Portrait and Status. An Approach to the Author’s Image
DOI:
https://doi.org/10.30827/tnj.v2i1.7927Keywords:
Author, Sociability networks, Poetry, Professionalization, Public, Recognition, PortraitAbstract
The increasing development of the printer has created a fruitful field of social relations leading to the appearance of the manuscript. Mass production together with the renewed concept of the author, due to the recently implemented writing legislation, pushes the creator to seek for the public recognition of himself. The author set himself apart of the guilds and started to be in contact with many other professional sectors with the final intention of obtaining fame and renown. Lope de Vega is the main promoter of this new tendency that relates poetry and its’ market focused on the author as a professional. The portrait is one of the genre mostly used as self-affirmation as well as other types of visual arts. The use of the portrait is so extended that its own definition gets modified and it even reaches the level of being the most trustful proof of authorship of the manuscript. Many different writers use it both for seeking a professional fame or a social standing, as for example Rebolledo. The concern for not being able to show a picture of himself leads Cervantes to state the first literary self-portrait, not only describing the physical aspects but also tracing the psychological sketch of the creative process. Many different authors have had concerns to represent the psychology of the creator either in a visual way or in a literary mode. A brief approach to these creators proves this fact.Downloads
References
Ariès, Philippe. Historia de la vida privada: Del Renacimiento a la Ilustración. Madrid, Taurus, 2017.
Aristóteles. El hombre de genio y la melancolía. Barcelona, Quaderns Crema, 1996.
Arrizabalaga, Mónica. “Cervantes, un genio sin rostro”. Diario ABC, Cultural, 11/05/2015 (https://www.abc.es/cultura/20150423/abci-cervantes-genio-rostro-201504221452.html).
Berger, Jacques E. L’oeil et l’éternité. Ginebra, Fontainemore, 1977.
Bergmann, Emilie L. “La retórica del autorretrato en la poesía del Siglo de Oro”. Actas del Congreso Internacional sobre Semiótica e Hispanismo, Madrid, Vol. II, 1983, pp. 231-238.
____. Art inscribed: Essays on Ekphrasis in Spanish Golden Age Poetry. Cambridge, Harvard University Press, 1979.
Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario. Barcelona, Anagrama, 1995.
Brown, Cynthia J. Poets, Patrons, ans Printers: Crisis of Authority in Late Medieval France. Ithaca, Cornell University, 1995.
Buiguès, Jean-Marc. “Modelos icónicos de las imágenes de la inspiración del autor religioso (Edad Media-siglo XVIII)”. El sujeto literario en la Monarquía Hispánica, Emre Özmen y Tania Padilla Aguilera (coord.). Theory Now, Journal of literature, critique and thougth, nº2, enero de 2019 (en prensa).
Burckhardt, Jacob, La cultura del Renacimiento en Italia. Madrid, Akal, 2014.
Burton, Robert. The Anatomy of the Melancholy / Anatomía de la melancolía (1621). Oxford, Clarendon Press, 1989/ Madrid, Alianza, 2015.
Carducho, Vicente. Un Diálogo de la pintura. Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2012.
Carneiro, Sarissa. “El poema de retrato: un género del Renacimiento en América virreinal”. Diálogos Mediterrânicos, Nº 8, 2015, pp. 174-199.
Castillo Solórzano, Alonso. “Donaires del Parnaso” de Alonso de Castillo Solórzano: edición, estudio y notas. Luciano López Gutiérrez (ed.). Madrid, Complutense Ediciones, 2015.
Cervantes, Miguel de. El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha / Miguel de Cervantes Saavedra. Madrid, Ediciones de La Lectura, 1911-1913 (Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes:
http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcdr4t2.
____. Novelas Ejemplares. Florencio Sevilla Arroyo. Alicante, 2001 (Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes:
http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcf7694.
Civil, Pierre. “Ut pictura poesis en los preliminares del libro español del siglo de oro: el poema al retrato grabado”. AISO, Actas IV, Université de París III Sorbonne Nouvelle, 1996, pp. 419-432.
Dülmen, Richard Van. El descubrimiento del individuo 1500-1800. Madrid, Siglo XXI, 1997.
Egido, Aurora. “La página y el lienzo: sobre las relaciones entre poesía y pintura”. Fronteras de la poesía en el Barroco. Barcelona, Crítica, 1990, pp. 68-169.
Eisenstein, Elizabeth. La revolución de la imprenta en la edad moderna europea. Madrid, Akal, 1994.
Gallego Serrano, Julián. El pintor de artesano a artista. Granada, Publicaciones de la Diputación Provincial de Granada, 1995.
Gambin, Felice. Azabache. El debate sobre la melancolía en la España de los Siglos de Oro. Madrid, Biblioteca Nueva, 2008.
García Berrio, Antonio y Hernández Fernández, María Teresa. Ut poiesis pictura: poética del arte visual. Madrid, Tecnos, 1988.
García Aguilar, Ignacio. “Carrera literaria e imagen autorial en Diego de Torres Villarroel”. Ser autor en la España del siglo XVIII, Elena de Lorenzo Álvarez (coord.), Gijón, Ediciones Trea, 2017.
____. “Estudios sobre la literatura de los Siglos de Oro”. Ínsula: revista de letras y ciencias humanas, nº 796, 2013, pp. 17-19.
Huarte de San Juan, Juan, Examen de ingenio para las ciencias, 1575. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes:
Helmut, Jacobs. El sueño de la razón. El “Capricho 43” de Goya en el arte visual, la literatura y la música. Madrid, Iberoamericana, 2011.
____. “El concepto del autor soñando en los siglos XVII y XVIII: Quevedo, Torres Villarroel, Goya”. Sociología de la literatura hispánica: el autor y la institución literaria, Pedro Ruiz Pérez (coord.). Studi Ispanici, XLIII, 2018, pp. 237-255.
Klibansky, Raymond; Panofsky, Erwin y Saxl, Fritz. Saturno y la melancolía: estudios de historia de la filosofía de la naturaleza, la religión y el arte. Madrid, Alianza, 1991.
López Pinciano, Alonso. Filosofía antigua poética. Barcelona, Red ediciones S.L, 2018.
Lunti, Thomas. Estudios sobre Lope de Vega. Ed. del C.S.I.C., Biblioteca de Antiguos Libros Hispánicos, Madrid, 1953.
Manero Sorolla, María del Pilar. “El precepto horaciano de la relación fraterna entre pintura y poesía y las poéticas italo-españolas durante los siglos XVI, XVII y XVIII”. Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, Año 64, 1988, pp. 171-191.
Márquez, Miguel Ángel. Retórica y retrato poético. Huelva, Universidad de Huelva, 2001.
Martín González, Juan José. El artista en la sociedad española del siglo XVII, Madrid, Cátedra, 1984.
Martínez Artero, Rosa. El retrato: del sujeto en el retrato. Barcelona, Montesinos, 2004.
Martín Puya, Ana Isabel. “Periferias de un noble: el Conde de Rebolledo”. Versants: revista suiza de literaturas románicas, 60:3, 2013.
Olivares, Rosa. “Cara y cruz. El retrato como medio de conocimiento”. Lápiz, año XV, número 127, diciembre de 1996.
Ponce Cárdenas, Jesús. “Artes hermanas: Poesía, música y pintura en el Siglo de Oro”. Calíope. Society for Renaissance and Baroque Hispanic Poetry, 20, 2, 2015.
Portús Pérez, Javier. Pintura y pensamiento en la España de Lope de Vega. Guipúzcoa, Ed. Nerea, 1999.
Quevedo, Francisco de. Sueños y discursos de verdades descubridoras de abusos, vicios y engaños en todos los oficios y estados del mundo, Felipe C. R. Maldonado (ed.), Madrid, Castalia, 1972.
Ramos Gómez, María Teresa. “El poder del rostro: el retrato pictórico en la literatura del Antiguo Régimen”. XV Colloque international d'Études Francophones "Littératures, Langages et Arts: Rencontres et Création", May 2006, Huelva, Universidad, pp.431-443.
Rojas Ledermann, Verónica. Apuntes sobre técnicas y tecnologías del grabado. Facultad de Artes. Universidad de Chile. Recurso web:
http://www.uchile.cl/cultura/grabadosvirtuales/apuntes/grabado.html.
Rodríguez de la Flor, Fernando. Era melancólica. Figuras del imaginario barroco. Palma de Mallorca, José de Olañeta, 2007.
Rodríguez Canfranc, Pablo. La melancolía, según Alberto Durero, Magazine cultural Drugstore, 5/8/2016 (https://drugstoremag.es/2016/08/la-melancolia-segun-alberto-durero/)
Ruiz Pérez, Pedro. De la Pintura y las Letras: La Biblioteca de Velázquez. Sevilla, Junta de Andalucía. Consejería de Cultura, 1999.
____. La rúbrica del poeta. La expresión de autoconciencia poética de Boscán a Góngora. Valladolid, Ed. Universidad de Valladolid, Colección Fastiginia. Estudios del Siglo de Oro, 2009.
____. Historia de la literatura española. 3. El siglo del arte nuevo 1598-1691. Córdoba, Ed. Crítica, 2010.
____. y Cárdenas Luna, Rocío. “El espejo del retrato: el conde de Rebolledo y sus dedicatarias”. Versants: revista suiza de literaturas románicas, 2018 (en prensa).
Sánchez Jiménez, Antonio. El pincel y el fénix: Pintura y literatura en la obra de Lope de Vega Carpio. Madrid, Iberoamericana, 2011.
Souriau, Étienne. La correspondencia de las artes. París, S.L. Fondo de Cultura Económica de España, 1947.
Todorov, Tzvetan. Elogio del individuo. Ensayo sobre la pintura flamenca del Renacimiento. Barcelona, Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores, 2006.
Vosters, Simon Anselmus. La dama y el humanista. Doña Mencía de Mendoza y Juan Luis Vives entre Flandes y Valencia. Murcia, Nausícaä, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Theory Now. Journal of Literature, Critique, and Thought is an immediate open-access publication which is available at no cost for readers and authors alike. Authors are not charged any kind of fee for the editorial processing of their articles. Reading, downloading, copying, distributing, printing, searching, linking or reusing all published articles for non-commercial uses is allowed on the condition of citing the author, the journal and the editing body. All intellectual material published in this journal is protected under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Spain license.
Dissemination of the articles in social (Facebook, Twitter, Linkedin, etc.) and scientific networks (ResearchGate, Academia.edu, etc.), public repositories at universities and other institutions, blogs, personal or institutional websites, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc. is strongly encouraged. In all cases, the intellectual property of the articles and any possible monetary profits derived from them belong exclusively to the authors.