“Stories that move”, a project to improve emotional intelligence in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.21.2023.28530

Abstract

Emotional Intelligence is a central aspect in today's society and its development in the early stages of education is essential to avoid problems in the management, recognition, and expression of emotions. Therefore, an educational proposal has been carried out in a group of first year of kindergarten through the project "Stories that move" to develop these aspects. The project has been implemented through a gamification methodology. A control group (N=20) and an experimental group (N=20) have been implemented, applying a pre-test and post-test in which a Student's t-test analysis of mean comparison and a qualitative analysis through interviews with the tutors of each class have been carried out. The results show that the experimental group shows a significantly greater improvement than the control group in both emotional recognition and expression of basic emotions.

Downloads

Author Biographies

Jorge Burgueño, Universidad Pontificia Comillas

Profesor en la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad Pontificia de Comillas, Madrid.

Sus intereses de investigación se centran en la espiritualidad infantil, la pedagogía de la espiritualidad y la conexión entre espiritualidad y desarrollo cognitivo y cerebral.

María Yuste Muñoz, Universidad de Comillas

Graduada en Educación Primaria y en Educación Infantil.

Sus intereses de investigación se centran en el trabajo de las emociones y su conexión con el aprendizaje en los primeros niveles educativos.

References

Albanese, O.; Grazzani, I.; Molina, P.; Antoniotti, C.; Arati, L.; Farina, E.; Pons, P. (2006). Children’s Emotion Understanding: Preliminary Data of the Italian Validation Project of Test of Emotion Comprehension (T.E.C.). En Pons, F.; Daniel, M. F.; Lafortune, L.; Doudin, P. A.; Albanese, O. (Eds.), Toward Emotional Competences (pp.39-53). Aalborg University Press.

Angulo Gallo, L.; Guerra Morales, V. M.; Blanco Consuegra, Y. (2018). Adaptación y Validación del Test of Emotion Comprehension en escolares cubanos [Adaptation and Validation of the Test of Emotion Comprehension in Cuban Schools]. Acción Psicológica, 15(1), 57-70. https://doi.org/10.5944/ap.15.1.21236

Arriaga Sanz, C.; de Alba Eguiluz, B., Totoricagüena Martín, M.; Cuadrado Méndez, F. J. (2017). Historias que emocionan: grabación, creación y edición sonora como experiencia colaborativa en la Universidad. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades, 12, 131-153. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i12.6785

Beldoch, M. (1964). Sensitivity to expression of emotional meaning in three modes of communication. En Davitz, J. R. (Ed.), The Communication of Emotional Meaning (pp. 31-42). McGraw-Hill.

Berrios, M. P.; Pulido Martos, M.; Augusto Landa, J. M.; López-Zafra, E. (2020). Inteligencia emocional en distintos colectivos: Aportaciones del grupo TEAMS+. Know and Share Psychology, 1(4). https://doi.org/10.25115/kasp.v1i0.4127

Cabedo Mas, A.; Riaño Galán, M. E.; Berbel Gómez, N. (2017). UniTICarte: Redes Colaborativas para el desarrollo de proyectos creativos en la formación de Maestros en la Universidad. DEDiCA Revista de Educação e Humanidades, 12, 119-129.

Cabello Salguero, M. J. (2011). Importancia de la inteligencia emocional como contribución al desarrollo integral de los niños/as de educación infantil. Pedagogía magna, 11, 178-188.

Cano, M. (2010). Reconocimiento de estados básicos y complejos a partir de indicios faciales y contextuales. Evaluación y optimización de procesos intelectuales implicados en la sensibilidad interpersonal. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.

Caso Fuertes, A. M.; Blanco, J.; García Mata, M.; Rebaque, A.; García Pascual, R. (2019). Inteligencia emocional, motivación y rendimiento académico en Educación Infantil. International Journal of Development and Educational Psychology, 3(1), 283-292. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1493

Celdrán Baños, J.; Ferrándiz García, C. (2012). Reconocimiento de emociones en niños de Educación Primaria: Eficacia de un programa educativo para reconocer emociones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(3), 1321-1342.

Channell, M. M.; Barth, J. M. (2013). Individual differences in preschoolers’ emotion content memory: The role of emotion knowledge. Journal of Experimental Child Psychology, 115, 552-561. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2013.01.012

Eagleman, D. (2017). El cerebro. Anagrama.

Ekman, P. (1984). Expression and the nature of emotion. En Scherer, K. R. y Ekman, P. (Eds.), Approaches to Emotions (pp. 319-344). Erlbaum

Fernández Berrocal, P.; Extremera, N. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. Revista Iberoamericana de Educación, 29(1), 1-6. https://doi.og/10.35362/rie2912869

Fidalgo, A. M.; Pons, F.; Quintanilla, L. (2012). Análisis exploratorio de las propiedades psicométricas y del DIF en el Test de Comprensión de las Emociones [Exploratory Analysis of the Psychometric and DIF Properties in the Emotion Comprehension Test]. Comunicación presentada al VI Congreso Internacional y XI Nacional de Psicología Clínica, Santiago de Compostela, España.

Frazzetto, G. (2012). Cómo sentimos. Sobre lo que la neurociencia puede y no puede decirnos acerca de nuestras emociones. Anagrama.

García Lago, V. (2008). La inteligencia emocional en la educación infantil. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 19, 129-149.

González, M. (2006). Aspectos psicológicos y neurales en el aprendizaje del Reconocimiento de Emociones. Revista Chilena de Neuropsicología, 1(1), 21-28

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. Why it can matter more than IQ. Bantam Books.

Kanheman, D. (2012). Pensar rápido, pensar despacio. Debolsillo.

Leuner, B. (1966). Emotional intelligence and emancipation. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 15, 193-203.

Levenson, R.; Ruef, A. (1997). Physiological Aspects of Emotional Knowledge and Rapport. En W. Ickes (Ed.), Empathic Accuracy. The Guilford Press.

Murillo, A. L.; Sánchez Gómez, M.; Bresó Esteve, E. (2020). Inteligencia emocional en familia: un programa formativo para padres e hijos de 3 a 6 años. Know and Share Psychology, 1(4), 61-75. http://dx.doi.org/10.25115/kasp.v1i4.4339

Murray, C.; Greenberg, M. T. (2000). Children's relationship with teachers and bonds with school. An investigation of patterns and correlates in middle childhood. Journal of School Psychology, 38(5), 423–445. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(00)00034-0

Pérez Sauquillo, V.; Sánchez, S. (2022). Las gafas de sentir. Penguin Random House.

Plutchick, R. (1980). Emotions: A Psychoevolutionary Synthesis. Harper & Row.

Plutchick, R. (1984). Emotions: A general psychoevolutionary theory. En Scherer, K. R. y Ekman, P. (Eds.), Approaches to Emotions (pp.197-220). Erlbaum

Plutchick, R.; Kellerman, N. (1980). Theories of Emotions. Academic Press.

Pons, F.; Harris, P. L.; de Rosnay, M. (2004). Emotion Comprehension between 3 and 11 years: Developmental Periods and Hierarchical Organization. European Journal of Developmental Psycology, 1(2), 127-152. https://doi.org/10.1080/17405620344000022

Rey, L.; Extremera, N. (2012). Inteligencia emocional percibida, felicidad y estrategias distractoras en adolescentes. Boletín De Psicología, 104, 87-101

Riaño Galán, M. E.; Cabedo Mas, A. (2022). Educación musical e historias de vida. Eufonía: Didáctica de la música, 92, 4-6.

Rizzolatti, G.; Craighero, L. (2004). The mirror-neuron system. Annual Review of Neuroscience, 27(1), 169-192.

Rizzolatti, G.; Fabbri-Destro, M. (2008). The mirror system and its role in social cognition. Current opinion in neurobiology, 18(2), 179-184. https://doi.org/10.1016/j.conb.2008.08.001

Roazzi, A.; Dias, M.; Minervino, C.; Roazzi, M.; Pons, F. (2008). Compreensão das emoções em crianças: Estudo transcultural sobre a validação do Teste de Compreensão da Emoção TEC (Test of Emotion Comprehension) [Understanding Emotions in Children: A Cross-Cultural Study on the Validation of the Emotion Comprehension Test (TEC)]. Paper presented at the Actas da XIII Conferência Internacional de Avaliação Psicológica.

Rocha, A.; Roazzi, A.; Lopes da Silva, A.; Candeias, A.; Minervino, A.; Roazzi, M.; Pons, F. (2015). Test of Emotion Comprehension: Exploring the underlying structure through Confirmatory Factor Analysis. En Roazzi, A. (Ed.), Facet Theory: Searching of structure in complex, social, cultural and psychological phenomena (pp. 66-85). UFPE.

Romero, M. (2021). La inteligencia emocional y la importancia de la formación del profesorado para su práctica en Educación Infantil. Investigación en la escuela, 104, 1-12. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.01

Salovey, P.; Bedel, B.; Detweiler, J.; Mayer, J. (1999). Coping Intelligently. En Snyder, C. R. (Ed.), Coping: The Psychology of What Works (pp. 141-164). Oxford University Press.

Salovey, P.; Mayer, J. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, cognition, and personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK6CDG

Slegers, L. (2012). Las emociones de Nacho. Edelvives.

Trujillo, E.; Ceballos, E. M.; Trujillo, M. C.; Moral, C. (2020). El papel de las emociones en el aula de educación infantil. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 24(1), 226-244. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8675

Published

2023-07-31

How to Cite

Burgueño, J., & Yuste Muñoz, M. (2023). “Stories that move”, a project to improve emotional intelligence in Early Childhood Education. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (21), 441–459. https://doi.org/10.30827/dreh.21.2023.28530

Issue

Section

Articles