Popular contemporary music and education in values: la Movida Madrileña in the Degree in Teacher of Primary Education
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i15.7365Keywords:
Didactics of music, action research, education in values, Degree in Teacher, contemporary popular music, la movida madrileñaAbstract
The compulsory subject "Music", 2nd year of the Degree in Primary Education Teacher of our university, aims to develop in the future teacher a basic knowledge of the musical theory and its didactic application, however, after being taught during 3 academic years was observed that the chosen vocal and instrumental repertoire did not motivate the students Our objective as teachers was to get an interest in the subject by using a repertoire based on contemporary popular music that at the same time promoted education in values. the action research, we carry out the design and implementation of an interdisciplinary group project: La movida madrileña.
Downloads
References
Durán, D. (2009). Aprender a cooperar. Del grupo al equipo. In J. I. Pozo; M. P. Pérez (Eds.), La Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. Madrid: Morata, 182-196.
Elliot, J. (1991). Action research for educational change. Buckingham, Open University Press.
Fouce, H. (2002). “El futuro ya está aquí” Música Pop y cambio cultural en España. Madrid 1978-1985. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Froehlich, H. (2011). Sociología para el profesorado de música. Barcelona: Graó.
Hebdige, D. (1979). Subcultures. The meaning of style. London: Routledge.
Hemsy, V. (1977). Fundamentos materiales y técnicas de la educación musical. Buenos Aires: Ricordi.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. BOE nº 295.
Oriol, N. (1979). La expresión musical en la educación básica. Madrid: Alpuerto.
Peñalver, J. M. (2010). El valor humano de la improvisación musical y su influencia en el desarrollo de los temas transversales en la educación obligatoria. El Artista, 7, pp. 152-164.
Peñalver, J. M. (2010). El futuro de la música en el espacio europeo de educación superior: los nuevos títulos de grado. Sulponticello, 11, pp. 1-4.
Peñalver, J. M. (2013). Análisis de la práctica de la improvisación musical en las distintas metodologías: características y criterios de clasificación. Artseduca 4, pp. 74-85.
Sloboda, J. A., Juslin, P. N. (2001). Psychological perspectives on music and emotion. In P. N. Juslin; J. A. Sloboda (Eds.), Music and emotion: Theory and research. Oxford: Oxford University Press, 71–104.
Swanwick, K. (1991). Música, pensamiento y educación. Madrid: Morata.
Wuytack, J. (1993). Cantando, bailando. Valencia: Nau llibres.