Sentimental Subjectivity and Authorial Subject: Trajectory and Levels (On Golden Age Poetry)
DOI:
https://doi.org/10.30827/tnj.v2i1.8497Keywords:
Petrarquismo, Romancero nuevo, Arte nuevo, Subjetividad sentimental, Sujeto lírico, Sujeto literario, Sujeto autorialAbstract
The notions of subject and subjectivity contain a great complexity because of the differentaspects they present, in some cases with signs of contradiction. Subjectivity is a requirement for the constitution of the subject, but its overcoming is also necessary to complete this process. This also applies to the literary field. The article follows the axis of the Hispanic lyric in the modern age to try to define the components that are articulated between the sentimental subjectivity and the authorial subject. The analysis is carried out in twofold: firstly, on the diachronic axis; following, with the attempt to establish a paradigm in which to shape the complementary or distinctive relationships of the various elementsDownloads
References
Álvarez de Miranda, Pedro. Palabras e ideas. El léxico de la ilustración temprana en España (1680-1760). Madrid, Real Academia Española, 1992.
Ariès, Philippe y Georges Duby (dir.). Historia de la vida privada. Madrid, Taurus, 1991 (vols. III-VI).
Bourdieu, Pierre. La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid, Taurus, 1988.
_____. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona, Anagrama, 1995.
Burckhardt, Jacob. La cultura del Renacimiento en Italia. Madrid, EDAF, 1982.
Cabo Aseguinolaza, Fernando y Germán Gullón, ed. Teoría del poema: la enunciación lírica. Amsterdam, Rodopi, 1998.
Cabo Aseguinolaza, Fernando (ed.). Teorías sobre la lírica. Madrid, Arco Libros, 1999.
Carreira, Antonio. “El yo de Góngora: sus máscaras y epifanías”. Compás de Letras, 1, 1992, pp. 90-123.
Cayuela, Anne. “La prosa de ficción entre 1625 y 1634. Balance de diez años sin licencias para imprimir novelas en los reinos de Castilla”.
Mélanges de la Casa de Velázquez, XXIX, 1993, pp. 51-76.
Dülmen, Richard van. El descubrimiento del individuo, 1500-1800. Madrid, Siglo XXI, 2016.
Elias, Norbert. La sociedad de los individuos. Barcelona, Península, 1990.
Ferri Coll, José Mª. Los tumultos del alma. De la expresión melancólica en la poesía española del Siglo de Oro. Valencia, Institució Alfons el Magnanim, 2006.
Foucault, Michel. “Qu'est-ce qu'un auteur?”. Bulletin de la Société française de philosophie, 63, 3, 1969, pp. 73-104.
_____. Surveiller et punir: naissance de la prison. Paris, Gallimard, 1975.
Fromm, Erich. El miedo a la libertad. Buenos Aires, Paidós, 1971.
Gambin, Felice. Azabache. El debate sobre la melancolía en la España de los Siglos de Oro. Madrid, Biblioteca Nueva, 2008.
García Reidy, Alejandro. Las musas rameras. Oficio dramático y conciencia profesional en Lope de Vega. Madrid, Iberoamericana, 2013.
Guillén, Claudio. “Luis Sánchez, Ginés de Pasamonte y el descubrimiento del género picaresco”. El primer Siglo de Oro. Estudios sobre géneros y modelos, Barcelona, Crítica, 1988, pp. 197-211.
Gurevich, Aaron. Los orígenes del individualismo europeo. Barcelona, Crítica, 1997.
Kamuf, Peggy. Signature pieces: on the institution of authorship. Ithaca, Cornell University, 1988.
Lapesa, Rafael. Garcilaso: estudios completos. Madrid, Istmo, 1985.
López Bueno, Begoña (dir.). Las “Anotaciones” de Fernando de Herrera. Doce estudios. Sevilla, Universidad de Sevilla, 1997.
_____. La poética cultista de Herrera a Góngora. Sevilla, Alfar, 2000.
Maravall, José Antonio. La cultura del Barroco. Análisis de una estructura histórica. Barcelona, Ariel, 1975.
_____. Antiguos y modernos. Visión de la historia e idea de progreso hasta el Renacimiento. Madrid, Alianza, 1986.
Moll, Jaime. “Diez años sin licencias para imprimir comedias y novelas en los reinos de Castilla: 1625 1634”. Boletín de la Real Academia Española, LIV, 1974), pp. 97-103.
Montero, Juan. La controversia sobre las “Anotaciones” herrerianas. Estudio y edición crítica de la “Controversia”. Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla, 1987.
Navarrete, Ignacio. Orphans of Petrarch: poetry and theory in the Spanish Renaissance. Berkeley, University of California, 1994 (trad. esp. Madrid, Gredos, 1997).
Pérez Lasheras, Antonio. Más a lo moderno: sátira, burla y poesía en la época de Góngora. Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 1995.
_____. Ni amor ni constante. Góngora en su fábula de Píramo y Tisbe. Valladolid, Universidad de Valladolid, 2011.
Prellwitz, Norbert von. “Góngora: el vuelo audaz del poeta”. Bulletin of Hispanic Studies, LXXIV, 1997, pp. 19-35.
Ruiz Pérez, Pedro. La distinción cervantina. Poética e historia. Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos, 2006.
_____. “Las Obras de Boscán y Garcilaso: modelo editorial, modelo poético”. Del Verso al Libro, Santiago Fernández Mosquera (ed.), monográfico de Calíope, 13,1, 2007, pp. 15-44.
_____. “La poesía vindicada: reconocimiento de la lírica en el siglo XVI”. El canon poético en el siglo XVI, Begoña López Bueno (dir.), Sevilla, Universidad de Sevilla, 2008, pp. 177-213.
_____. La rúbrica del poeta. La expresión de la autoconciencia poética de Boscán a Góngora. Valladolid, Universidad de Valladolid, 2009.
_____. “Género y autores: el giro en la cuestión de la poesía”. El canon poético en el siglo XVII, Begoña López Bueno (dir.), Sevilla, Universidad de Sevilla, 2010a, pp. 269-303.
_____. El siglo del arte nuevo (1598-1691). Historia de la literatura española, 3, José Carlos Mainer (dir.), Barcelona, Crítica, 2010b.
Rodríguez, Juan Carlos. Teoría e historia de la producción ideológica. Las primeras literaturas burguesas. Madrid, Akal, 1990.
Rozas, Juan Manuel. Estudios sobre Lope de Vega. Madrid, Cátedra, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Theory Now. Journal of Literature, Critique, and Thought is an immediate open-access publication which is available at no cost for readers and authors alike. Authors are not charged any kind of fee for the editorial processing of their articles. Reading, downloading, copying, distributing, printing, searching, linking or reusing all published articles for non-commercial uses is allowed on the condition of citing the author, the journal and the editing body. All intellectual material published in this journal is protected under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Spain license.
Dissemination of the articles in social (Facebook, Twitter, Linkedin, etc.) and scientific networks (ResearchGate, Academia.edu, etc.), public repositories at universities and other institutions, blogs, personal or institutional websites, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc. is strongly encouraged. In all cases, the intellectual property of the articles and any possible monetary profits derived from them belong exclusively to the authors.