Silenced Bodies, Imagined Voices. ‘Cuplé’ in Spanish Cinema (1894-1930)
DOI:
https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0001Keywords:
Cuplé, Cupletistas, Film Music, Gestuality, SexualizationAbstract
After its establishment, cinema had to compete with other popular forms of entertainment in Spain, such as musical theater and variety shows, in which the cuplé stood out. This article explores the presence and significance of cupletistas in silent films, examining the relationship between cinematic performance and music, the use of the artists’ sexualized bodies, and the performative dimension of cuplés to cinematic narrative.
Downloads
References
BARREIRO, Javier. Raquel Meller y su tiempo. Zaragoza: Gobierno de Aragón, 1992.
CLAVER ESTEBAN, José María. Luces y rejas. Estereotipos andaluces en el cine costumbrista español (1896-1939). Sevilla: Centro de Estudios Andaluces, 2012.
CLÚA, Isabel. “Criaturas de exhibición. La celebridad femenina en el Fin de Siglo”. En Mª Isabel MORALES SÁNCHEZ, Marieta CANTOS CASENAVE y Gloria ESPIGADO TOCINO (Eds.). Resistir o derribar los muros. Mujeres, discurso y poder en el siglo XIX. Alicante: biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2014, págs. 155-163.
GONZÁLEZ LÓPEZ, Palmira. El cine en Barcelona. Una generación histórica: 1906-1923. Tesis doctoral. Barcelona: Universidad de Barcelona.
GONZÁLEZ LÓPEZ, Palmira. “La gitana blanca. 1923”. En: PÉREZ PERUCHA, Julio (Ed.). Antología crítica del cine español. 1906-1995. Madrid: Cátedra/Filmoteca Española, 1997.
GROVER-FRIEDLANDER, Michal. "‘The Phantom of the Opera’: The Lost Voice of Opera in Silent Film". Cambridge Opera Journal (Nueva York). 2 (1999), págs. 179-192. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954586700005000
GUNNING, Tom. “The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde”. En: ELSAESSE, Thomas y BARKER, Adam (Eds.). Londres: British Film Institute, 1989. DOI: https://doi.org/10.5040/9781838710170.0008
MARTÍNEZ, Josefina. Los primeros veinticinco años de cine en Madrid. 1896-1920. Madrid: Filmoteca Española, 1992.
MORA, Kiko. “Carmencita on the Road: Baile español y vaudeville en los Estados Unidos de América (1889-1895)”. Lumière (Barcelona), s/n (2011), s/p. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/16372614.pdf. [Fecha de acceso: 01/03/2023].
RUBIO, José Luis. “El mito trágico de Raquel Meller (1888-1962)”. Catálogo de la exposición. Museo de la Biblioteca Nacional de España. Madrid: Biblioteca Nacional, 2012.
SALAÜN, Serge. El cuplé (1900-1936). Madrid: Espasa Calpe, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Quiroga. Revista de patrimonio iberoamericano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
(c) Quiroga. Los originales publicados en la edición electrónica de esta Revista son propiedad de la misma, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución "CREATIVE COMMONS RECONOCIMIENTO-NO COMERCIAL 4.0 ESPAÑA" (CC-by-nc). Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.