: Innovation, interdisciplinarity and Artistic Education in University Teaching Training
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i13.7238Keywords:
innovation, interdisciplinarity, collaborative learning, digital story, musical education, teaching trainingAbstract
The culture and society in which we live is in constant transformation and higher education must be in line with the times and not be left behind as traditionally has passed.
The objectives of this proposal are: to use innovative techniques in the training of future teachers, to renew methods in teaching, to encourage collaborative and meaningful work, promote interdisciplinarity through artistic education with the elaboration of materials that combine the visual arts, music and movement, to apply an active methodology and to increase the linguistic, artistic, social and digital competences of university students mainly on the technique of digital storytelling.
We have followed a qualitative methodology in the research and an active and collaborative methodology in the classroom in the development of the experience.
The results have been positive and allow us to extract some ideas or reflections as a conclusion as well as proposals for expansion and improvement.
Downloads
References
Alcantud, M. (2010). El relato digital educativo como herramienta de incorporación de las nuevas tecnologías a la educación superior: una experiencia práctica en filología inglesa. Revista Lenguaje y textos, 31, 35-48.
Alcantud, M.; Gregori, C. (2012). Cuéntame un cuento: Taller de Relato Digital. Valencia: Universidad de Valencia.
Aubert, A.; Flecha, A.; García, C.; Flecha, R. & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.
Díaz, G. (2010). Estrategias para integrar las tecnologías de la información y la comunicación en los procesos de enseñanza y aprendizaje musical. En A. Giráldez. (Coord.) Didáctica de la música (pp. 135-155). Barcelona: Graó.
Gregori, C. (2008). Integrating the old and the new: Digital storytelling in the EFL language classroom. GRETA. Revista para profesores de Inglés, 16, 43-49.
Díaz, M.; Giráldez, A. (2013). La investigación cualitativa en Educación Musical. Barcelona: Graó.
Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Barcelona: Graó.
Mínguez, X.; Botella, A. M.; Fernández, R.; Martínez, S. Angulo, T. (2014). Aprender de forma multidisciplinar en la universidad: una experiencia con alumnado de magisterio del grado de infantil. En Investigación e innovación en formación del profesorado (pp. 51-60). Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Montero, L. (2006). Profesores y profesoras en un mundo cambiante: el papel clave de la formación inicial. Revista de educación, 340, 66-86.
Ovejero, A. (1990). Aprendizaje cooperativo: Una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Barcelona: PPU.
Zabalza, M. (2006). Buscando una nueva hoja de ruta en la formación del profesorado. Revista de educación, 340, 51-58.