Metamorphosis from Silent Dynamic Rhythm to the Passivity of the Body in Fiction

Authors

  • Rocío del Pilar Sosa Fernández Universidad De Santiago de Compostela https://orcid.org/0000-0002-3704-7297
  • Enrique Castelló Mayo Universidad De Santiago de Compostela
  • Roi Méndez Fernández Universidad De Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0006

Keywords:

Body, Movement, Passivity, Silent cinema, Technology

Abstract

In its beginnings, silent cinema emphasised the expressive and communicative potential of the body by exacerbating gestures and actions. However, current fictional cinema is confronted with an opposite tendency: the passivity of body movement. This study analyses the representation of the body in three films of current silent cinema from a triple perspective: movement, immersion and technology. The results confirm the predominance of the mind over the body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rocío del Pilar Sosa Fernández, Universidad De Santiago de Compostela

Rocío del Pilar Sosa Fernández is an audiovisual communicator from the Universidad Federico Villarreal Villareal in Peru. After graduating, she did a master's degree in Journalism and New Trends in Communication at the University of Santiago de Compostela, where she completed her master's thesis entitled "The confluence of European initiatives in transmedia literacy". Her main interests include technology and its employability in the educational field, which is why she continued her studies in the PhD programme in Contemporary Communication and Information at the University of Santiago de Compostela. Currently, she is a researcher in educational background and is working on her doctoral thesis on the educational potential of immersive technologies in university education. She is a member of the Competitive Reference Group in Audiovisual Studies (USC - GI: 1786) and participates in the European project "CloudClass: Low Cost, Mobile, Cloud & Template Based Augmented Reality Studio for Education" (Eurostars - E115354).

Enrique Castelló Mayo, Universidad De Santiago de Compostela

Doctor en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Complutense de Madrid. Profesor titular de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Facultade de Ciencias da Comunicación de la Universidade de Santiago de Compostela. Es autor de varios libros, entre ellos: La producción mediática de la realidadLa decadencia de la narratividad en TV y El espectáculo de lo real en el texto televisivo. Sus líneas de investigación principales son el análisis de contenidos audiovisuales, las metodologías de investigación en comunicación y la narratología audiovisual. En su trayectoria profesional destaca su paso por la Agencia EFE, Antena 3 TV y el Programa de Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación.

Roi Méndez Fernández, Universidad De Santiago de Compostela

Doctor en Investigación en Tecnologías de la Información por la Universidad de Santiago de Compostela. Desarrolló su tesis doctoral, Visualización e interacción avanzada aplicada a escenarios virtuales (2017), bajo la dirección de Julián Flores González y Enrique Castelló Mayo. Ingeniero Técnico en Informática de Sistemas,cuenta con un Máster en Informática (especialidad en computación gráfica) por la Universitat Politècnica de Catalunya. Sus principales campos de interés se centran en los platós virtuales de televisión, la interacción humano-computadora, la realidad virtual aumentada y los entornos inmersivos generados por ordenador.

References

BERGER, Pablo. Blancanieves. (2012). Película. España.

CORTÉS-SELVA, Laura. "Viaje al centro de la inmersión cinematográfica.del cine primitivo al vrcinema". Opción, 31 (2015), págs. 352–371.

CUARTEROLO, Andrea. "Introducción: Investigar sobre cine silente en Latinoamérica". Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 08 (2013).

DE LOS REYES, Aurelio; y WOOD, David. M. J. (Coords.). Cine mudo latinoamericano: inicios, nación, vanguardias y transición. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2015. Consultado en: https://doi.org/10.22201/iie.9786070274633e.2016. [Fecha de acceso: [01/03/2023]. DOI: https://doi.org/10.22201/iie.9786070274633e.2016

DÍAZ GANDASEGUI, Vicente. "Espectadores en 3D: ¿El futuro del cine?". Arbor (Madrid), 748 (2011), págs. 429–438. Consultado en: https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2021. [Fecha de acceso: 05/05/2023]. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2021

DUFFEY, J. Patrick. "Un dinamismo abrasador: la velocidad del cine mudo en la literatura iberoamericana de los años veinte y treinta". Revista iberoamericana, 68 (2002). Págs. 417–440. DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2002.5738

HAZANAVICIUS, Michel. The Artist. (2011). Película. Francia.

KESKA, Monika. "Cuerpo y tecnología en el cine y en el arte contemporáneo: David Cronenberg, Shinya Tsukamoto, Stelarc". Boletín de arte (Málaga), 29 (2018), págs. 553–557. Consultado en: https://doi.org/ 10.24310/BoLArte.2008.v0i29.4448. [Fecha de acceso: [01/03/2023]. DOI: https://doi.org/10.24310/BoLArte.2008.v0i29.4448

PANTOJA CHAVES, Antonio. "Recordando el futuro: la construcción de imaginarios sobre el futuro en la ficción cinematográfica". En: I Congreso Internacional de la Red Iberoamericana de Narrativas Audiovisuales. Narrativas audiovisuales : convergencia mediática, transnacionalización e intercambio cultural. Málaga-Sevilla: Universidad de Sevilla, 2012, págs. 839–851.

PASCAL, Ana. "Presencia/Ausencia del período silente en el cine argentino". Arkadin. Universidad Nacional de La Plata, 06 (2017). Consultado en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/63114. [Fecha de acceso: [01/03/2023].

RODRÍGUEZ RISCO, Daniel. Trilogía muda. (2022). Película. Perú.

SANDÍN ESTEBAN, María Paz. Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: Editorial Mcgraw Hill, 2003, pág 125.

SAPIR, Esteban. La antena. (2007). Película. Argentina.

WILDE, Olivia. No te preocupes querida. (2022). Película. Estados Unidos.

Published

2023-10-30

How to Cite

Sosa Fernández, Rocío del Pilar, Enrique Castelló Mayo, and Roi Méndez Fernández. 2023. “Metamorphosis from Silent Dynamic Rhythm to the Passivity of the Body in Fiction”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 22 (October):76-86. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0006.

Issue

Section

Dossier de Andalucía-América: Patrimonio cultural y relaciones artísticas