Insueto splendet igne: Princely Virtues and Some Philological Notes to Three Epitaphs by Francisco Sánchez de las Brozas
DOI:
https://doi.org/10.30827/floril.v35.29799Keywords:
Francisco Sánchez de las Brozas, epitaphs, representations of the prince, moral pedagogy, Iberian humanismAbstract
The following article presents a study of three epitaphs composed by Francisco Sánchez de las Brozas. A methodology of analysis is applied to these epitaphs, focusing on the examination of princely virtues and their integration into Brocense's portrayals of royal figures. To achieve this, the pedagogy of humanistic virtues takes precedence in the initial exploration. Subsequently, an edition of the epitaphs is provided, accompanied by philological commentary sourced from both contemporary editions during the author's time and later editions. This philological commentary is coupled with a content analysis, elucidating the impact of humanistic virtues' pedagogy on the formulation of the verses. As a result, the article concludes with an assessment of Brocense's work from the vantage point of studying humanistic moral pedagogy.
Downloads
References
A. Fuentes primarias
ERASMO DE ROTTERDAM (1525), Institutio Principis Christiani. Coloniae, apud Eucharium Cervicornum.
FICINO, M. (1519), Epistola veritatis: de institutione Principis ad cardinalem Riarium. Basileae, impensis Thomae Wolff.
MARIANA, J. de (1599), De Rege et Regis institutione libri III. Toleti, Petrus Rodericus.
OSÓRIO, J. (1542), De nobilitate civili libri duo, eiusdem de nobilitate Christiana libri tres. Olyssipone, apud Ludovicum Rodericum typographum.
OSÓRIO, J. (1572), De regis institutione et disciplina libri VIII. Coloniae Agrippinae, haeredes Arnoldi Birckmanni.
PATRIZI, F. (1531), De regno et regis institutione, opus profecto et historiarum varietate et Sententiarum gravitate commendandum. Parisiis, Galliot du Pre.
PONTANO, G. J. (1518), Opera omnia soluta oratione composita. Venetiis, Aldus et Andreas Socer.
SÁNCHEZ DE LAS BROZAS, F. (1558), De arte dicendi liber unus. Salmanticae, excudebat Mathias Gastius.
SÁNCHEZ DE LAS BROZAS, F. (1569), De arte dicendi liber unus. Salmanticae, excudebat Mathias Gastius.
SÁNCHEZ DE LAS BROZAS, F. (1573), De arte dicendi liber unus. Salmanticae, excudebat Petrus Lassus.
SÁNCHEZ DE LAS BROZAS, F. (1579), Organum dialecticum et rhetoricum cunctis disciplinis utilissimum ac necessarium. Lugduni, apud Antonium Gryphium.
SÁNCHEZ DE LAS BROZAS, F. (1588), Organum dialecticum et rhetoricum cunctis disciplinis utilissimum ac necessarium. Salmanticae, apud Michaelem Serranum de Vargas: sumptibus Claudii Curlet Sabaudiensis.
VEGIO, M. (1500), Francisci Philelphi, De educatione liberorum clarisque eorum moribus. Tubingae, Thomas Anshelmus Badensis.
B. Fuentes secundarias
BIGALLI, D. (1985), Immagini del principe. Milano, Franco Angeli.
CAPPELLI, G. (2017), «Machiavelli e l’umanesimo politico del Quattrocento», Res Publica. Revista de Historia de las Ideas Políticas 20.1: 81-92. DOI: https://doi.org/10.5209/RPUB.54892
CARRERA DE LA RED, A. (ed.) (1985), Francisco Sánchez de las Brozas. Obras, II, Poesía. Cáceres, Institución Cultural El Brocense.
CHAPARRO GÓMEZ, C. (1986), «Tres poemas de Francisco Sánchez de las Brozas», en AA. VV., Homenaje a Enrique Segura Covarsí, Bernardo Muñoz Sánchez y Ricardo Puente Broncano. Badajoz, Diputación Provincial: 31-42.
CHAPARRO GÓMEZ, C. (2001), «El Brocense, hoy: su vigencia en el ámbito de la filología», Cuadernos de Filología Clásica, Estudios Latinos 21: 177-194.
COSANDEY, F. (2006), «“La maîtresse de nos biens” : Pouvoir féminin et puissance dynastique dans la monarchie française d’Ancien Régime», Historical Reflections / Réflexions Historiques 32(2): 381-401.
GALÁN SÁNCHEZ, P. J. (2007a), «El uso de las fuentes clásicas en la poesía original del Brocense», Humanitas 59: 201-240.
GALÁN SÁNCHEZ, P. J. (2007b), «La poética de la imitación en la poesía neolatina del Renacimiento: distinción entre fuentes, clichés y paralelos», Minerva, Revista de Filología Clásica 20: 139-161.
GALINO, M. Á. (1948), Los tratados sobre educación de príncipes. Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
GARCÍA BARRANCO, M. (2008), «La reina viuda o la muerte del cuerpo simbólico», Chronica Nova 34: 45-61.
HOLGADO REDONDO, A. (1985), «Apuntes para un “corpus” de la poesía del Brocense», Alcántara: revista del Seminario de Estudios Cacereños 6: 159-184.
HOWARD, K. D. (2014). The Reception of Machiavelli in Early Modern Spain. Woodbridge, Tamesis Books. DOI: https://doi.org/10.1515/9781782043102
LÓPEZ NAVIA, S. (2005), «El compromiso moral de la elocuencia en el humanismo español: Juan Luis Vives, Francisco Sánchez de las Brozas y Benito Arias Montano», Oppidum 1: 199-216.
LUGLI, V. (1909), I trattatisti della famiglia nel Quattrocento. Bolonia, A. F. Formiggini.
MAESTRE MAESTRE, J. M. (1982), «Sistema, norma y habla y creatividad literaria latino-tardía», en J. Higueras Maldonado (coord.), Actas del I Congreso Andaluz de Estudios Clásicos. Jaén, Diputación Provincial de Jaén - Instituto de Estudios Giennenses: 260-267.
MAESTRE MAESTRE, J. M. (1985), «La influencia del mundo clásico en el poeta alcañizano Juan Sobrarias: estudio de sus fuentes literarias», Anales de la Universidad de Cádiz 2: 325-340.
MAESTRE MAESTRE, J. M. (1987), Poesías varias del alcañizano Domingo Andrés. Introducción, edición crítica, traducción, notas e índices. Teruel, Instituto de Estudios Turolenses.
MAESTRE MAESTRE, J. M. (2000), «La poesía del Brocense y su tiempo», en Marqués de la Encomienda (ed.), El humanismo extremeño: estudios presentados a las 4º Jornadas organizadas por la Real Academia de Extremadura en Trujillo. Trujillo, Real Academia de Extremadura de las Letras y las Artes: 157-169.
MAESTRE MAESTRE, J. M. (2004), «Notas de crítica textual y hermenéutica a los poemas latinos del Brocense», en Juan Francisco Domínguez Domínguez (ed.), Humanae litterae: Estudios de Humanismo y Tradición Clásica en homenaje al Profesor Gaspar Morocho Gayo. León, Universidad de León: 251-272.
MAÑAS NÚÑEZ, M. (ed.) (2022), Gregorio Mayans. Vida de Francisco Sánchez de las Brozas: Estudio introductorio, traducción y notas. Cáceres, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
MARTÍN CASARES, A. (2002), «Las mujeres y la “paz en la casa” en el discurso renacentista», Chronica Nova 29: 217-244.
MATZAT, W. (2015), «La puesta en duda del zoon politikon. El debate sobre el maquiavelismo en España (Rivadeneyra, Saavedra Fajardo, Calderón)», en F. Genert (ed.), Los malos saberes. Toulouse, Presses Universitaires du Midi: 175-187. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pumi.15519
MAYANS, G. (ed.) (1766), Francisci Sanctii Brocensis opera omnia, tomus quartus seu opera poetica. Genevae, Fratres de Tournes.
MERINO JEREZ, L. (1993), La pedagogía en la Retórica del Brocense. Cáceres, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
NELSON, J. S. (ed.) (1940), Aeneae Silvii De Liberorum Educatione. Washington, The Catholic University of America Press.
PRADES, M. (2017), «La reivindicación del catolicismo militante en el antimaquiavelismo ibérico del siglo XVI. El De nobilitate christiana (1542) de Jerónimo de Osorio», RIRA 2.1: 81-119. DOI: https://doi.org/10.18800/revistaira.201701.003
RAMALHO, A. da C. (2013), Para a História do Humanismo em Portugal, vol. 5. Coimbra, Imprensa da Universidade de Coimbra.
SÁNCHEZ SALOR, E. y CHAPARRO GÓMEZ, C. (eds.) (1995), Francisco Sánchez de las Brozas. Minerva o De causis linguae Latinae. Cáceres, Institución Cultural El Brocense.
SOARES, N. de N. C. (1990), «Um ideal humano: política e pedagogia no Renascimento português», Humanitas 41-42: 121-155.
SOARES, N. de N. C. (1994), O Príncipe Ideal no Século XVI e a Obra de D. Jerónimo Osório. Coimbra, Instituto Nacional de Investigação Científica.
TERREAUX-SCOTTO, C. (2011), «L’éducation du prince dans le Tractatus de liberorum educatione», Cahiers d’études italiennes 13: 103-128. DOI: https://doi.org/10.4000/cei.79
TIEGHEM, P. van (1966), La littérature latine de la Renaissance. Genève, Slatkine.
WOODWARD, W. H. (1906), Studies in Education during the Age of the Renaissance 1400-1600. Cambridge, Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Florentia Iliberritana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.