An intercultural approach to music education: intercultural proposals for primary education

Authors

  • María del Mar Bernabé Villodre Universidad Miguel Hernández de Elche

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i2.7131

Keywords:

intercultural education, music education, intercultural curriculum design

Abstract

This article offers an approach to intercultural education through the process of music teaching, since music tells us about people and how they interact with the world.

Currently, teachers have to face new challenges derived from migratory processes. In order to offer them new possibilities, this article contains open and flexible activities which imply a new role for teachers. Besides, these professionals require new abilities for adequately performing their complex task, which include teamwork as the main strategy when facing difficulties originated by curricular design, and the integration of information and communication technologies.

These proposals, which are provided with intercultural goals and suitable assessment tools, aim to consolidate intercultural values thanks to the enrichment obtained by the practice of music, as well as to ensure the knowledge of the different cultures present in the classroom so that children learn both to respect and to get to know “the other”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, M. (2009). Pedagogía intercultural. En A. García; A. Escarbajal (Eds.), Pluralismo Sociocultural, Educación e Interculturalidad, 167-182. Badajoz: Abecedario.

Aguilar, J. M. (1992). Trascendencia y alteridad. Estudio sobre E Lévinas. Pamplona: Universidad de Navarra.

De Haro, R. (2009). Educación intercultural: posibilidades y dificultades para desarrollar una escuela para todos. En A. García (Ed.), El diálogo intercultural, 219-243. Murcia: Universidad de Murcia.

Díaz, M.; Ibarretxe, G. (2008). Aprendizaje musical en sistemas educativos diversificados. Revista de Psicodidáctica, 1 (2008), 97-100.

Ferrarese, S. (1997). Enseñar música y educación física en contextos interculturales argentinos. Boletín del PROEIBAndes (2001). Disponible en: http://juegosetnicos.com.ar. Consultado en 28/05/2008.

Giráldez, A. (1997). Educación musical desde una perspectiva multicultural: diversas aproximaciones. Ponencia presentada en el III Congreso de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología, Benicasim, Valencia.

Martínez de Miguel, S. (2009). El diálogo intercultural. Una aportación a través del folklore. En A. García (Ed.), El diálogo intercultural, 357-387. Murcia: Universidad de Murcia.

Martínez, J. (2006). La diversidad cultural en el aula de música de Secundaria. Reflexiones y propuestas. Ponencia presentada en el I Congrés Internacional d’ Educació a la Mediterrània, Palma de Mallorca.

Muñoz, A. (1997). Educación intercultural. Teoría y práctica. Madrid: Escuela Española.

Rabadán, J. (2009). Educación intercultural. En A. García; A. Escarbajal (Eds.), Pluralismo Sociocultural, Educación e Interculturalidad, 223-242. Badajoz: Abecedario.

Tejada, J. (2001). La planificación del proceso de enseñanza-aprendizaje: introducción al diseño y desarrollo curricular. En F. Sepúlveda; N. Rajadell (Coord.), Didáctica general para psicopedagogos, 233-279. Madrid: UNED.

Published

2011-03-01

How to Cite

Bernabé Villodre, M. del M. (2011). An intercultural approach to music education: intercultural proposals for primary education. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (2), 235–248. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i2.7131

Issue

Section

Articles