The diptych of the death of Baldung Grien: where is, oh death! Your victory?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0015

Keywords:

Fates, Hans Baldung, Harmony, Interpretation, The Ages and Death

Abstract

This article aims to interpret Hans Baldung Grien’s diptych formed by the paintings known as The Harmony or The Three Graces and The Ages and Death (1541-1544), preserved in the Prado Museum, on the hypothesis that the three central female characters in both are really a representation of the Fates. Under this perspective, whole The diptych of death and each part, The birth of death and The death of death, it is proposed to rename

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Zafra Molina, Universidad de Navarra

Investigador titular de la Universidad de Navarra y miembro del GRISO. Su labor investigadora en diversos ámbitos del Siglo de Oro, especialmente en el teatro sacramental de Calderón de la Barca (con especial atención a las loas, la música o la escenografía), pero también la emblemática, la iconología y las relaciones entre la literatura y otras artes (música, pintura, etc.). En este ámbito ha trabajado en algunas complejas obras pictóricas de autores como Tiziano, Pereda o Miguel de Santiago.

References

Biblia de Navarra, Pamplona: EUNSA, 2012.

BLANCO, Miguel Ángel, Reversos, Madrid, Museo del Prado, 2024.

BLISNIEWSKI, Thomas, «Kinder der dunkelen Nacht»: die Ikonographie der Parzen vom späten Mittelalter bis zum späten XVIII, Köln: Jahrhundert, 1992.

CHARBONNEAU-LASSAY, Louis, El bestiario de Cristo, Palma de Mallorca, Olañeta, 1997.

ELIADE, Mircea, Die Religionen und das Heilige. Elemente der Religionsgeschichte, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1966.

EMMENS, J. A., «Een Fabel Van Ariosto», Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek (NKJ) / Netherlands Yearbook for History of Art, Leiden: Brill, 15, 1964

Erwin PANOFSKY, The iconography of Correggio’s Camera di San Paolo, London: Warburg Institute, University of London, 1961.

GARCÍA ARRANZ, José Julio, Symbola et emblemata avium: las aves en los libros de emblemas y empresas de los siglos XVI y XVII, La Coruña: SIELAE, 2010.

GIBSON, Walter S., «The Strawberries of Hieronymus Bosch», Cleveland Studies in the History of Art, 8 (2003), p. 24-33.

HIEATT, A. Kent, «Hans Baldung Grien’s Ottawa Eve and Its Context», The Art Bulletin, 65/2, (1983), págs. 290-304.

JANSON, Horst W., «The Putto with the Death’s Head», The Art Bulletin, 19/3, (1937).

MARCIAL, Epigramas, Madrid, Gredos, 1997.

OVIDIO, Metamorfosis, Madrid, Gredos, 2012, Libro XII.

PORTÚS PÉREZ, Javier, La Sala Reservada del Museo del Prado, Madrid: Museo del Prado, 1998

ROBLEDO Estaire, Luis, «El canto de cisne en Hans Baldung Grien», en Encrucijada de la palabra y la imagen simbólicas: estudios de emblemática, Palma de Mallorca: José J. de Olañeta, Editor, 2017.

STEFANIAK, Regina, «Correggio’s Camera Di San Paolo: An Archaeology of the Gaze», Art History, 16/2, (1993) págs. 203-238.

WEBER, Frederick Parkes, Aspects of Death and Correlated Aspects of Life in Art, Epigram, and Poetry: Contributions Towards an Anthology and an Iconography of the Subject : Illustrated Especially by Medals, Engraved Gems, Jewels, Ivories, Antique Pottery, &c, London: P.B. Hoeber, 1920.

Published

2024-10-30

How to Cite

Zafra Molina, Rafael. 2024. “The Diptych of the Death of Baldung Grien: Where Is, Oh Death! Your Victory?”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 23 (October):206-14. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0015.

Issue

Section

Dossier: De la retórica visual a la publicidad