Untrappings at the mercy of certain plagiarisms by anticipation and fireflies sanctities in literature and art. For an ex-converso weaning of albumined glimpses and dawned theoretical-artistic-literary anxieties

Authors

  • Alejandro Arozamena

DOI:

https://doi.org/10.30827/tnj.v3i2.15131

Keywords:

Writing(s), Unconsciousness, Blow-upped Phenomenology, , Implied Psychoanalysis, Renovated Dialectics, Georges Didi-Huberman, Literary Theory & Comparative Literature, Arts

Abstract

We will bring here a serial pre-writings (perhaps outjoined and rejoined to the light of different impossible authorizations: in the teaching of a certain ignorant mastery, in the decentralized practice of a radically voluntary unserfdom and, in short, in the inessential but very effective barbarism of our True Absent Life. Of course, all this, under the crucial reading of some capolavori of the great Georges Didi-Huberman. Ex converso we give as well, then, and as it is: casting it into oblivion, putting it on stage, leaving it to the throes of various brotherhoods. And in a scene like this, in addition, where rumination is established by writing against the text itself. Another way (symptomatic, phenomenological and dialectical) of wanting to introduce a little Gründlichkeit into the caprice. This, of course, concerns the essay and the work in progress and the writing in process. An so on...

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, Louis. Lire Le Capital. París, Maspero, 1973.

Althusser, Louis. La transformación de la filosofía. Granada, Ed.Universidad de Granada, 1976.

Apter, Emily; Cassin, Barbara et al. Dictionary of untranslatables. Princeton & Oxford, Princeton U. Press, 2014.

Arozamena, Alejandro. El desastre del sujeto: Literatura, procedimientos de verdad y orientaciones del pensamiento en el régimen estético del arte (Balzac, Flaubert, Proust, Joyce y Beckett). Granada, Ed. Universidad de Granada, 2017.

Arrault, Valérie y Troyas, Alain; El narcisismo del arte contemporáneo. Madrid/Buenos Aires, La Cebra, 2019.

Badiou, Alain. Pequeño Panteón Portátil. Madrid, Brumaria, 2008.

Badiou, Alain. Logiques des mondes. L’Être et l’Événement, 2. París, Seuil, 2006.

Bailly, Jean-Christophe. “Sur le vif”, in Vacarme, 2012/1 N° 58, p. 98-118.

Bailly, Jean-Christophe. Le Champ mimétique. París, Seuil, 2005.

Bayard, Pierre. Il existe d'autres mondes. París, Minuit, 2014.

Bayard, Pierre. Le plagiat par anticipation. París, Minuit, 2009.

Bayard, Pierre. Demain est écrit. París, Minuit, 2005.

Borreil, Jean. “El vagabundo de lo universal”. El arte no es la política / la política no es el arte. Despertar de la Historia, Alejandro Arozamena (ed.), Madrid, Brumaria, 2015, pp. 37-57.

Buck-Morss, Susan. Dreamworld and Catastrophe: The Passing of Mass Utopia in East and West. Cambridge/Londres, The MIT Press, 2000.

Canguilhem, George. La connaissance de la vie. París, Vrin, 1952.

Castoriadis, Cornelius. La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona, Tusquets, 2013.

Deleuze, Gilles. Critique et clinique. París, Minuit, 1993.

Derrida, Jacques. De la grammatologie. París, Éditions de Minuit, 1967.

Didi-Huberman, George. Insurrecciones, Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2017a.

Didi-Huberman, George. Blancas inquietudes. Santander, Shangrila Textos Aparte, 2015.

Didi-Huberman, George. Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial, 2014b.

Didi-Huberman, George. Supervivencia de las luciérnagas. Madrid, Abada, 2012b.

Didi-Huberman, George. Atlas ou le gai savoir inquiet. L'oeil de L'Histoire, 3. París, Minuit, 2011a.

Didi-Huberman, George. Ante el tiempo. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2011b.

Didi-Huberman, George. La imagen superviviente. Madrid, Abada, 2009.

Didi-Huberman, George. “La dissemblance des figures selon Fra Angelico”. Mélanges de l'Ecole française de Rome. Moyen-Age, Temps modernes, Vol. 98, No. 2, 1986, pp. 709-8.

Diederichsen, Dieder. Psicodelia y ready-made. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2010.

Dorléac, Laurence B. L’ordre sauvage. Violence, dépense et sacré dans l’art des années 1950-1960. París, Gallimard, 2004.

Duchamp, Marcel. Duchamp du signe. París, Flammarion, 2013.

Dufour, Dany-Robert. Le délire occidental. París, Les liens qui libèrent, 2014.

Garcés, Marina. Nueva ilustración radical. Barcelona, Anagrama, 2017.

Kristeva, Julia. La Révolution du langage poétique. L’avant-garde à la fin du XIX° siècle : Lautréamont et Mallarmé. París, Seuil, 1974.

Lacan, Jacques. El Seminario 5, Las formaciones del inconsciente. Buenos Aires, Paidós, 2003.

Lacan, Jacques. El Seminario 4, La relación de objeto. Buenos Aires, Paidós, 2001.

Lacan, Jacques. El Seminario 7, La Ética del psicoanálisis. Buenos Aires, Paidós, 2000.

Lacoue-Labarthe, Philippe. Pasolini, une improvisation (D’une sainteté). Burdeos, William Blake &Co, 1995.

Meillassoux, Quentin. Science Fiction and Extro-Science Fiction. Minneapolis, Univocal Pub, 2015.

Mesnil, Joëlle. El ser salvaje y el significante. Madrid, Brumaria, 2019.

Pérez Herranz. Fernando Miguel. Ambiguus Proteus. Valor, exceso, morfología. Madrid, Brumaria, 2019.

Pinto de Almeida, Bernardo F. Arte e infinitud. Madrid, Brumaria, 2020.

Pizarnik, Alejandra. Poesía Completa. Barcelona, Lumen, 2000.

Proust, Françoise. Point de passage. París, Éditions Kimé, 1994.

Proust, Marcel. À la recherche du temps perdu. París, Gallimard, 1946-47.

Rancière, Jacques. Les temps modernes. París, La fabrique, 2018.

Rancière, Jacques. Les bords de la fiction. París, F. Calouste Gulbenkian, 2016.

Richir, Marc. El cuerpo seguido de La verdad de la apariencia. Madrid, Brumaria, 2015.

Richir, Marc. Variations sur le sublime et le soi. Grenoble. J. Millon, 2010.

Richir, Marc. Fragments phénoménologiques sur le langage. Grenoble, J. Millon, 2008.

Richir, Marc. Phénoménologie en esquisses. Nouvelles Fondantions. Grenoble, Millon, 2007.

Rodríguez Gómez, Juan Carlos. Pensar la literatura. Entrevistas y Bibliografía (1961-2016). Granada, ICILe, 2016.

Rodríguez Gómez, Juan Carlos. Para una teoría de la literatura, Madrid, Marcial Pons, 2015.

Rodríguez Gómez, Juan Carlos. El escritor que compró su propio libro. Barcelona, Debate, 2003a.

Sánchez Ortiz de Urbina, Ricardo. Estromatología. Teoría de los niveles fenomenológicos. Madrid, Brumaria-Eikasia, 2014.

Scheer, Leo. La sociedad sin amo. Ensayo sobre la sociedad de masa. Barcelona, Ruedo Ibérico, 1980.

Thévoz, Michel. Le langage de la rupture. París, P.U.F, 1978.

VV.AA. (2014). El arte no es la política/La política no es el arte. Madrid, Brumaria.

Wajcman, Gérard. Les séries, le monde, la crise, les femmes. Verdier, Lagrasse, 2018.

Published

2020-07-20

How to Cite

Arozamena, A. (2020). Untrappings at the mercy of certain plagiarisms by anticipation and fireflies sanctities in literature and art. For an ex-converso weaning of albumined glimpses and dawned theoretical-artistic-literary anxieties. Theory Now. Journal of Literature, Critique, and Thought, 3(2), 77–94. https://doi.org/10.30827/tnj.v3i2.15131

Issue

Section

Special Issue: "Thinking About Images: Georges Didi Huberman"