About Romantic Love Myth. Movie’s romance and education
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i10.6850Keywords:
romantic love, cinema, equality, feminism, education, adolescenceAbstract
The aim of this work is to analyse the theoretical, social and emotional conceptualization of love in western culture, a social and cultural construction which has affected women’s education and their way of life throughout history. The western idea of “romantic love” has been useful for power structures in order to perpetuate a patriarchal social system that promotes inequality between men and woman. Such ways of love are learned from the family nucleus, friends and cultural products. We analyse the myth of romantic and patriarchal love from texts and feminist lectures with the aim of understanding its origin and continuation in the present.Romantic love is one of the most universal topics in cultural products, from literature to films, generating speeches with such a high impact on the subjectivity and identity construction. During the difficult period of adolescence, peers and social pressure are strong determinants in the development of identity construction. Therefore, talking about Sexual and Affective Education, film analysis can became an interesting tool when aiming at educating free and critical students.
Downloads
References
Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Nuevas prácticas en la enseñanza de las artes y la cultura visual. Madrid: Catarata.
Aguilar, P. (2010). ¿Somos las mujeres de cine? Prácticas de análisis fílmico. Materiales didácticos para la coeducación. Construyendo contigo la igualdad (6).
Aguilar, P. (2012). La escurridiza o como evitar el amor. [entrada de blog] Disponible en: http://pilaraguilarcine.blogspot.com.es/2012/12/la-escurridiza-de-abdellatif-kechiche.html)
Basaglia Ongaro, F. (1987). Mujer, Locura y Sociedad. Puebla: Universidad Autónoma de Puebla.
Beauvoir, S. (1963). La fuerza de las cosas. Madrid: De bolsillo.
Esteban, M. L., y Távora, A. (2008). El amor romántico y la subordinación social de las mujeres: revisiones y propuestas. Anuario de Psicología, 39 (1), 59-73.
Fernández, M.; Menéndez, M. I. (2009). Miradas en resistencia. Guía didáctica para el análisis feminista del cine contemporáneo. Oviedo: Milenta.
Ferrer, V.; Bosch, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 17 (1), 105-122.
Fundación Mujeres. (2011). Mitos del amor romántico y prevención de la violencia de género. Monográfico 93. Coeducación y mitos del amor romántico. 7-10 Disponible en: http://www.fundacionmujeres.es/files/attachments/Documento/46001/image/_BOLETIN%20FM%2093.pdf
Giddens, A. (2001). Sociología. Madrid: Alianza Editorial.
Hernández, F. (2007). Los espigador@s de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona: Octaedro.
Herrera, C. (2010). La construcción sociocultural del amor romántico. Madrid: Fundamentos.
Herrera, C. (2011). Los mitos de la masculinidad y el romanticismo patriarcal. Análisis de la construcción sociocultural de la identidad masculina y de las relaciones amorosas con hombres y mujeres. Ponencia presentada en CIME: Panel I. Hombres, vida laboral, familiar y personal, Barcelona, 7/X/. Disponible en:
http://cime2011.ciutatactiva.com/home/panel5/cime2011_P5_CoralHerrera.pdf
Jasenovec, N. (Director). (2009). Paper heart [Película]. Estados Unidos: Anchor Bay Entertainment / Paper Heart Productions.
Kwapis, K. (Director). (2009). He’s not that into you [Película]. Estados Unidos: New Line Cinema / Flower Films.
Lagarde, M. (2005). Para mis socias de la vida. Claves feministas para la negociación en el amor. Barcelona: Horas y Horas.
Leal, A. (2007). Nuevos tiempos, viejas preguntas sobre el amor. Un estudio con adolescentes. Posgrado y Sociedad, 7 (2) 50-70.
Luzón, V.; Ramajo, N.; Ferrer, I. (2011). Adolescencia y representación de género en el prime time televisivo español: ¿perpetuación de roles o cambio de valores? III Jornadas de Mujer y Medios de Comunicación. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Megías, I.; Ballesteros, J. C. (2014). Jóvenes y género. El estado de la cuestión. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud y Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD).
Miguel, V. de (2015). Percepción de la violencia de género en la adolescencia y la juventud. Informe de la Delegación del Gobierno para la violencia de Género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
Mulvey, L. (1984). “Placer visual y cine narrativo.” Visual and Other Pleasures. Bloomington: Indiana University Press, 14-26.
Nussbaum, M. (2005). El conocimiento del amor: ensayo sobre filosofía y literatura. Madrid: Kaidós.
Peña, E. M. de la; Ramos, E.; Luzón, J. M.; Recio, P. (2011). Sexismo y Violencia de Género en la juventud andaluza e Impacto de su exposición en menores. Proyecto de Investigación Detecta (2011). Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer, Fundación Mujeres y Universidad.
Pindado, J. (2006). Los medios de comunicación y la construcción de la identidad adolescente. Zer: Revista de estudios de comunicación. 21, 11-22.
Platón. (1989). El banquete. Madrid: Alianza Editorial. Disponible en:http://www.edu.mec.gub.uy/biblioteca_digital/libros/P/Platon%20-%20El%20Banquete.pdf
Rodríguez, E.; Megías, I. (2012). Consumo televisivo, series e Internet. Un estudio sobre la población adolescente de Madrid. Madrid: Fundación de Ayuda contra la Drogadicción.
Sastre, G.; Moreno, M. (2002). Resolución de conflictos y aprendizaje emocional. Una perspectiva de género. Barcelona: Gedisa.
Sau, V. (2000). Reflexiones feministas para Principios de siglo. Madrid: Horas y Horas.
Simón, N. (2009). Del mito del amor romántico a la construcción de relaciones amorosas entre iguales: una mirada feminista. En Poder, poderes y empoderamiento… ¿Y el amor? ¡Ah, el amor! Actas 5º Congreso Estatal Isonomía sobre Igualdad entre hombres y mujeres, 51-62. Castellón: Publicacions de la Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacions. Recuperado en: http://www.uji.es/bin/publ/edicions/iso5c.pdf
Walker y Barton, (1983). (Referencia en Ferrer). Gender, class and Education. Nueva York: Falmer Press.