Perceptions of Secondary Education students and teachers on the presence of master’s degree students in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.22.2024.29223Abstract
Teacher training is an essential part of the integration of future teachers in the world of education. This study examined the impacts and benefits of the presence of student teachers in secondary education classrooms, according to both teachers and students. Qualitative and quantitative data were obtained through questionnaires and interviews, where 153 students took part, as well as 16 teachers from different high schools in the Canary Islands. The results reveal perceived benefits in pedagogical aspects. However, there is a noted lack of involvement by student teachers in creating meaningful connections with students. Moreover, changes in the law may hinder the correct fulfilment of mentoring functions. The need for homogeneous guidelines to guarantee the achievement of objectives during the internship and to optimize the interaction between future teachers and the educational community is highlighted.
Downloads
References
Barrios, M.; Cosculluela, A. (2013). Fiabilidad. En Meneses, J. (coord.), Psicometría (pp. 75–140). Universitat Oberta de Catalunya.
Bodas, E.; González, R.; Martín, A. M. (2016). La adquisición de las competencias en el Prácticum II del Máster de Formación del Profesorado a través de las actividades de aprendizaje y de la interacción en la tutoría. En Bernal, J. (Coord.), XIV Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas, (pp. 417-421). Zaragoza (España): Dpto. de Ciencias de la Educación, Universidad de Zaragoza.
Callealta Oña, L. (2022). Formación inicial del profesorado. Nueva fórmula para combatir los nuevos retos educativos. HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 12(1), 1-13. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3905
Cid Sabucedo, A.; Pérez Abellás, A.; Sarmiento Campos, J. (2011). La tutoría en el Practicum: revisión de la literatura. Revista De Educación, 354, 127-154. https://hdl.handle.net/20.500.12799/1049
Danner, R. B. (2014). Student Teachers’ Perceptions of Sources of Teaching Practice-Related Anxieties. Journal of teaching and teacher education, 2(1), 47-59. https://doi.org/10.12785/jtte/020104
Fuentealba Jara, R.; Sánchez Sánchez, G. (2013). Los Tutores como Posibilitadores del Tercer Espacio en la Formación Práctica, ¿utopía o realidad? En Correa Molina, E. (Coord.), Formación e inserción profesional: desafíos y pistas de facilitación para la profesionalización docente (pp. 65-89). Santiago (Chile): Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación de la Ciencia y la Cultura.
Gabarda Méndez, V.; Colomo Magaña, E. (2019). Los tutores de prácticas en los centros: comparativa autonómica del Practicum del Máster de Educación Secundaria. Revista Española de Educación Comparada, 34, 163-181. https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.23524
González Fernández, R.; Martín Cuadrado, A. M.; Bodas González, E. (2017). Adquisición y desarrollo de competencias docentes en el Prácticum del Máster de Secundaria: las actividades de aprendizaje y la tutoría. Revista de Humanidades, 31, 153-174. https://doi.org/10.5944/rdh.31.2017.19077
Izadinia, M. (2016). Preservice teachers’ professional identity development and the role of mentor teachers. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 5(2), 127-143. https://doi.org/10.1108/ijmce-01-2016-0004
Montecinos, C.; Walker, H.; Cortez, M.; Maldonado, F. (2013). ¿Por qué y para qué los centros escolares aceptan ser un sitio de práctica para las carreras de pedagogía? Perspectivas de docentes directivos. Why, and what for, schools accept to be sites of practices for pedagogy career? Páginas de Educación, 6(1), 37-59. https://doi.org/10.22235/pe.v6i1.526
Reoyo, N.; Martín, M.; Martín, L. R. (2017). Características de eficacia docente desde las perspectivas del profesorado y futuro profesorado de secundaria. Revista de Educación, 376, 62-86. https://doi.org/ 10.4438/1988-592X-RE-2017-376-344
Rodríguez Marcos, A.; Esteban Moreno, R. M. (2020). El Prácticum en la formación del profesorado de Secundaria y Bachillerato: enfoques y estrategias de tutoría. En Rodríguez Marcos, A.; Esteban Moreno, R. M. (Coords.), El Prácticum, factor de calidad en la formación del profesorado de Secundaria y Bachillerato: Teoría y práctica (pp. 47-130). Barcelona (España): Editorial Octaedro.
Romero Jeldres, M; Maturana Castillo, D. (2012). La supervisión de prácticas pedagógicas: ¿cómo fortalecer la tríada formativa? Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(9), 653-667. https://doi.org/ 10.11144/Javeriana.m4-9.sppc
Velasco, E.; Venegas, M.; Sánchez, K. (2022). La formación inicial del profesorado de Secundaria: vacíos y retos para trabajar los problemas sociales del alumnado. El caso de Andalucía. Revista de Sociología de la Educación, 15(3), 337-359. https://doi.org/10.7203/rase.15.3.24306
Woodgate-Jones, A. (2012). The student teacher and the school community of practice: an exploration of the contribution of the legitimate peripheral participant. Educational Review, 64(2), 145-160. https://doi.org/10.1080/00131911.2011.590180