Life and survival. The power of the music in ghettos and extermination camps during the Second World War
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.vi20.24551Keywords:
concentration camps; holocaust; life histories; music; NazismAbstract
The purpose of this article is to show, through a chronological journey, the role played by music in the context between 1933 and 1945, in the countries occupied by Nazi Germany. The work gathers information through a documentary and testimonial analysis of accounts from the life histories of survivors and their descendants, who approach music as a fundamental instrument for the propaganda apparatus of the Nazi regime and as a means of salvation for many prisoners of the ghettos and concentration and extermination camps. The experiences of these subjects become significant information to understand the power of music in extreme situations, such as those experienced during World War.
Downloads
References
Adam, P. (1992). El arte del Tercer Reich. Barcelona (España): Tusquets.
Applegate. C.; Potter. P. (2002). Music and German National Identity. Chicago (USA): University of Chicago Press; 74th ed.
Aster, M. (2012). La filarmónica del Reich. La filarmónica de Berlín y el nacionalismo. Barcelona (España): Edhasa.
Brauer, J. (2016). How Can Music Be Torturous? Music in Nazi Concentration and Extermination Camps. In Music & Politics, Volume X, Issue 1 (s.p.) Disponible en: https://doi.org/10.3998/mp.9460447.0010.103
Carrión, J. E.; García, G. L. (2000). Manipulación de las masas y propaganda en la Alemania nazi. In El siglo XX: balance y perspectivas: V Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea (pp. 341-348). Valencia (España): Universidad de Valencia; Facultat de Geografia I Història. Departament Història Contemporània.
Codina, L. (2018). Revisiones bibliográficas sistematizadas: Procedimientos generales y Framework para Ciencias Humanas y Sociales. Barcelona (España): Máster Universitario en Comunicación Social. Departamento de Comunicación. Barcelona (España): Universidad Pompeu Fabra.
Contreras, I. (2021). Ciclo de miércoles: “Terezin: componer bajo el terror”, [notas al programa]. Madrid: Fundación Juan March. Disponible en: https://recursos.march.es/culturales/documentos/conciertos/15_40850.pdf?v=261147084
Corella, N. (2005). Propaganda Nazi. Ciudad de México (México): Miguel Angel Porrúa.
Dawidiuk, C. (2014). Memoria y representación del genocidio nazi en el cine soviético. El caso de Masacre: Ven y mira (VIII Jornadas de Sociología de la UNLP, Departamento de Sociología). La Plata, Buenos Aires (Argentina): Universidad de La Plata.
Frankl, V. E. (2021). El hombre en busca de sentido (Trad. Comité de traducción al español). (Trabajo original publicado en 1946). Barcelona (España): Herder.
Gilbert, S. (2005). Music in the Holocaust, Confronting Life in the Nazi Ghettos and Camps. Oxford (UK): Oxford University Press.
Hernández-Sampieri, R.; Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. New York (USA): McGraw-Hill Education. Disponible en: https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612
Lachendro, J. (2015) The Orchestras in KL Auschwitz, Auschwitz Studies 27, 7-149. Oświęcim (Poland): Auschwitz-Birkenau State Museum.
Laks, S. (2008). Melodías de Auschwitz. (Trad. X. Ferré Vidal). Madrid (España): Arena Libros.
Levi, P. (2013) Si esto es un hombre (P. Gómez, Trad.) Barcelona, (España): Espasa Calpe, Col. Austral. (Obra original publicada en 1976). Lozano, A. (2008). La Alemania nazi 1933-1945. Madrid (España): Marcial Pons.
Malavassi Calvo, H. (2008). Expresión artística, música y sociedad. Revista Ensayos Pedagógicos, 4, 157-170. https://doi.org/10.15359/rep.4-1.10.
Osorio Villegas, M. C. (2014). Arte, música y cine en los años del nacionalsocialismo alemán: Entre lo puro y lo degenerado. Hist. Soc., 27, 189-210.
Pineda Cachero, A. (2007). Orígenes histórico-conceptuales de la teoría de la propaganda nazi. Historia y Comunicación Social, 12, 151-176.
Reich, W. (2020). Psicología de masas del fascismo (Trad. Alfredo Beind). Madrid (España): Enclave de libros ediciones.
Riu i Picón, E. (2017). Uso de tópicos de estilo en la música de la Alemania nazi. Friedenstag. Barcelona (España): Universidad Autónoma de Barcelona, Tesis de doctorado. http://hdl.handle.net/10803/459084
Ruiz, J. (2012). Metodologia de la investigación cualitativa. Bilbao (España): Universidad de Deusto.
Schettini, P.; Cortazzo, I. (2015) Análisis de datos cualitativos en la investigación social: Procedimientos y herramientas para la interpretación de información cualitativa. La Plata, Buenos Aires (Argentina): Universidad Nacional de La Plata. https://doi.org/10.35537/10915/49017
Schumann, C.; Graeff, M. C.; Haas, M. (2016). The Ghetto Swinger: A Berlin Jazz-Legend Remembers. Los Ángeles (USA): DoppelHouse Press.
Toltz, J. (2005). Brundibár at Terezin: Childhood Recollection and Audience Reception to Music Performed in the Context of Extreme Trauma, BMus (Hons) thesis (National Conference of the Musicological Society of Australia, Sydney, pp. 43-50). Sydney (Australia): Federal Depository Library Program Web Archive.
United States Holocaust Memorial Museum, Federal Depository Library Program & United States. (2000). United States Holocaust Memorial Museum. Washington DC (USA): United States Holocaust Memorial Museum.
Zadoff, E. (2004) (Ed.), SHOA - Enciclopedia del Holocausto, Yad Vashem y E.D.Z. Jerusalem (Israel): Nativ Ediciones.