Theater at school: a City Council project to promote theater as a formative, cultural and artistic activity
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i2.7129Keywords:
theatre, school, popular culture, artistic didactics, creativity, improvisation, Tarragona’s Town CouncilAbstract
This article outlines a municipal theater project which takes place in public schools in the city of Tarragona. This project is based on the motivation of theatre as a training, cultural and artistic activity which has been evolving since the 80’s up until the present day. We describe the evolution of this development, analyzing the context in children's theatre, to the composition of the service today and the educational project which shapes it.Downloads
References
Barrow, J. D. (2007). El Universo como obra de arte. Barcelona: Crítica.
Boal, A. (2002). Juegos para actores y no actores: Teatro del Oprimido. Barcelona: Alba Editorial.
B. O. E. 4-10-1990, Núm. 238, pág. 28927. Ley de Ordenación General del Sistema Educativo. Consultado en: 29/10/2011. Disponible en:
http://fete.ugt.org/Estatal/paginas/nuevaweb/legislacion/LEGlogse.pdf
Cajade Frías, S. (2009). Teatro y Valores En La Cultura Contemporánea: Un análisis desde la Antropología Social y Cultural. Prismasocial. Revista de ciencias sociales, 3, diciembre (2009). Consultado en: 29/10/2011. Disponible en:
http://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/pdf/10_N3_PrismaSocial_soniacajade.pdf
Cañas, J. (1992). Didáctica de la expresión dramática. Barcelona: Octaedro.
CODA (Equipo) (1987). Creatividad teatral. Madrid: Alhambra.
Consorci d’Educació de Barcelona: http://www.edubcn.cat/ca/
Instituto Municipal de Educación de Barcelona: http://w110.bcn.cat/portal/site/Educacio
Instituto Municipal de Educación deTarragona: http://www.tarragona.cat/lajuntament/conselleries/ensenyament/institut-municipal-deducacio/institut-municipa
IMAGINAUTES: http://www.imaginautes.net/
Laferrière, G. (1993). La improvisación pedagógica y teatral. Bilbao: EGA.
Ley 12/2009, de 10 de julio. Ley de Educación. Cuadernos de legislación nº 82. Consultado en: 29/10/2011. Disponible en: http://www.gencat.cat/educacio/lleieducacio/LEC_QL82_cs.pdf
Ley 14/1970, de 4 de agosto. Ley General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Modificaciones hasta B. O. E. de 3 de agosto de 1976. Consultado en: 29/10/2011. Disponible en:
http://www.cyberpadres.com/legisla/boe_14.pdf
LOGSE. Ley Orgánica 3-10-1990, Núm. 1/1990. Jefatura del Estado. Consultado en: 29/10/2011. Disponible en:
http://fete.ugt.org/Estatal/paginas/nuevaweb/legislacion/LEGlogse.pdf
Motos, T. (1983). Iniciación a la expresión corporal – Teoría, técnica y práctica –. Barcelona: Humanitas.
Núñez Moreno, I. Mª; Torras i Albert, À. (2010). La transversalidad de la música: “del holismo al contenido”. En Mª A. Ortiz Molina, Arte y Ciencia: Creación y Responsabilidad, Vol. I, 73-91. Coimbra: Fernando Ramos (Editor).
Sampedro, J. L. (2005). Escribir es vivir. Barcelona: Areté.
Tappolet, U. (1982). Las marionetas en la educación. Barcelona: Científico-médica.
Tejerina, I. (1994). Dramatización y teatro infantil. Madrid: S. XX.
Torras i Albert, À.; Núñez Moreno, I. Mª (2012). Nuestras raíces, espejos de aprendizaje: innovar a través del Arte y la Cultura popular en la escuela. DEDiCA. REVISTA DE EDUCAÇÃO E HUMANIDADES, 3 (2012) março, 307-324.