The Challenge of Curricular Harmonisation in Pharmaceutical Studies

Authors

  • CT QUIRINO-BARREDA Departamento de Sistemas Biológicos de la División de Ciencias Biológicas y de la Salud, Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco. Calzada del Hueso 1100. Col. Villa Quietud, Coyoacán. 04960 México, D.F., México
  • B DEL CASTILLO Sección Departamental de Química Analítica de la Facultad de Farmacia, Universidad Complutense de Madrid. Plaza Ramón y Cajal S/N. Cd. Universitaria. 28040 Madrid, España

Keywords:

Curricular harmonisation, Policies, Pharmaceutical education, Latin America

Abstract

In this article, a general overview of the evolution of pharmaceutical educational policy, led by the WHO with thecollaboration of international pharmaceutical corporations and associations is presented. We also report on the advancesthat have been made in the work carried out to achieve harmonisation of curriculum development at educationalinstitutions in the Spanish speaking countries of America. At the beginning of the XXI century, the pharmaceuticalworld faces the additional challenge of incorporating new teaching models into study programmes, where new informationtechnologies, new aptitudes and new teaching staff attitudes have an important play role in the context of a globalisedworld. In such a world, knowledge is a key factor influencing the social and economic development of a country

Downloads

Download data is not yet available.

References

Salmi, J. Enfrentando los retos del siglo XXI. Red Universitaria (Supl. Educ. Sup.), 2001; 11: 4-9, en: Rev. Educación, 68.

Quirino-Barreda C.T., del Muro-Delgado R., Noguez-Méndez N.A. y Macín-Cabrera S.A. La formación farmacéutica

mediante el modelo de enseñanza-aprendizaje por Objetos de Transformación (Problem-Based Learning). ARS

Pharm. 2000; 41 (3): 279-286.

OPS/OMS, Oficina Sanitaria Panamericana. El Papel del Farmacéutico en el Sistema de Atención de Salud. 1995.

Informe de la reunión de la OMS,Tokio, Japón, 1993. OPS/HSS/HSE/95.01.

Borlioux P. Report of a WHO consultative group on the role of the pharmacist: preparing the future pharmacist: curricula

development. Vancouver, Can. August 27-29, 1997. The Role of the Pharmacist: “The seven-star pharmacist”. In:

Bourlioux, P. (ed), Euro Pharma Faculties News. Special Issue, 1997; 3,4.

Tromp D.F.J. Report of the first meeting of the pharmaceutical care task force, London 26-09-1997. Euro Pharma

Faculties News. 1998; 15: 4-6.

Boveris A. y López N.C. El escenario internacional en el ejercicio profesional farmacéutico orientado al paciente. Bol.

Farm. Bonaerense 1997; 308: 3-7.

del Castillo García B. y Quirino Barreda C.T. Armonización Curricular en Farmacia. Aportaciones de la Conferencia

Hispanoamericana de Facultades de Farmacia (COHIFFA). (Editorial), Rev. OFIL, 1998; 8 (4): X - XIII.

OPS. Plan Básico de Educación Farmacéutica. Propuesta de Grupo de Trabajo. Lima, Perú, Julio 6-9, 1998. Serie 13 del

Programa de Medicamentos Esenciales y Tecnología de la OPS, OMS. 1999; 33 p.

Bates I. Re-Orienting Pharmacy Education and Training. In: Borliux P., Hincal A.A., Senel S., Florence A.T. (eds)

Emerging themes and technologies in pharmacy education. Proc. of the 3th European Meeting of the Faculties of

Pharmacy. Edinburgh, Germany, Sept. 14, 1996. EAFP, Safak Press, Turkey, 1997; 59-63.

Hammarlund-Udenaes M. The method of problem-based learning. In Borliux, P. et al. (eds). Emerging themes and

technologies in pharmacy education. Proc. of the 3th European Meeting of the Faculties of Pharmacy. Edinburgh,

Germany, Sept. 14, 1996. EAFP, Safak Press, Turkey, 1997; 67-72.

Rhodes D.G. A practical approach to problem-based learning: simple technology makes PBL accessible Am. J. Pharm.

Educ., 1999; 63: 410-414.

del Castillo García B. Panorama futuro de la Farmacia y papel del farmacéutico. En: La formación de los profesionales

de la salud. Fundación BBV (editor). Madrid, 2000; 475-492.

Ramírez Díaz-Bernardo J. Antecedentes normativos de la formación continuada. La comisión central: organización y

funciones. En: La formación de los profesionales de la salud. Fundación BBV (editor). Madrid, 2000; 417-436.

Pardell H.¿Qué podemos esperar de la formación continuada? Mitos y realidades. Med. Clin. 2000; 114 (11): 419-430.

COHIFFA. Declaración de La Habana. Acuerdos de la III Reunión Plenaria de la COHIFFA. La Habana, Cuba, Junio

, 8 p.

Gómez Moliné, R.M. y Sanmartí Puig, N. La didáctica de las ciencias: una necesidad. Rev. Educación Química, 1996;

(3): 156-168.

Torres Velandia, A. La educación superior a distancia y la pedagogía virtual. Rev. UMBRAL, 1999; 1 (5): 20-23.

Reyes M., J.J. La formación y el perfeccionamiento del profesorado: piedra angular para la incorporación de los medios

audiovisuales, informáticos y nuevas tecnologías en los contextos educativos. Notas de Curso. UAM-Xochimilco,

México, 2001; 1-10.

Published

2002-12-20

How to Cite

1.
QUIRINO-BARREDA C, DEL CASTILLO B. The Challenge of Curricular Harmonisation in Pharmaceutical Studies. Ars Pharm [Internet]. 2002 Dec. 20 [cited 2024 Jul. 17];44(1):23-42. Available from: https://revistaseug.ugr.es/index.php/ars/article/view/5123

Issue

Section

Original Articles