Female Puzzle Bodies in the Drift of Serial Fantasy Silent Films

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0002

Keywords:

Body, Cut, Fantastic, Female, Silent cinema

Abstract

The main object of study in this research is the cut of the female body in the Spanish fantastic silent cinema, by designing its own methodology of analysis, which will be called the Triple Cut. The evolution of the different cuts that cross the bodies will be analysed in the drift of the first very scarce Spanish fantastic serial, such as the works of Alberto Marro with La secta de los misteriosos (1916) and Hispano Films or Magín Murià with El beso de la muerte (1917) and the Barcinógrafo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Calvete-Lorenzo, Professor and PhD Grupo de Estudios Audiovisuales, Univ. Santiago de Compostela

Born in A Coruña and passionate about cinema and the sea. Graduate in Audiovisual Communication from the University of Vigo and Pompeu Fabra University, Master in Communication and Creative Industries from the University of Santiago de Compostela and Master in Film Editing from the School of Cinematography and Audiovisuals of Catalonia (ESCAC). Currently, Professor at the Faculty of Communication Sciences of Ideation and Audiovisual Narrative and Theory and Analysis of Television (Department of Communication, USC), predoctoral contracted by the Audiovisual Studies Group where she is developing the thesis O Triplo Corte: como despedazar o corpo na pantalla (The Triple Cut: how to tear apart the body on screen).

She worked for two years as a Science Communication Technician at CITEEC (Centre for Technological Innovation in Building and Civil Engineering of the University of A Coruña) and from 2015 to 2017 she worked as a Research and Development Communicator at CACTUS (Centre for Support to Science and Technology of the USC).

As a filmmaker, she is currently distributing the short film Cafeína (co-direction, script and co-editing), selected in multiple festivals and winner of 6 international awards.

References

AGUILAR, Carlos “Fantasía española: negra sangre caliente”. En: VV.AA., Cine fantástico y de terror español 1900-1983. San Sebastián: Donostia Kultura, 1993, págs.9-70.

ARHEIM, Rudolph. Arte y percepción visual. Madrid: Editorial Akal, 1990.

BARTRA, Eli y ESTEVE, Llorenç. “La I Guerra Mundial y el auge del cine catalán: un estudio de Barcinógrafo y de Magí Murià”. Filmhistoria online (UB), 4 Nº2 (1994) Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/filmhistoria/article/view/12240. [Fecha de acceso: 05/02/2023].

BELLO CUEVAS, Jose Antonio. “El cine español (1896-1930): origen y evolución de sus géneros y estructuras industriales”. Filmhistoria Online (UB), 22 Nº2 (2012). Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/filmhistoria/article/view/13905. [Fecha de acceso: 20/01/2023].

BELLO CUEVAS, Jose Antonio. Cine mudo español 1896-1920, ficción, documental y reportaje. Barcelona: Laertes S.A., 2010.

BOIX, Josep Arimont, 1924. Entrevista con Margarita Xirgu. Revista Joventut. 20 de septiembre.

CANALS BOTINES, Mireia. “Els personatges femenins fatals del cinema espanyol dels orígens”. Quaderns de Cine, Cine i feminisme 5 (2010). Disponible en: http://hdl.handle.net/10045/13956. [Fecha de acceso: 30/01/2023]. DOI: https://doi.org/10.14198/QdCINE.2010.5.04

CARDONA ARNAU, Rosa. “La recuperación de la versión para el mercado alemán de la secta de los misteriosos (Alberto Marro, 1917)”. Secuencias: revista de historia del cine (UAM), 26 (2007) págs. 66-80. Disponible en: https://repositorio.uam.es/handle/10486/3940. [Fecha de acceso: 10/01/2023].

DUBOIS, Philippe. El acto fotográfico, de la representación a la recepción. Barcelona, Buenos Aires: Paidós Comunicación, 1986.

DUQUE, Ricardo. Fragmentación, simultaneidad, choque o contraste y modularidad en la videosfera. (2002) Disponible en: http://www.jstk.org/txt/videosfera.html [Fecha de acceso: 10/12/2022].

ELÍAS, Francisco (1929). El misterio de la Puerta del Sol [Película].

FEUILLADE, Louis (1913). Fantômas. A la sombra de la guillotina [Película].

FEUILLADE, Louis (1914). Fantômas contra Fantômas [Película].

FEUILLADE, Louis (1915). Fantômas. Les Vampires [Película].

FEUILLADE, Louis (1916). Judex [Película].

FILMOTECA DE CATALUNYA. La Secta de los misteriosos [Película]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=QDVaCTB9wf8. [Fecha de acceso: 24/01/2023].

ILLOUZ, Eva y KAPLAN, Dana. El Capital Sexual en la Modernidad Tardía. Barcelona: Herder, 2000.

MARRO, Alberto (1916). La secta de los misteriosos [Película].

MARRO, Alberto (1915). Los Misterios de Barcelona [Película].

MINGUET I BATLLORI, Joan. Paisaje(s) del cine mudo en España. Valencia: Ediciones de la Filmoteca del Instituto Valenciano de Cinematografía, 2008.

MULVEY, Laura. “Visual Pleasure and Narrative Cinema”. Film Theory and Criticism: Introductory readings. Eds. Leo Braudy and Marshall Cohen (New York: Oxford UP), 1999, págs. 833-844. DOI: https://doi.org/10.1515/9781474473224-009

MURIÀ, Magín (1917). El beso de la muerte [Película].

REGUILLO, Antonia del Rey. “Los borrosos años diez, crónica de un cine ignorado (1910-1919)”. Ed. Liceus, Biblioteca virtual E-Excelence, (Valencia), (2005). págs. 3-5. Pág. 4. Disponible en: http://www.liceus.com/cgi-bin/aco/areas.asp?id_area=3 [Fecha de acceso: 31/01/2023].

Published

2023-10-30

How to Cite

Calvete-Lorenzo, Sara. 2023. “Female Puzzle Bodies in the Drift of Serial Fantasy Silent Films”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 22 (October):26-38. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i22.0002.

Issue

Section

Dossier de Andalucía-América: Patrimonio cultural y relaciones artísticas