Dissident bodies and voices: memory of the dictatorship in Pinturas de guerra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0023

Keywords:

Body representation, Comics, Latin America, Memory of Dictatorship, Politically engaded art, Torture

Abstract

In the graphic novel Pinturas de guerra, Á. De la Calle examines the turbulent decades of the 1960s and 1970s, a period of intense contribution to political struggles by Latin American neoavant-garde artists. The article sets out to study the articulation of history and fiction in a work which, beyond its assumed didactic ambitions, manages to make visible the dissident bodies and voices of the victims of state terrorism, turning the traumas of the characters into narrative material.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marie-Caroline Leroux, Universidad de Limoges

Es doctora en literatura hispanoamericana por la Universidad de Amiens (Francia) y profesora titular desde 2008 en la Facultad de Letras y Ciencias Humanas de la Universidad de Limoges (Francia). Su área de investigación es la novelística hispano-americana contemporánea. Es especialista de la obra de Carmen Boullosa. En la actualidad, buena parte de su investigación vierte sobre artes gráficas. Es coautora de los volúmenes Poétiques et politiques du spectre. Lieux, figures et représentations de la rémanence dans les Amériques (2014) y Arte y ciudad: Cultura (audio)visual y espacios públicos: (re)inventando la ciudad (en prensa).

References

AGAMBEN, Giorgio. Homo Sacer 1. Le pouvoir souverain et la vie nue. París: Seuil, 1997.

ARNOLD, Markus. “Entre effet de réel, palimpseste et marqueur métafictionnel : l’archive dans la bande dessinée française et francophone sur l’Afrique et sa diaspora”. Fabula / Les colloques. Fictions d'archives, Archives matérielles, traces mémorielles et littérature des Afriques. s.f., s.pág. Disponible en: http://www.fabula.org/colloques/document7167.php. [Fecha de acceso: 29/02/2024].

CATALÁ BARTHES, Roland Barthes. “L’effet de réel”. Communications (Paris), 11 (1968), págs 84-89.

CARRASCO, Jorge L., DRINOT, Paulo y SCORER, James (Eds.). Cómics y memoria en América Latina. Madrid: Cátedra, 2019.

DE LA CALLE, Ángel. Pinturas de guerra. Madrid: Reino de Cordelia, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós, Biblioteca del presente, 2004.

EISNER, Will. El cómic y el arte secuencial. Barcelona: Norma, 1996.

FELD, Claudia. “Fotografía, desaparición y memoria: fotos tomadas en la ESMA durante su funcionamiento como centro clandestino de detención”. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Images, mémoires et sons, 2014, s.pág.

Disponible en: http://journals.openedition.org/nuevomundo/66939. [Fecha de acceso: 29/02/2024].

GROENSTEEN, Thierry. Sistema de la historieta. Madrid: Marmotilla, 2021.

JAREÑO GILA, Claudia, SANZ-GAVILLON, Anne-Claire, ALONSO CARBALLÉS, Jesús, TOUTON. Isabelle. “Introducción”. En: TOUTON, Isabelle, ALONSO CARBALLÉS Jesús, SANZ-GAVILLON, Anne-Claire, JAREÑO GILA, Claudia, (Eds.). Trazos de memoria, trozos de historia. Cómic y franquismo. Madrid: Marmotilla, 2021, pág. 23.

LEROUX, Marie-Caroline. “Aux arts ! Une étude de Peintures de guerre d’Ángel De la Calle”. En: Actes du colloque international et pluridisciplinaire “Engagements” 18-19 novembre 2021. Université Littoral Côte d’Opale/Université de Limoges [por publicar].

RANCIÈRE, Jacques. El reparto de lo sensible. Estética y política. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2014.

TAIBO II, Paco Ignacio. “Como si fuera un prólogo”. En: DE LA CALLE, Ángel. Pinturas de guerra. Madrid: Reino de Cordelia, 2017, págs. 9-11.

PERI BLANES, Jaume. “De la prueba documental a la evocación subjetiva. Usos de la fotografía en las publicaciones sobre la represión chilena”. Pasajes (Valencia), 30 (2009), págs. 84-96. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/41446098?seq=11. [Fecha de consulta: 29/02/2024].

WHITE, Haydn. El texto histórico como artefacto literario y otros escritos. Barcelona: Paidós Ibérica, 2003.

Published

2024-10-30

How to Cite

Leroux, Marie-Caroline. 2024. “Dissident Bodies and Voices: Memory of the Dictatorship in Pinturas De Guerra”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 23 (October):310-22. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0023.