Evaluation of the model of quality management of the career of Chemical Engineering of the Faculty of Engineering and Architecture at the University of El Salvador

Authors

  • Lucía Herrera Torres Universidad de Granada
  • Tania Torres Rivera Universidad de El Salvador

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i10.6852

Keywords:

academic quality, curriculum, curriculum components, model evaluation, improvement plan, measurement

Abstract

This study focuses on presenting the results of the evaluation process of the career curriculum of Chemical Engineering in the Faculty of Engineering and Architecture at the University of El Salvador (FIA-UES), carried out with the main purpose of generating information that is inherent in a system of planning which can lead to the management for the improvement of the above in all their curricular components. The evaluation took as a reference the criteria of the evaluation model for purposes of accreditation by the American Agency for accreditation of programs of Architecture and Engineering in its 2008 version, (ACAAI, 2008), but with a mechanism to measure the alternative proposed by this model. The main results revealed that the metering process raised in this research ensures the quality of the results of the assessment, because it is significantly valid and reliable. Moreover, statistical analysis  interpreted the information to identify those areas in terms of their differences and their approaches to meeting the  criteria model ACAAI, 2008, and which are strengths and weaknesses of the program. Finally, the improvement plan elaborated based on the analysis of the guidelines identified as priority weaknesses (D-) and potential weaknesses (D+), expresses, specifically, the actions needed to enhance or improve those aspects that were estimated early in the time and space of the evaluation and that are aimed at improving the quality of the training program of chemical engineering of the FIA - UES regardless of the time and general conditions of the context.

Downloads

References

Agencia Centroamericana de Acreditación de Programas de Arquitectura e Ingeniería (ACAAI) (2008). Manual de Acreditación de Programas de Arquitectura e Ingeniería. Recuperado de http://www.acaai.org.pa/

Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) (2005a). Guía de evaluación interna de enseñanzas universitarias. Recuperado de www.aqucatalunya.org

Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) (2005b). Marco general para el establecimiento, el seguimiento y la revisión de los planes de mejora. Recuperado de www.aqucatalunya.org

Altbach, P. G.; Reisberg L.; Rumbley, L. E. (2009). Tras la pista de una revolución académica: Informe sobre las tendencias actuales, resumen ejecutivo para la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior, organizada por la UNESCO en 2009. París, Francia: Talleres de la UNESCO.

Bolaños, G.; Molina, Z. (2001). Introducción al currículo. San José, Costa Rica: EUNED CR.

Bolívar, A. (1999). La educación no es un mercado. Crítica de la “Gestión de Calidad Total”. Aula de innovación educativa, 83(84), 77-82.

De Becerra, A. G.; Morales, G. F.; Aldana, J. R.; Sabogal, C. F.; Ospina, A. A. (2008). Seguimiento a egresados. Su importancia para las instituciones de educación superior. Revista Teoría y Praxis Investigativa, 3(2), 61-65.

Didriksson, A. (2008). Contexto global de la educación superior en América Latina y El Caribe. En IESALC–UNESCO, Tendencias de la educación superior en América Latina y El Caribe (pp. 21-54). Bogotá (Colombia): Panamericana Formas e Impresos.

Estrada, C. R.; Reyes, I. R.; Pantoja, M. F. (2002). Tendencias de la educación superior en América Latina. Revista Pedagógica Universitaria, 7(3), 47-57.

González, L. (2005). El impacto del proceso de evaluación y acreditación en las universidades de América Latina. Recuperado de www.cedus.cl/files/Impacto_Evaluación_Acreditación_Ues_AL.pdf

Herrera, L.; Fernández, A. M.; Caballero, K.;Trujillo, J. M. (2011). Competencias docentes del profesorado novel participante en un proyecto de mentorización. Implicaciones para el desarrollo profesional universitario. PROFESORADO. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(3), 1-29.

Jaramillo, A.; Giraldo, P. A.; Ortiz, C. J. (2006). Estudios sobre Egresados experiencia de la universidad EAFIT. Revista Universidad EAFIT, 42(141), 111-124.

Ley de Educación Superior (2004). Decreto legislativo Nº 48. San Salvador (El Salvador): Asamblea Legislativa de la República de El Salvador.

Martínez, E. (1997). Evaluación en la educación superior. Recuperado de http://www.empvirtual.com/datampu/Planest/martinezedsup.pdf

Pichardo, M. M.; García, B. A.; De la Fuente, A. J.; Justicia, J. F. (2007). El estudio de las expectativas en la universidad: análisis de trabajos empíricos y futuras líneas de investigación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(1), 5-6. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol9no1/contenido-pichardo.html

Pulido, G. H. (2005). Calidad total y productividad (2ª Ed.). México: McGraw – Hill Interamericana.

Saravia, G. M. (2004). Evaluación del Profesorado Universitario. Un enfoque desde la Competencia Profesional (Tesis doctoral, Universidad de Barcelona).

Sarzoza, H. S. (2007). Enfoques de aprendizajes y formación en competencias en la educación superior. Granada: Editorial de la Universidad de Granada.

Tünnermann, C. (2007). La evaluación y acreditación de la calidad en América Central. Recuperado de http://hdl.handle.net/2099/7547

Villarroel, C. (2005). Gerencia, planificación y evaluación universitarias. La Revista Venezolana de Educación (Educere), 9(31), 513-522.

Published

2016-03-01

How to Cite

Herrera Torres, L., & Torres Rivera, T. (2016). Evaluation of the model of quality management of the career of Chemical Engineering of the Faculty of Engineering and Architecture at the University of El Salvador. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (10), 91–112. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i10.6852

Issue

Section

Articles