Four Portuguese Pieces by Miguel Asins Arbó: analytical and performative approach

Authors

  • Jesús María Gomez Rodriguez Conservatorio Superior Óscar Esplá de Alicante

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i16.8287

Keywords:

analysis, harmony, music, piano

Abstract

In this article, we analyse the harmonic and piano perspective one of the most characteristic pieces of the piano work of the Spanish composer Miguel Asins Arbó (1916-1996). National Music Award in 1950, he was known internationally as the author of the soundtracks of Luis García Berlanga (1921-2010) or Marco Ferreri (1928-1997) films. He composed more than a hundred works for piano, although unfortunately most of them still unedited and with a short analytical bibliography of them. This cycle of songs shows how the composer can capture popular music from different countries. The principal objective of this work is to know and discover the language and the formal characteristics of the works we investigate and play. This documentary research whose origin is the composer’s score, has used the qualitative methodology to understand the meaning of his music, through analytical observation techniques. The qualitative analysis of his music, which demands explore the compositional procedures, allows us to understand better his language using observation techniques and strategies focused on harmonic and instrumental analysis. The results have been positive and is to recommended work several interpretative aspects, generating ideas that help us in artistic practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús María Gomez Rodriguez, Conservatorio Superior Óscar Esplá de Alicante

Doctor en Educación por la Universidad de Alicante. Actualmente trabaja como Catedrático de Piano y Vicedirector en el Conservatorio Superior de Música Óscar Esplá de Alicante (España), donde imparte y coordina un Máster en Interpretación e Investigación Musical.

 

References

Acker, Y. (1997). Ernesto Halffter (1905-1989). Músico en dos Españas. En: Yolanda Acker y Javier Suárez-Pajares (Eds.). Ernesto Halffter (1905-1989). Músico en dos tiempos, pp. 25-90. Madrid: Residencia de Estudiantes.

Acker, Y.; Suárez-Pajares, J. (1995). Miguel Asins Arbó. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores.

Acker, Y.; Suárez-Pajares J. (1997). Ernesto Halffter (1905-1989). Músico en dos tiempos. Madrid: Residencia de Estudiantes.

Auner, J. (2017). La música en los siglos XX y XXI. Madrid: Akal.

Bayley, A. (2007). The Cambridge Companion to Bartok. Cambridge: Cambridge University Press.

Chiantore, L. (2001). Historia de la técnica pianística. Madrid: Alianza Editorial.

Cooke, M. (2004). New horizons in the twentieth century. En David Rowland (Ed.), The Cambridge Companion to the Piano. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 197-200.

De Pedro, D. (1993). Manual de formas musicales. Madrid: Real Musical.

Diego, G. (1986). Entrevista. Ernesto Halffter. Ritmo, 569, 87-88.

Freitas, J. (1987). Viana da Mota. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Freitas, J. M. (2005). Luís de Freitas Branco: O músico filósofo. Lisboa: Juventude Musical Portuguesa.

García, A.; Fernández M. A. & Brañanova, C. (2007). El Fado, desde Lisboa a la vida. Linda- a -Velha: DG Edições.

Gómez, J. M. (2016). La música para piano de Miguel Asins Arbó: una propuesta performativa. Tesis Doctoral Inédita. Alicante: Universidad de Alicante. Facultad de Ciencias de la Educación.

Griffiths, P.; Weber, C. (2008). Falla. En Letham (Dir.), Diccionario Enciclopédico de la Música. México: Fondo de Cultura Económica, pp. 567-570.

Harper, N. L. (2013). Portuguese Piano Music. An Introduction and Annotated Bibliography. Plymouth: Scarecrow Press.

Levaillant, D. (1990). El piano. Barcelona: Labor.

Lourenço, S. (2012). As Escolas de Piano Europeias. Tendências nacionais da interpretação pianística no século XX. Porto: Universidade Católica Editora.

Martins, R. (2012). Fadistas no século XXI. O fado revisitado em biografias várias. Lisboa: Chiado Editora.

Morgan, R. (1994). La música del siglo XX. Madrid: Akal.

Mortaigne, V. (2003). El fado, Portugal. Barcelona: Océano.

Pellerin, A. (2016). Le fado. Paris: Chandeigne.

Sanz, J. M. (2004). La obra del compositor Miguel Asins Arbó: hacia una catalogación definitiva de su obra. En Nasarre, Revista Aragonesa de Musicología. Zaragoza, Institución “Fernando el Católico” (C.S.I.C.), Excma. Diputación de Zaragoza.

Sanz, J. M. (2009). Miguel Asins Arbó. Música y Cinematografía. Análisis músico-visual de sus composiciones en la filmografía de Luis García Berlanga. Tesis Doctoral Inédita. Valencia: Universidad de Valencia. Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación.

Tranchefort, F. R. (1987). Guide de la Musique de piano et de clavecín. Paris: Fayard.

Published

2019-08-17

How to Cite

Gomez Rodriguez, J. M. (2019). Four Portuguese Pieces by Miguel Asins Arbó: analytical and performative approach. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (16), 11–30. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i16.8287

Issue

Section

Articles