“I Have Never Known How to Tell a Story”. Narrative Turn and Resistances in Recent Argentine Literary Criticism
DOI:
https://doi.org/10.30827/tnj.v4i1.16444Keywords:
Recent Argentine Literary Criticism, Institutional Transformations, Narrative Turn, Conservative Turn, Resistances, Jorge PanesiAbstract
In Argentina there is a strong tradition of crossing between literature and criticism, and the list of writer-critics is prestigious: David Viñas, Noé Jitrik, Ricardo Piglia, Martín Kohan, Alan Pauls, Sylvia Molloy, Daniel Link, Elsa Drucaroff, Graciela Speranza, Silvio Mattoni, and so on. These are figures that have sustained a double discursive and institutional inscription. Jorge Panesi in The Seduction of Stories (2018) points out that in recent years something different has been happening: academic critics are contaminating their texts with literary marks. What happens when critics start to narrate, setting aside the restrictions imposed on them by their professional practice? In this article we suggest that both this narrative turn of the criticism, as what we call “conservative turn”, as well as Panesi's own interpretations are symptoms of anxiety that reflect a deep institutional crisis that affects the status and boundaries of literary criticism.
Downloads
References
AA. VV. Literal. Edición facsimilar. Buenos Aires, Ediciones Biblioteca Nacional, 2011.
Adorno, Theodor W. y Max Horkheimer. Dialéctica del Iluminismo. Madrid, Ed. Nacional, 2002.
Altamirano, Carlos. Estaciones. Buenos Aires, Ampersand, 2019.
Asenzi Pérez, Manuel. Los años salvajes de la teoría. Phillippe Sollers, Tel Quel y la génesis del pensamiento post-estructural francés. Valencia, Tirant Lo Blanch, 2006.
Barthes, Roland. S/Z. México, Siglo XXI, 1980.
Barthes, Roland. El susurro del lenguaje. Barcelona, Paidós, 1994.
Barthes, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2018.
Benjamin, Walter. El narrador. Metales Pesados, Santiago de Chile, 2008.
Bogado, Fernando. “La seducción que no cesa” (entrevista a Jorge Panesi). Página 12, 19 de agosto de 2018. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/135927-la-seduccion-que-no-cesa.
Burucúa, José Emilio. Excesos lectores, ascetismos iconográficos. Buenos Aires, Ampersand, 2017.
Charbel, Felipe. Janelas irreais. Um diário de releituras. Belo Horizonte, Relicário, 2018.
Cozarinsky, Edgardo. Los libros y la calle. Buenos Aires, Ampersand, 2019.
Dalmaroni, Miguel Ángel. “La resistencia crítica de la literatura (cuestiones teóricas y debates latinoamericanos)”. Theory Now: Journal of Literature, Critique and Thought, vol. 1, no 1, Julio-Diciembre 2018, pp. 102-118.
De Man, Paul. The Resistance to Theory. University of Minnesota Press, Minnesota, 1986.
Derrida, Jacques. “Kafka: Ante la ley”. La filosofía como institución. Barcelona, Granica, 1984.
Derrida, Jacques. “La estructura, el signo y el juego en el discurso de las ciencias humanas”. La escritura y la diferencia. Barcelona, Anthropos, 1989, pp. 383-401.
Derrida, Jacques. Memorias para Paul de Man. Barcelona, Gedisa, 1998.
Estrín, Laura y Milita Molina (comps.). Escritos sobre Nicolás Rosa. Buenos Aires, Editorial FFyL UBA, 2016.
Ffrench, Patrick. The Time of Theory. A History of Tel Quel (1960-1983). Clarendon Press, Oxford, 1995.
Forest, Philippe. Historie de Tel Quel. Paris, Seuil, 1995.
Foucault, Michel. ¿Qué es la Ilustración? Córdoba, Alción Editora, 1996.
Foucault, Michel. El coraje de la verdad. El gobierno de sí y de los otros, II. Curso en el Collège de France (1983-1984). Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2010.
Foucault, Michel. Discurso y verdad. Conferencias sobre el coraje de decirlo todo. Grenoble, 1982 / Berkeley, 1983. Buenos Aires, Siglo XXI, 2017.
Foucault, Michel. “¿Qué es la crítica?” ¿Qué es la crítica? Seguido de La cultura de sí. Buenos Aires, Siglo XXI, 2018.
Giordano, Alberto. “Cultura de la intimidad y giro autobiográfico en la literatura argentina actual”. Pensamiento de los Confines, 21, 2007, pp. 157-167.
Giordano, Alberto. El giro autobiográfico de la literatura argentina actual. Buenos Aires, Mansalva, 2008.
Giordano, Alberto. El tiempo de la convalecencia. Rosario, Iván Rosado, 2017.
Giordano, Alberto. El tiempo de la improvisación. Rosario, Iván Rosado, 2019.
Giordano, Alberto. Tiempo de más. Rosario, Iván Rosado, 2020a.
Giordano, Alberto. Volver a donde nunca estuve. Algo sobre mi padre. Santiago de Chile, Bulk Editores, 2020b.
Glantz, Margo. El texto encuentra un cuerpo. Buenos Aires, Ampersand, 2020.
González, Horacio. Besar a la muerta. Buenos Aires, Colihue. 2014.
Gutiérrez, Rafael. Formas híbridas. Rio de Janeiro, Editora Circuito, 2017.
Iparraguirre, Sylvia. La vida invisible. Buenos Aires, Ampersand, 2017.
Jitrik, Noé. Fantasmas del saber (Lo que queda de la lectura). Buenos Aires, Ampersand, 2017.
Kamenszain, Tamara. Libros chiquitos. Buenos Aires, Ampersand, 2020.
“La intriga” [texto anónimo]. Literal, 1, noviembre de 1973, pp. 119-122. Reproducido en edición facsimilar en Literal. Edición facsimilar. Buenos Aires: Biblioteca Nacional, 2011, pp. 153-156.
Lacan, Jacques. D’un Autre à l’autre (1968-1969). Le Séminaire de Jacques Lacan. Livre XVI. Texte établi par Jacques-Alain Miller. París, Seuil, 2006.
Lévi-Strauss, Claude. El pensamiento salvaje. México, Fondo de Cultura Económica, 1997.
Libertella, Héctor (comp.). Literal 1973-1977. Buenos Aires, Santiago Arcos, 2002.
Link, Daniel. La lectura: una vida… Buenos Aires, Ampersand, 2017.
Ludmer, Josefina. Aquí América Latina. Una especulación. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2010.
Molina, Milita. Nicolás Rosa. Santa Fe, Editorial UNL, 2018.
Monteleone, Jorge. El centro de la tierra (Lectura e infancia). Buenos Aires, Ampersand, 2018.
Pauls, Alan. “Prólogo”. Roland Barthes por Roland Barthes, Roland Barthes, Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2018, pp. 7-17.
Panesi, Jorge. Críticas. Buenos Aires, Norma, 2000.
Panesi, Jorge. La seducción de los relatos. Crítica literaria y política en la Argentina. Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2018.
Peller, Diego. “Las defensas de la universidad”. Otra Parte, 11, otoño 2007, pp. 60-64.
Peller, Diego. “La flexión Literal en la crítica y la literatura argentinas de la década del setenta”. Filología, XLII, 2010, pp. 255-273.
Peller, Diego. Pasiones teóricas. Crítica y literatura en los setenta. Buenos Aires, Santiago Arcos, 2016a.
Peller, Diego. “A propósito de la publicación conjunta de Clases 1985. Algunos problemas de teoría literaria, de Josefina Ludmer, y de Las tres vanguardias. Saer, Puig, Walsh, de Ricardo Piglia”. Otra Parte, 6 de octubre de 2016b. Disponible en: https://www.revistaotraparte.com/discusion/a-proposito-de-la-publicacion-conjunta-de-clases-1985-algunos-problemas-de-teoria-literaria-de-josefina-ludmer-y-de-las-tres-vanguardias-saer-puig-walsh-de-r/
Peller, Diego. “Dos primaveras, ¿hacen verano? La institucionalización de la teoría literaria en la Argentina y sus relatos”. El Taco En La Brea, 8, 2018, pp. 138-150. Disponible en: https://doi.org/10.14409/tb.v1i8.7762
Piglia, Ricardo. Crítica y ficción. Buenos Aires, Seix Barral, 2000.
Podlubne, Judith. “Beatriz Sarlo / Horacio González: Perspectivas de la crítica cultural”. Las operaciones de la crítica, Alberto Giordano y María Celia Vázquez (comps.), Rosario, Beatriz Viterbo, 1998, pp. 67-78.
Rodríguez Freire, Raúl. La forma como ensayo. Crítica ficción teoría. Buenos Aires, La cebra, 2020.
Rosa, Nicolás. Relatos críticos: cosas animales discursos. Buenos Aires, Santiago Arcos, 2006.
Sarlo, Beatriz. Viajes. Buenos Aires, Seix Barral, 2014.
Vitagliano, Miguel. “Nicolás Rosa: la voz en acto”. Punto de Vista, 87, abril 2007, pp. 26-29.
Wolff, Jorge. Telquelismos latinoamericanos. La teoría crítica francesa en el entre-lugar de los trópicos. Buenos Aires, Grumo, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Theory Now. Journal of Literature, Critique, and Thought is an immediate open-access publication which is available at no cost for readers and authors alike. Authors are not charged any kind of fee for the editorial processing of their articles. Reading, downloading, copying, distributing, printing, searching, linking or reusing all published articles for non-commercial uses is allowed on the condition of citing the author, the journal and the editing body. All intellectual material published in this journal is protected under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Spain license.
Dissemination of the articles in social (Facebook, Twitter, Linkedin, etc.) and scientific networks (ResearchGate, Academia.edu, etc.), public repositories at universities and other institutions, blogs, personal or institutional websites, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc. is strongly encouraged. In all cases, the intellectual property of the articles and any possible monetary profits derived from them belong exclusively to the authors.