Silenced Bodies, Imagined Voices. ‘Cuplé’ in Spanish Cinema (1894-1930)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0001

Keywords:

Cuplé, Cupletistas, Film Music, Gestuality, Sexualization

Abstract

After its establishment, cinema had to compete with other popular forms of entertainment in Spain, such as musical theater and variety shows, in which the cuplé stood out. This article explores the presence and significance of cupletistas in silent films, examining the relationship between cinematic performance and music, the use of the artists’ sexualized bodies, and the performative dimension of cuplés to cinematic narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julio Arce Bueno, Universidad Complutense de Madrid

Julio Arce es profesor titular del Departamento de Musicología de la Universidad Complutense de Madrid. Ha sido Director del Centro de Documentación Musical de Cantabria de la Fundación Marcelino Botín; colaborador de Radio Clásica, Fundación Juan March y Círculo de Bellas Artes. Ha sido profesor visitante en Buenos Aires (UBA) y en Los Ángeles (UCLA). En la actualidad dirige el Máster Música en Directo- Live Nation (título propio de la Universidad Complutense de Madrid).

References

BARREIRO, Javier. Raquel Meller y su tiempo. Zaragoza: Gobierno de Aragón, 1992.

CLAVER ESTEBAN, José María. Luces y rejas. Estereotipos andaluces en el cine costumbrista español (1896-1939). Sevilla: Centro de Estudios Andaluces, 2012.

CLÚA, Isabel. “Criaturas de exhibición. La celebridad femenina en el Fin de Siglo”. En Mª Isabel MORALES SÁNCHEZ, Marieta CANTOS CASENAVE y Gloria ESPIGADO TOCINO (Eds.). Resistir o derribar los muros. Mujeres, discurso y poder en el siglo XIX. Alicante: biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2014, págs. 155-163.

GONZÁLEZ LÓPEZ, Palmira. El cine en Barcelona. Una generación histórica: 1906-1923. Tesis doctoral. Barcelona: Universidad de Barcelona.

GONZÁLEZ LÓPEZ, Palmira. “La gitana blanca. 1923”. En: PÉREZ PERUCHA, Julio (Ed.). Antología crítica del cine español. 1906-1995. Madrid: Cátedra/Filmoteca Española, 1997.

GROVER-FRIEDLANDER, Michal. "‘The Phantom of the Opera’: The Lost Voice of Opera in Silent Film". Cambridge Opera Journal (Nueva York). 2 (1999), págs. 179-192. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954586700005000

GUNNING, Tom. “The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde”. En: ELSAESSE, Thomas y BARKER, Adam (Eds.). Londres: British Film Institute, 1989. DOI: https://doi.org/10.5040/9781838710170.0008

MARTÍNEZ, Josefina. Los primeros veinticinco años de cine en Madrid. 1896-1920. Madrid: Filmoteca Española, 1992.

MORA, Kiko. “Carmencita on the Road: Baile español y vaudeville en los Estados Unidos de América (1889-1895)”. Lumière (Barcelona), s/n (2011), s/p. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/16372614.pdf. [Fecha de acceso: 01/03/2023].

RUBIO, José Luis. “El mito trágico de Raquel Meller (1888-1962)”. Catálogo de la exposición. Museo de la Biblioteca Nacional de España. Madrid: Biblioteca Nacional, 2012.

SALAÜN, Serge. El cuplé (1900-1936). Madrid: Espasa Calpe, 1990.

Published

2023-10-30

How to Cite

Arce Bueno, Julio. 2023. “Silenced Bodies, Imagined Voices. ‘Cuplé’ in Spanish Cinema (1894-1930)”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 22 (October):14-24. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0001.

Issue

Section

Dossier de Andalucía-América: Patrimonio cultural y relaciones artísticas