Images of life and death as a central theme to Crime and Punishment. Intertextual analysis of Crime and Punishment through the eyes of the 11th chapter of John´s gospel
Palabras clave:
Intertextuality, Death, Life, Resurrection, LazarusResumen
The aim of the study is to provide a coherent analysis of Dostoevsky´s use of biblical intertextuality as it appears in his novel Crime and Punishment. The presence of John 11 (The Raising of Lazarus) in its nearly complete citation is so apparent that it cannot have escaped any interpreter´s attention. However, many interpreters have failed to see how this biblical passage permeates the whole novel. First, I aim to provide a deeper analysis of the symbolism of the resurrected Lazarus as it unfolds in this novel. Without full understanding of this symbolism our reading of the novel can only be partial. Secondly, I wish to present an analysis of Dostoevsky´s very unique literary method of applying the biblical text to his narrative form. My main hypothesis is that John 11 forms an underlying theme (not just a mere allusion) of this great novel without which the novel as a whole makes little sense. Finally, my aim is to show that Crime and Punishment can be read as a highly adventurous existential drama whose interpretation of John 11 is from the theological point of view shockingly modern.Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Esta obra está bajo una licencia internacional de Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
© Univesidad de Granada. Los originales publicados en las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son propiedad de la Universidad de Granada, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.
1. Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional" (CC BY-SA 4.0) ”. Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.
2. Los autores pueden llegar a acuerdos contractuales por separado y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (entre otros, a colgarlo en un depósito institucional o publicándola en un libro) con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Los autores tienen permiso y se les anima a difundir su obra online (entre otros, en depósitos institucionales o en su propia página web) antes de y durante el proceso de envío, de manera que pueda llevar a intercambios productivos, así como a una temprana y mayor citación de la obra publicada (Véase The Effect of Open Access).