Heritage awareness: fixed purpose or excuse? Inapropriate uses of the Heritage

Authors

  • Nicole Gesché-Koning Asistenta en cargo de ejercicios en la Universidad Libre de Bruselas (ULB). Profesora asociada de la Universidad francófona Senghor en Alejandría (Egipto)

Keywords:

Heritage, Education programmes, Training, Didactic use of the heritage

Abstract

This article analyzes the way the heritage is used within awareness programmes or museum education activities. If some reach their goal, how many are used as pretext for art based activities without any further link with the heritage? Moreover, what do some of the trainers in such activities really know about the heritage they are dealing with?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicole Gesché-Koning, Asistenta en cargo de ejercicios en la Universidad Libre de Bruselas (ULB). Profesora asociada de la Universidad francófona Senghor en Alejandría (Egipto)

Asistenta en cargo de ejercicios en la Universidad Libre de Bruselas (ULB). Profesora asociada de la Universidad francófona Senghor en Alejandría (Egipto)

References

ASENSIO, Mikel y POL, Elena (s.d.). Turismo, Patrimonio y Educación. Los museos como laboratorios de conocimientos y emociones. Fernández Betancort Heredina (ed.). http://www.pasosonline.org/Publicados/pasosoedita/pasosrep1.pdf, p. 38 [Consultado el 8 de junio de 2011].

BONDÉ, A. (ed.) (2000). Youth and the Safeguard of Heritage. Rome: ICCROM.

DURBIN, G., Morris S. & WILKINSON S. (1990). A Teacher’s Guide to Learning from Objects. English Heritage. (Holandés: Amsterdam, Historisch Museum, Haags Historisch

Museum, Historisch Museum Rotterdam (eds.), Werken met voorwerpen, Rotterdam, 1995. – Español : Garcia Blanco A. (1997). Aprender con los objetos, Madrid, 1997.

GESCHE-KONING, N. (2011). «Impact du programme européen Tous les chemins mènent à Rome» dans Congrès de Namur – Actes du 8e Congrès de l’Association des Cercles francophones d’Histoire d’Archéologie de Belgique, LVe Congrès de la Fédération des Cercles d’Archéologie et d’Histoire de Belgique, 23-31 août 2008. Namur: Presses universitaires de Namur, pp. 1283-1293.

HANOSSET, Y., (2000). Association „Patrimoine à roulettes‟, in Youth and the Safeguard of Heritage, Bondé A.(éd.). Rome: ICCROM, pp.99-103.

PERIER D‟IETEREN, C. (1999). Public et sauvegarde du patrimoine – Cahier de sensibilisation à l’intention des guides. Bruxelles, Université Libre, Cahiers d‟études VII.

http://whc.unesco.org/archive/convention-es.pdf [Consultado: 01.06.2011].

http://www.raco.cat/index.php/TreballsArqueologia/article/viewFile/29235/29070 [Consultado: 08.06.2011].

http://www.cceangely.org/es/culture/classesdepatrimoine.htm [Consultado: 08.06.2011]

Published

2015-10-03

How to Cite

Gesché-Koning, N. (2015). Heritage awareness: fixed purpose or excuse? Inapropriate uses of the Heritage. Erph_ Electronic Journal of Historical Heritage, 81–91. Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/erph/article/view/18286

Issue

Section

Dissemination