Visual rhetoric and image of power in the era of the shared image

Perro Sanxe and Georgia Meloni: visual rhetoric in the image of power

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0016

Keywords:

Emblems, Internet memes, Visual culture, Visual rhetoric, Pun

Abstract

The aim of the present paper is to study Internet memes as descendants of modern emblems. The paper highlights their differences but also their similarities as both combine images and texts. The paper analyses visual rhetoric resources such as puns to produce visual hieroglyphs in the modern era and in contemporary visual culture. Specifically, the rhetorical games of images on social networks of two figures of contemporary presidents are analyzed: Pedro Sánchez and Giorgia Meloni.

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Author Biography

Luis Vives-Ferrándiz Sánchez, Universitat de València

Doctor en Historia del Arte por la Universitat de València. Sus líneas de investigación se centran en el uso de la imagen fotográfica como elemento ideológico e identitario en el caso de la presidencia de Barack Obama, el estudio de los nuevos regímenes escópicos, la iconoclasia contemporánea del Dáesh, la construcción del canon del arte español en la cultura mediática y las relaciones entre Inteligencias Artificiales y cultura visual.

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Published

2024-10-30

How to Cite

Vives-Ferrándiz Sánchez, Luis. 2024. “Visual Rhetoric and Image of Power in the Era of the Shared Image: Perro Sanxe and Georgia Meloni: Visual Rhetoric in the Image of Power”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 23 (October):216-28. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0016.

Issue

Section

Dossier: De la retórica visual a la publicidad