Didactics of Flamenco and its Multidisciplinary: The COFLA Project (Computational analysis of Flamenco Music)

Authors

  • Rosario Gutiérrez Cordero Universidad de Sevilla
  • Benjamín Perea Díaz Colegio de Educación Infantil y Primaria Nuestra Señora del Amparo, Alcalá de Guadaíra – Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i7.6945

Keywords:

music technology, flamenco, education, musicology, multidisciplinary studies

Abstract

This paper presents a multidisciplinary research project on flamenco music: the COFLA project. COFLA (Computational Analysis of Flamenco Music) is a research project funded by the Andalusian Government (P09-TIC-4840). In the context of preservation of cultural heritage, the Andalusian Government has declared flamenco of special interest within the regulations of research projects.

We propose different research problems related to flamenco addressed from different disciplines that have been traditionally not considered, with a special emphasis on computational approaches. We focus on the study, from different perspectives, the characteristics of the different styles, variants and performers. Due to its multidisciplinary character, research on flamenco music will contribute to the advance on fundamental problems from varied core disciplines such as mathematics, anthropology, engineering, education and musicology.

In this paper we focus on the educational side of COFLA, with the goal of using knowledge from different disciplines to teach flamenco music.

Downloads

References

Bentley, A. (1967). La aptitud musical de los niños. Buenos Aires: Victor Lerú.

Cremades Begines, A.; Herrera Rodas, M.; Rodríguez Muñoz, J. A.; Sánchez Marín, C. (2013). Temas: Educación musical. Música. Del flamenco a todas las músicas, libro 1 y 2 (Guía didáctica, CD y libro de texto), Educacion Primaria. Las Gabias (Granada): Ediciones Mágina.

Hurtado, A. y D. (2009). La llave de la música flamenca. Sevilla: Signatura ediciones.

López, M. (2004). Introducción al flamenco en el currículum escolar. Madrid: Akal.

Maneveau, G. (1993). Música y educación. Madrid: Rialp.

Perea Díaz, B. (2009). Flamenco y escuela: tópicos y realidades. Sevilla: trabajo presentado en Congreso de Investigación en Flamenco (INFLA).

Perea Díaz, B.; Gutiérrez Cordero, R. (2010). Flamenkópolis, interculturalidad y flamenco en el aula. En Mª A. Ortiz Molina (Coord.), Arte y Ciencia. Creación y Responsabilidad II, 107-118 Coimbra: Fernando Ramos (Editor).

Perea Díaz, B. (2010). EMFLA: Hacia una educación musical flamenca. Sevilla: trabajo presentado en Congreso de Investigación en Flamenco (INFLA).

Perea Díaz, B. (2011). El Flamenco en la Educación Musical andaluza. Nueva propuesta curricular y metodológica. Tesis Doctoral inédita. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Perea Díaz, B. (2011a). La investigación en el aula: Educación Musical Flamenca. Alcalá de Guadaíra (Sevilla): trabajo presentado en Encuentro de Educación Musical.

Perea Díaz, B. (2012). Aprendiendo flamenco con el duende del compás. Alcalá de Guadaíra (Sevilla): Tutorización de grupo de investigación docente del Centro del Profesorado de Alcalá de Guadaíra.

Perea Díaz, B. (2012a). Aproximación a la teoría y didáctica del flamenco. Alcalá de Guadaíra (Sevilla): Ponencia Centro del Profesorado de Alcalá de Guadaíra.

Perea Díaz, B. (2012b). Patrimonio musical andaluz. Alcalá de Guadaíra (Sevilla): Ponencia Centro del Profesorado de Alcalá de Guadaíra.

Perea Díaz, B. (2013). Experiencias de flamenco en el aula. Alcalá de Guadaíra (Sevilla): Ponencia Centro del Profesorado Alcalá de Guadaíra.

Perea Díaz, B. (2014). El flamenco en primaria. Material online disponible en: http://flamencoprimaria.blogspot.com.es/ Consultado en 14/2/2014.

Perea Díaz, B. (2014a). El sistema musical flamenco. Disponible en: http://www.flamencopolis.com/ Consultado en 14/2/2014.

Utrilla, J. (2007). El flamenco se aprende. Madrid:Toro Mítico.

Vidal J. G.; Ponce M. M. (1989). El Refuerzo de carácter madurativo P.D.I., Tomo I. Madrid: EOS.

Willems, E. (1976). El oído musical. La preparación auditiva del niño. Buenos Aires: Eudeba.

Published

2015-03-01

How to Cite

Gutiérrez Cordero, R., & Perea Díaz, B. (2015). Didactics of Flamenco and its Multidisciplinary: The COFLA Project (Computational analysis of Flamenco Music). DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (7), 163–174. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i7.6945

Issue

Section

Articles