Dorfman and Mattelart, readers of Donald Duck
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i4.7045Keywords:
Mattelart, Dorfman, Donald Duck, cultural imperialism, BergquistAbstract
The present article aims to offer a critical review of Armand Mattelart and Ariel Dorfman’s (1971) book How to Read Donald Duck. First, we will approach the issue of its reading from a political perspective, that is to say, the Donald Duck study is both scientific and meant as a political platform for social change. So we will outline the epistemological criticisms received by the authors because of their “reading” of this Disney cartoon. Secondly, we will take a brief journey through the book, examining its central theses. Then, we will summarise the criticisms levelled at Mattelart and Dorfman mainly by Charles Bergquist’s reading. We end with some conclusions.Downloads
References
Althusser, L. (2004 [1967]). La filosofía arma de la revolución. En Para leer El Capital, 5-12. Buenos Aires/ México: Siglo XXI.
Barks, C. (2003). Carl Barks: conversations. Jackson, Mississippi: University of Mississippi Press.
Barthes, R. (1980 [1957]). Mitologías. Madrid: Siglo XXI.
Bergquist, Ch. (2000). Releyendo El Pato Donald. El trabajo, la autoridad y la moneda en los cómics Disney. En L. J. y U. Ortiz; V. Manuel (Eds.), Naciones, gentes y territorios, 209-225. Medellín: Universidad de Antioquia.
Baudrillard, J. (2000 [1997]). Disneyworld Company. En Pantalla Total, 175-180. Barcelona: Anagrama.
Dorfman, A. (2002). Patos, elefantes y héroes. La infancia como subdesarrollo. Madrid: Siglo XXI.
Dorfman, A.; Mattelart, A. (1972 [1971]). Para leer al Pato Donald. Buenos Aires: Siglo XXI.
Grüner, E. (1995). Prólogo. Foucault: una política de la interpretación. En M. Foucault, Marx, Nietzsche, Freud, 4-13. Buenos Aires: El cielo por asalto.
Horkheimer, M.; Adorno, Th. (1994 [1969]). La industria cultural. Ilustración como engaño de las masas. En Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos Filosóficos, 165-212. Madrid: Trotta.
Mattelart, A. (1973). Medios de Comunicación: Mito burgués vs. Lucha de clases. Bogotá: Aquelarre.
Mattelart, A.; Neveu, E. (2002). El Big Bang de los Cultural Studies. En Los Cultural Studies. Hacia una domesticación del pensamiento salvaje, 59-73. La Plata: Ediciones de Periodismo y Comunicación.
Merino, A. (2001). Fantomas contra Disney. Revista latinoamericana sobre la historieta, 1, 4 (2001). Consultado el 15/06/2010. Disponible online en: http://www.rlesh.110mb.com/04/04_merino.html
Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación (2003). Intelectuales, comunicación y cultura: entre la gerencia global y la recuperación de la Crítica (Entrevista con Armand Mattelart). Consultado el 16/06/2010. Disponible en:
http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/mattelart.pdf
Roach, C. (1997). Cultural imperialism and resistance in media theory and literary theory. Media, Culture and Society, 19 (1997) 47-66.
Schmucler, H. (1997). Memoria de la comunicación. Buenos Aires: Biblos.
Silva, R. (2008). El libro popular en Colombia, 1930-1948. Estrategias editoriales, formas textuales y sentidos propuestos al lector. Revista de Estudios Sociales RES, 30 (2008) 20-37. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/815/81503003.pdf Consultado el 10/06/2010.
White, L. A. (Spring/Summer 2001). Reconsidering cultural imperialism theory. Transnational Broadcasting Studies, 6 (2001) Spring/ Summer. Consultado el 21/03/2013. Disponible en: