéutica
Facultad de Farmacia y Ciencias de la Alimentación.
Universidad de Barcelona
Avda. Joan XXIII 27-31
08028 Barcelona
España

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Published

2018-06-20

How to Cite

1.
Rodamilans Pérez M, Gómez Catalán J, Barenys Espadaler M, Llobet Mallafré JM, Pubill Sánchez D, Quirante Serrano J. Knowledge Integration Activities in the Pharmacy Degree. Application in the Toxicology Subject. Ars Pharm [Internet]. 2018 Jun. 20 [cited 2024 Jul. 22];59(2):99-107. Available from: https://revistaseug.ugr.es/index.php/ars/article/view/7381

Issue

Section

Special Articles