Interculture in education through children’s music

Authors

  • Amaya Epelde Larrañaga Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i1.7170

Keywords:

interculture, musical education, popular children’s music, children’s Riff songs, children’s

Abstract

Due to the fact that Spain possesses great multicultural wealth, it is necessary to promote education and intercultural dialogue through integration and interactive relations. Schools have an important role to play, and Music, thanks to its universal nature, is an essential way to encourage relationships amongst cultures. It is necessary to begin to educate people in interculture from an early age; therefore, children’s songs may constitute a fundamental resource. Folklore of every culture expresses emotions and opens everyone’s hearts.

In this work, we present the characteristics of music and give examples of popular children’s songs from the biggest social groups in the Autonomous City of Melilla: the Muslim community divided into the Tamazight and Arabic languages, and the Spanish or Christian one.

Downloads

References

Ardid, C. (1994). La música como medio curativo de las enfermedades nerviosas. Bilbao: M.I.-C.I.M., D.L.

Arroyo González, R. (1997). Encuentro de culturas en el Sistema Educativo de Melilla. Hacia un currículo Intercultural. Melilla: Servicio de Publicaciones. Consejería de Cultura, Educación, juventud y Deporte.

Bachmann, M. L. (1998). La rítmica Jaques-Dalcroze. Una educación por la música y para la música. Madrid: Ediciones Pirámide.

Calvo Buezas, T. (2004). Interculturalidad y educación. En V Curso de Intercultura. El aprendizaje del castellano en el alumnado de habla Tamazhigt, 237-252. Melilla: Servicio de Publicaciones del Centro UNED.

Cano Moreno, J. (2004). Atención educativa a las necesidades especiales relacionadas con el contexto sociocultural. En V Curso de Intercultura. El aprendizaje del castellano en el alumnado de habla Tamazhigt, 57-70. Melilla: Servicio de Publicaciones del Centro UNED.

Cortés García, M. (2001). Padre Patrocinio García Barriuso. La música hispano-musulmana en Marruecos. Sevilla: Instituto Cervantes. Tánger.

Crivillé i Bargalló, J. (1983). Historia de la música española: El folklore musical. Madrid: Alianza Editorial, S. A.

Giuliani, M. (2010). Música árabe. En www.google. Aula Actual.

Granda Vera, J.; Domínguez Saura, R.; El Quariachi Anán, S. (1995). Juegos populares de la cultura bereber. Melilla: Ayuntamiento de Melilla: Fundación Municipal Sociocultural. Ludoteca Municipal.

Hernández Noguera, C. (2004). Educación Primaria: Estrategias de intervención en contextos multiculturales. En V Curso de Intercultura. El aprendizaje del castellano en el alumnado de habla Tamazhigt, 169-188. Melilla: Servicio de Publicaciones del Centro UNED.

Hidalgo Montoya, J. (1974). Folklore Musical Español. Madrid: A. Carmona.

Moga Romero, V. (2000). La comunidad melillense de ascendencia amazige: notas sobre sus orígenes, historia y situación. En Estudios Amaziges: Substratos y sinergias culturales, 179-206. Melilla: Servicio de Publicaciones. Consejería de Cultura.

Rojas Ruiz, G. (2004). Estrategias para fomentar actitudes interculturales positivas en el aula. En V Curso de Intercultura. El aprendizaje del castellano en el alumnado de habla Tamazhigt, 71-87. Melilla: Servicio de Publicaciones del Centro UNED.

Sánchez, S.; Rojas, G.; Fernández, A. M.; Torres, C. (2000). La gestión de los centros desde la perspectiva de la educación intercultural para la paz. En M. Lorenzo; J. A. Ortega (Coords), Organización y dirección de instituciones educativas en contextos interculturales. Una mirada a los países del Zagreb desde Andalucía, 137-168. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Sánchez, S.; Mesa, M. C. (2002). Los relatos de convivencia como recurso didáctico. Elaboración de materiales curriculares como estrategia para la prevención y modificación de estereotipos negativos en contextos multiculturales. Málaga: Aljibe.

Sánchez Fernández, S. (2004). Interculturalidad, Inmigración y Educación. En V Curso de Intercultura. El aprendizaje del castellano en el alumnado de habla Tamazhigt, 13-32. Melilla: Servicio de Publicaciones del Centro UNED.

Schneider, M.; García López, J. (1979). Enciclopedia Labor. Tomo VII: La literatura – La música. Barcelona: Editorial Labor, S. A.

Sciacca, G. M. (1965). El niño y el folklore. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Segura López, M. T.; Ortells Rodríguez, I. (2005). La educación Musical en el contexto multicultural educativo de Melilla. Ejemplificaciones de programaciones interculturales. En J. L. López Belmonte (Coord.), Experiencias Interculturales en Melilla, 41-60. Melilla: Sindicato Autónomo de Trabajadores de la Enseñanza SATE-STEs y Facultad de Educación y Humanidades de Melilla. Universidad de Granada.

Torres, J.; Gallego, A.; Álvárez, L. (1984). Música y Sociedad. Madrid: Real Musical, S. A.

Vasquez, D. J. (2010). Música árabe. Consultado en 8 de marzo de 2011. Disponible en:

www.buenastareas.com/ensayos/Musica-Arabe/501395.html

www. mamalisa.com

Published

2011-03-01

How to Cite

Epelde Larrañaga, A. (2011). Interculture in education through children’s music. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (1), 273–292. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i1.7170

Issue

Section

Articles