– School health: between teaching and taking care of oneself. Teachers' voices in marginal contexts in Chiapas
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.21.2023.28133Abstract
This research derives from the project "Promotion of healthy habits and lifestyles from the school and community environment in vulnerable conditions", which contains five lines of work. only a partial account is given of the Pedagogical Processes for School and Community Health axis. For this purpose, an open interview and a questionnaire were used, which were applied to teachers working in basic education schools located in the communities participating in the project. The results show that teachers recognize the condition of their health, and, at the same time, they teach its care from what is established in the study plan and program with which they work. Finally, ideas are put forward as to what can be addressed by the educational policy in terms of teacher training for the care of the planet and the preservation of health.
Downloads
References
Aguirre, J.; Jaramillo, L. (2012). Aportes del método fenomenológico a la investigación educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 8(2), 51-74. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134129257004
Calera A. A. (2002). La salud laboral en el sector docente. Bomarzo con la colaboración de ISTAS.
Cavazos L.; Carrillo J. (2009). Historia y evolución de la medicina. El Manual Moderno.
Contreras Domingo J. (1994). Enseñanza currículum y profesorado introducción crítica a la didáctica (2ª ed.). Akal.
Dieterlen P. (2015). Justicia distributiva y salud (1ª ed.). Fondo de Cultura Económica.
Foucault M. (2017). Discurso y verdad. Conferencias sobre el coraje de decirlo todo. Siglo XXI
Foucault M. (2008). Seguridad, territorio, población. Akal
Foucault M. (2004). El nacimiento de la clínica: una arqueología de la mirada médica (1ª ed.; 1ª reimp.). Siglo XXI.
Foucault M. (2003). El yo minimalista y otras conservaciones. La Marca Editora.
Freud S. (2010). El malestar en la cultura. Editorial Alianza.
Gadamer H. G. (2017). Verdad y método (14ª ed.). Ediciones Sígueme.
Laín P. (1978). Historia de la medicina (1ª ed.). Salvat Editores.
Mira y López E. (1962). La mente enferma: (epítome de psicopatología y psicofarmacología (1ª ed.). Servicio Científico Roche.
Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General
Organización Mundial de la Salud. (2002). Macroeconomía y salud: invertir en salud en pro del desarrollo económico. Organización Mundial de la Salud.
Pérez, J. (2009). Seguridad y salud en los docentes. Gestión Práctica de Riesgos Laborales. Cultura Preventiva, 58, 30-35.
Piketty T. (2015). La economía de las desigualdades: cómo implementar una redistribución justa y eficaz de la riqueza (1ª ed.). Anagrama.
Ricoeur P. (2018). Tiempo y narración. Editorial Docencia.
Rosales, Y.; Peralta, L.; Yaulema, L.; Pallo, J.; Orozco, D.; Caiza, V.; Ríos, P. (2017). Alimentación saludable en docentes. Revista cubana de Medicina General Integral, 33(1), 115-128. Recuperado de http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/272/128
Secretaría de Educación Pública (2011). Plan de Estudios 2011. Educación Básica. Secretaría de Educación Pública.
Secretaría de Educación Pública (2017). Aprendizajes Clave para la Educación Integral. Plan y programas de estudio para la Educación Básica. Secretaría de Educación Pública.
Secretaría de Educación Pública (2022). Plan de Estudio de Educación Preescolar, Primaria y Secundaria 2022. Secretaría de Educación Pública.
Secretaría de Educación Pública (2022). Planes y programas de estudio 2022. Secretaría de Educación Pública.
Sen, A. (2001). Desarrollo y libertad (1ª ed.). Editorial Planeta.
Sen, A. (2008). Bienestar justicia y mercado. Paidós; IEC de la Universidad Autónoma de Barcelona.
Torres, J. (2020). La desmotivación del profesorado (3ª ed.). Ediciones Morata S. L.
Vega, M.; Taguenca, J. (2012). Técnicas de investigación social. Las entrevistas abierta y semidirectiva. Revista De Investigación en Ciencias Sociales Y Humanidades, 0(1). 58-94
http://dgsa.uaeh.edu.mx/revistas_ver2/index.php/ICSHU/article/view/10
Zacarías M.; Pano C.; Domínguez L. (2021) Hojas de ruta: notas contextuales, teóricas y metodológicas del diagnóstico del proyecto “Promoción de hábitos y estilos de vida saludables desde el entorno escolar y comunitario en condición de vulnerabilidad”. En,
Zacarías, M.; Pano, C.; Domínguez, L. (Coods). Compendio de informes de diagnóstico del proyecto “Promoción de hábitos y estilos de vida saludables desde el entorno escolar y comunitario en condición de vulnerabilidad” (pp. 11-58). Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa, Editor.