Multiculturalism, Interdisciplinarity and Soundscape in Music Teaching of Pre-School future teachers at University

Authors

  • Gloria Araceli Rodríguez Lorenzo Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i11.6821

Keywords:

multiculturalism, interdisciplinarity, soundscape, Pre-School Education, Schafer, Professional competences

Abstract

This paper here presented collects the results of an innovation proposal carried out in the Degree of Pre-School Education Teachers, in the context of the subject Development of Musical Expression, using Music as an interdisciplinary tool.

Focused in the creation and performance of soundscape, multiculturalism is included in order to encourage the development of professional competencies of University students, among them the intercultural competency. The methodology incorporates the pedagogical considerations of M. Schafer, the musical creation and cooperative and collaborative work.

Downloads

References

Akoschy, J. (2005). Los cotidiáfonos" en la educación infantil. Eufonía: didáctica de la música, 33 (20-30).

ANÓNIMO (2005). Memoria de Verificación del Grado en Maestro en Educación Infantil. Oviedo: Universidad de Oviedo (España). Disponible en: http://dptoccedu.uniovi.es/c/document_library/get_file?uuid=c6c5cb5b-1ea5-498d-a9d8-e2059227aea1 HYPERLINK "http://dptoccedu.uniovi.es/c/document_library/get_file?uuid=c6c5cb5b-1ea5-498d-a9d8-e2059227aea1&groupId=238229"& HYPERLINK "http://dptoccedu.uniovi.es/c/document_library/get_file?uuid=c6c5cb5b-1ea5-498d-a9d8-e2059227aea1&groupId=238229"groupId=238229. Consultado el 01-09-2015.

Besalú, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Madrid: Síntesis.

Cabrerizo, J. Castillo, S. Rubio, Mª J. (2010). El Prácticum en los Grados de Pedagogía, de Magisterio y de Educación Social. Formación, desarrollo en instrumentos. Madrid: Pearson Educación SA.

García, J. L. (2005). Educación intercultural en Europa: un estudio comparado, en A. Medina; A. Rodríguez; A. Ibáñez (Coords.), Interculturalidad, Formación del Profesorado y Educación, 13-26. Madrid: Pearson Educación.

Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.

Lluch, X. (2005). Educación intercultural y currículum: una oportunidad de repensar la cultura escolar, en T. Fernández; J. G. Molina (Coords.), Multiculturalidad y educación. Teorías, ámbitos y prácticas, 179-216. Madrid: Alianza.

Martín, C., Neuman, V. (2008). Creatividad y aprendizaje cooperativo en la formación musical del alumnado universitario de la Titulación de Educación Infantil. Creatividad y sociedad: revista de la Asociación para la Creatividad, 13 (6-18).

Martínez, P. (2005). Interculturalidad e islam, en T. Fernández; J. G. Molina (Coords.), Multiculturalidad y educación. Teorías, ámbitos y prácticas, 1-12. Madrid: Alianza.

Muñoz, J. (Coord.) (2011). Desarrollo de actitudes para la interculturalidad. Burgos: Universidad de Burgos.

Schafer, M. (1975). El rinoceronte en el aula. Buenos Aires (Argentina): Ricordi Americana. SAEC.

Published

2017-03-07

How to Cite

Rodríguez Lorenzo, G. A. (2017). Multiculturalism, Interdisciplinarity and Soundscape in Music Teaching of Pre-School future teachers at University. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (11), 153–172. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i11.6821

Issue

Section

Articles